๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Süneni Ebu Davud => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 03 Aralık 2011, 22:12:33



Konu Başlığı: Abdesti Olmayanın Allah'ı Anması
Gönderen: Zehibe üzerinde 03 Aralık 2011, 22:12:33
9. Abdesti Olmayanın Allah'ı Anması


 

18....Hz. Âişe[88] (r.anha)’dan rivayet edildiğine göre, demiştir ki: "Resûlullah (s.a.) her halinde Allah'ı zikrederdi."[89] 

 

Açıklama

 

"Her hali” ifâdesi temizlik, abdestsizlik, gusülsüzlük oturma,ayakta durma, yatma, uyuma ve uyanıklık hallerinin hepsine şâmildir.Bu itibarla mevzunumu teşkil eden bu hadis-i şerif Fahr-i Kâinat Efendimizin bütün bu hallerinde zikre devam ettiğini ifâde etmektedir. An­cak burada zikirden maksadın lişanen yapılan zikir olduğu kabul edilirse, o zaman bundan cünüblük hâlini istisna etmek gerekir. Çünkü Hz. Ali'den gelen bir rivayete göre Resul-i Ekrem (s.a.) cünüp iken Kur'ân okumazdı.[90]

Keza cima’ halinde avret mahalli açık iken ve abdest bozarken de zaru­ret olmaksızın konuşmaktan kaçınırdı. Zikrin ancak abdestli iken yapılıp, abdestsiz yapılamayacağı görüşü fazilet cihetindendir. Hadiste geçen zikir'-den maksat, Menhel müellifine göre, kalbî zikirdir. Çünkü Efendimiz (s.a.) daima tefekkür hâlinde idi. Uyanık iken de uyurken de hiç bir an kalbi zi­kirden uzak kalmazdı. Mirkât'ta beyân edildiğine göre:

Zikir iki kısımdır: a. Kalbî zikir, b. Lisanı zikir.

Efdal olanı kalbî zikirdir. Nitekim Cenab-ı Hak, Kur'ân-ı Kerim'de "Al­lah*! çok zikrediniz*' buyurmaktadır. Bunun anlamı "Allah'ı hiç bir an ha­tırdan çıkarmayınız** demektir. Allah Resulü zikrin her iki çeşidinden de en büyük payı almıştır. Ancak cünüblük halinde.eline alarak Kur'ân okumaz­dı, helada ise, sadece kalbî zikirle yetinirdi. Helada kaldığı müddetçe zikri diğer şekillerinden uzak kaldığı için de heladan çıkar - çıkmaz istiğfar ederdi.[91]

 

Bazı Hükümler

 

1. Bu hadis-i şerif  Resul-i Ekrem (s.a.)'in, abdestli abdestsiz iken de gusülsüz iken de ayaktayken, oturur­ken, yatarken, yürürken ve bir şeye binmişken devamlı zikr hâlinde olduğu­na delildir. Zikir kelimesi, tehffl (lâilâhe illallah) tekbir (Allah'ü Ekber), tahmîd (Elhamdülillah), tesbîh (sübhanellah) ve istiğfar (Estağfirüllah) gibi zikrin bütün nevilerine şâmildir. Bu manada zikrin pislik mahallerinin dışında her yerde yapılabileceğinde icmâ' vardır. Pislik mahallerinde ve cima' hâlinde zikretmek ise mekruhtur.

Hayız ve cenabet hallerinde Kur'ân okumaksa cumhura göre haramdır. Hanefîler bu görüştedir.[92]

Bu iki hâlin dışında Kur'ân okumaya bir engej yoktur. Nitekim Hz. Pey­gamber, "Hayızlı ve cüniib olan Kur'ân okuyamaz"[93] buyurmuştur.

2. Ayrıca bu hadis her an zikir hâlinde bulunmanın Jüzûmuna delâlet etmektedir. Çünkü dünya ve âhiret hayırlarının meydana gelişine en büyük vesile zikrullahtır.[94]

[88] Mü'minlcrin annesi Aişe-i Sıddıka, Peygamberimizin muhterem zevcelerindendir. Hz. Ebû Bekr'in kızıdır. Daima Resulüllah'ın yanında bulunduklarından başkalarının muttali ol­madığı bir çok ahvâle muttali idi. Bunun için İslâm hukukunda büyük bir ihtisası vardı. Bilhassa kadınlara ait hükümlere çok vakıftı. 2210 hadis rivayet etmiştir. Bunların 160'ında Buhârî ve Müslim ittifat etmiştir. 54'ünü sadece Buhârî, 68'ini de sadece Müslim rivayet etmiştir.

Peygamberimiz ile Mekke'de iken nişanlanmış (söz kesilmiş) hicretten sonra Medine'de

evlenmiştir. 65 yaşında iken Medine'de vefat etmiştir. Baki' Mezarlığında tnedfundur. (Geniş

bilgi için bkz. İbn Sa'd, Tatnkftt VIII, 58-81 ;£bû Nuaym, Hİlyetu'l-evliyfi, II, 43; Jbnu'l-

' Esîr, Osdu'l-fcâbe, VII, 188; Zehebî, A'lftmu'n-BubeU, II, 135-201; İbn Hacer, et-İsâbe,

XIII, 38; TefaZfbn't-Telutb, XII, 433-436; lbnu'1-lmâd, Şeierâta'z-zeheb, I, 9, 61-63.)

[89] Buhârî, hayz 7, ezan 19; Müslim, hayz 30 Tirmizî, tahâre 11; İbn Mâce, tahâre 11; Ah-med b. Hanbel, VI, 70, 103-178.

Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/ 40.

[90] Tirmizî tahâre 111; Ahmed b. Hanbel, I, 83, 110, 134.

[91] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/ 40-41.

[92] Aynî, el-Bfnaye I, 643; Fetevfl-yı Hindiye I, 38.

[93] Tirmizî, tahâre 98; tbn Mâce, tahâre 105.

[94] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/ 41.



Konu Başlığı: Ynt: Abdesti Olmayanın Allah'ı Anması
Gönderen: Ramazan. üzerinde 30 Nisan 2017, 23:27:17
Es Selamün Aleyküm . Efendimiz s.a.v. her haldeyken ALLAH cc zikretmiştir . Rabb'im bizleri kendisini çok zikreden kulları zümresine dahil eylesin .

ALLAH cc razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Abdesti Olmayanın Allah'ı Anması
Gönderen: Sevgi. üzerinde 01 Mayıs 2017, 01:49:18
Ve Aleyküm Selam. Mevlam dilimizden duayı kalbimizden zikrini ve bedenimizden ibadetleri eksik etmesin inşaAllah..


Konu Başlığı: Ynt: Abdesti Olmayanın Allah'ı Anması
Gönderen: Es-Sabur üzerinde 01 Mayıs 2017, 02:16:05
İnsan herdaim Allah ı zikretmeli O nu anmalıdır ancak cünüplük halinde bunu yapmak uygun olmaz abdestsiz de Allah ı anabiliz fakat abdestli olmak daha hoş olur inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: Abdesti Olmayanın Allah'ı Anması
Gönderen: Mehmed. üzerinde 01 Mayıs 2017, 17:43:43
Ve aleykümselam her durumda Allah ı zikretmek gerekir ancak abdestli olursak daha hoş olur inşaAllah