๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Süneni Ebu Davud => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 29 Kasım 2011, 18:33:09



Konu Başlığı: Abdest Alırken Abdeste Ara Vermek
Gönderen: Zehibe üzerinde 29 Kasım 2011, 18:33:09
66. Abdest Alırken Abdeste Ara Vermek

 

173....Enes b. Mâlik (r.a.)'den, demiştir ki: "Bir adam abdest almış, (fakat) ayağı üzerinde tırnak kadar bir yeri(kuru)bırakmış ol­duğu halde Rasûlullah'm (huzuruna) geldi. Rasûlü Ekrem (s.a.) de ona; "dön, abdestini güzelce al" buyurdu."[137]

'Ebû Dâvûd dedi ki: Bu hadis Cerîr b. Hâzim’den rivayetle "Ma'ruf" değildir. Ve bu hadîsi Cerîr'den sadece îbn Vehb rivayet etmiştir.

Ve (yine) Ma'kıl b. übeydillah el-Cezerf, Ebu'z-Zubeyr'den Câbir (r. a.) "den o da Ömer (r. a.) vasıtasıyla Rasûlü Ekrem "den (îbn Vehb rivayetinin) benzerini rivayet etmiştir. (Bu rivayete göre) Rasûlullah (s.a.) "dön abdestini güzelce al." demiştir.[138]

 

Açıklama
 

Bu hadîs-i şerifte abdest organlarını peşi peşine hiç ara verme (jen yıkamak ile abdest organlarını yıkamaya ara'vererek abdest almanın hükmü söz konusu ediliyor. Bu hadîs-i şerîfî delil getirerek İmam Ebû Hanîfe (r.a.) ve İmam Şafiî (r.a.) hazretleri abdest organlarını arka arkaya ara vermeden yani bir abdest organı kurumadan hemen diğeri­ni yıkayarak abdesti bitirmenin, abdestin sıhhatinin şartı olmadığını, binae­naleyh yıkamaya ara verilmesinden dolayı abdestin bozulmayacağını söylemişlerdir. Bu imamlar diyorlar ki; "Eğer abdest organlarını yıkamaya aralıksız devam etmek şart olsaydı Rasûlullah (s.a.) bu adama, "dön abdes­tini yeni baştan al" derdi."

Halbuki Rasûlullah (s.a.) öyle buyurmamış "haydi dön abdestini gü­zelce al" demiştir. "Abdestini güzelce al" sözünün anlamı, abdestini tasta­mam al, noksanını tamamla demektir. Yoksa "yeni baştan abdest al" demek değildir.

Bu hadîsle ifâde edilmek istenen, abdest organları üzerinde her hangi bir kuru yer kalacak olursa, o abdestle namazın olmayacağı, ancak o kuru yer bir müddet sonra da olsa yıkanınca abdestin tamamlanacağıdır.

Nitekim lbn Ebî Şeybe'nin Hz. Ali'den naklettiği şu hadîs bu imamla­rın görüşünü kuvvetlendirmektedir. Hz. Ali "Bir adam abdest alırken ba­şını meshetmeyi unutursa; sakalında bulunan ıslaklığı alır, onunla başını mesheder" dedi.

Bazı fıkıh âlimleri de "dön abdestini güzelce al" sözünden, "dön abdestini yeni baştan al" manasım çıkarmışlardır ki, Kadı lyaz, Evzaî, Leys, Katâde, Maliki ulemâsından Abdülaziz b. Ebî Seleme bu görüştedirler. İmam Şafiî'nin eski görüşü de bu merkezde idi. Keza Hanbelî ulemâsı da Malikîler gibi, "abdest organlarını ara vermeden yıkayarak abdest almanın abdestin sıh­hatinin şartı" olduğunu söylemektedirler. Ancak Malikîler unutarak ara ver­meyi bu hükmün dışında bırakarak, "unutarak abdest organlarının yıkanmasına ara verilirse veya unutarak kuru kalan bir yer sonradan yıka­nırsa zarar vermez" demişlerdir.

Musannif Ebû Davud'un ifâdesine göre bu hadîs ma'rûf değil, bilakis garîb hadîstir. Çünkü bu hadîsi Katâ'de'den sadece Cerîr, Cerîr'den de sa­dece îbn Vehb rivayet etmiştir.[139]

 

Bazı Hükümler
 

1. En küçük bir nokta kalmadan bütün abdest uzuvlanm yıkamak farzdır. Unutarak veya bilmeyerek bile olsa yıkanmadık en küçük bir yerin kalması abdestin yeni baştan alınmasını gerektirir. Bunda âlimler arasında görüş birliği vardır.

2. Bilmeyen kimseye gönlünü kırmadan bilmediği şeyi öğretmelidir.

3. Alim, şahit olduğu, dinen yasak işler karşısında sükût etmemeli, bi­lakis, onları önlemeye çalışmalıdır.

 

174....Yûnus ve Humeyd, el-Hasen vasıtasıyla Nebî (s.a.)'den ön­ceki Katâde hadîsiyle aynı manaya gelen bîr hadîs nakletmişlerdir.[140]

175....Hâlid'in bir sahâbîden naklettiğine göre O sahabi şöyle demiştir: "Nebiyyi Ekrem (s.a.) ayağının üstünde dirhem miktarı su değmemiş kuru bir yer bulunduğu halde, namaz kılan bir adam gör­dü. Peygamber (s.a.) abdestini ve namazım iade etmesini emretti."[141]

 

Açıklama
 

Bu hadîs-i şerifte geçen sahabenin isminin bilinmemesi hadîsin sıhhatine zarar vermez. Çünkü sahabenin hepsi güvenilir kimselerdir. Bununla beraber, Ahmed b. Hanbel'in rivayetinde, "Peygam­ber (s.a.)'in zevcelerinden birinden rivayet edildi" denilmektedir.

Sahâbî, imanlı olarak Rasûlü Ekrem (s.a.)'i görmek saadetine eren kim­sedir. Ashâb ise, sâhib kelimesinin çoğuludur. Kelime anlamı arkadaş de­mektir. Bir de bir mezhep imamının mezhebine giren kimselere de mecazen ashab denir. Ancak bu tabir daha ziyade fıkıh âlimlerince kullanılır. "İmam Şafiî'nin ashabı", "îmam Ebu Hanife'nin ashabı” deyimleri bu manadadır.

Rasûlü Ekrem (s.a.)in ayağında kuru bir yer kaldığı halde namaz kılan kimseye "namazını iade et" sözünün manası açıktır. Çünkü abdestsiz na­maz kılmak caiz değildir. Abdest organları üzerinde küçük bir yerin dahi kuru kalması abdeste mânidir. Böyle alınan abdest abdest değildir.

Ancak Rasûlü Ekrem (s.a.)'in "Abdestini iade et!" sözünden ulemâ çeşitli manalar çıkarmışlardır. Bu kelime üzerindeki ihtilaf şuradan kaynaklanmak­tadır: Acaba bu kimse yeni baştan abdest almasa da sadece kuru kalan yeri yıkasa abdesti tamamlanmaz mıydı? 173. hadîs-i şerifte belirtildiği gibi, ba­zı insanlar abdest organlarını hiç ara vermeden yıkayarak abdest almayı abdestin şartı kabul ettiklerinden onlara göre bu kuru yeri yıkayıvermekle abdest tamamlanmış olmaz.

Diğer bir kısım imamlara göre ise, abdest alırken abdest organlarını yı­kamaya ara vermek abdestin sıhhatine mâni değildir. .İşte birinci görüşte onlar için bu hadîs-i şerif bir delildir. İkinci görüşte olanlara göre ise, bu hadîs zayıftır. Herhangi bir dînî hükme başlı başına delil teşkil edecek nitelikte değildir. Şayet sahih olduğu kabul edilse bile burada "Abdesti iade et!" emri farz değil, mendupluk ifâde eder. Bu mevzu ile ilgili delillerin münakaşası için 173. hadîse müracaat edilmelidir.[142]

 

Bazı Hükümler
 

1. Abdest organları üzerinde en küçük bir kuru yerin kalması dahi abdestin sıhhatine mânidir. Bu abdestle kılman namazın iadesi lâzım gelir.

2. Abdest alırken abdest organlarını yıkamaya ara vermeden abdest ta­mamlanmalıdır.[143]

[137] Îbn Mâce, tahâre 139.

[138] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/ 315-316.

[139] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/ 316-317.

[140] bk. lbn Mâce, tahâre 139.

[141] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/ 317-318.

[142] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/ 318-319.



Konu Başlığı: Ynt: Abdest Alırken Abdeste Ara Vermek
Gönderen: Ramazan. üzerinde 12 Nisan 2017, 18:26:56
Es Selamun Aleykum . Vesilenizle yeni bircok sey  daha ogrendik . Abdest alirken organlarin yikanmasina ara vermek abdesti bozmaz fakat abdest alirken nokta kadar yer kuru kalsa dahi yeniden abdest almamiz gerekir.

Allah cc razi olsun


Konu Başlığı: Ynt: Abdest Alırken Abdeste Ara Vermek
Gönderen: Ceren üzerinde 12 Nisan 2017, 22:35:39
Aleykumselam.Rabbim hakkiyla abdest alan ve feyzine erisen kullardan eylesin bizleri insallah...


Konu Başlığı: Ynt: Abdest Alırken Abdeste Ara Vermek
Gönderen: Sevgi. üzerinde 13 Nisan 2017, 06:36:42
Bismillah..
Aleyna Ve Aleykümüsselăm. Abdestlerimizi nekadar güzel ve doğru bir şekilde alır isek Namazımızı da o derece huşulu bir şekilde kılarız biznillah. Mevlam bizlere  Namazını vaktinde ve hakkıyla kılanlardan eylesin inşaAllah. Amin ecmain
  Bilgiler için Allah Razı olsun.


Konu Başlığı: Ynt: Abdest Alırken Abdeste Ara Vermek
Gönderen: Mehmed. üzerinde 17 Nisan 2017, 20:17:10
Ve aleykümselam Abdest dinimizde gayet önemli bir yeri vardır Abdest namaza namaz cennete anahtardır Rabbim bizlere gerçek abdesti nasip eylesin


Konu Başlığı: Ynt: Abdest Alırken Abdeste Ara Vermek
Gönderen: Rüveyha üzerinde 27 Mart 2018, 13:37:17
Rabbim razı olsun ..İlmi amele hakkıyla dönüştürenlerden oluruz inşAllah.