Konu Başlığı: Resimlerin Yasaklanması Hakkında Gönderen: Hadice üzerinde 20 Haziran 2011, 17:04:15 33. Resimlerin Yasaklanması Hakkında 2665. “Bize Saîd b. Âmir, Şu'be'den, (O) Abdurrahman ibnu'l-Kasım'dan, (O da) babasından (naklen) haber verdi ki, O şöyle demiş:” Hz. Aişe dedi ki; "Bizim, üzerinde resimler bulunan bir kumaşımız vardı. Ben onu, namaz kılıyorken Hz. Peygamber'in (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) önüne koymuştum da, O beni menetmişti." -Veya (Hz. Aişe); "....O bundan hoşlanmamıştı" dedi.- (Hz. Aişe, sözünün devamında) şöyle dedi: "Ben de onu birkaç yastık yapmıştım!"[58] Açıklama İslam âlimleri, ilgili hadislere dayanarak insan ve hayvan resmi yapmanın haram olduğunu ittifakla söylemişlerdir. Bunda resmin saygı göstermek, yüceltmek için yapılmış olup olmaması veya iki boyutlu, üç boyutlu olup olmaması arasında bir fark yoktur. İnsan ve hayvan dışında manzara ve benzeri şeylerin resimlerinin yapılması ise âlimlerin cumhuruna göre caizdir. Canlı resmi yapmayı yasaklayan hadislerin bazısında bu yasağın, Allah Teala'nın yaratışına benzetme, yani tevhid inancını zedeleme sebebiyle konduğu anlaşılmaktadır. Birçok âlim ise bu yasağın sebebi olarak sadece resim ve heykellere tapınma endişesini göstermektedir. Ancak bu, ne ilgili hadislere, ne de tarihi vakıaya tam uymaktadır. Bilindiği gibi cahiliye döneminde taşlara da tapanlar vardı. Bununla beraber, cansız eşyanın resimlerinin yapılması yasaklanmamıştır. Bu da gösteriyor ki, resim yasağının tek sebebi resme tapınma endişesi değildir. Bu yasağın herhalde ahlâki ve psikolojik sebepleri de vardır. Yasağın ahlâki yönü ile ilgili olarak; malayâni şeylerle uğraşmak, işin insanların açık-saçık resimlerini yapmaya kadar vardırılacağı, bunların fert ve toplum ahlâkını olumsuz yönde etkileyeceği gibi hususlar zikredilebilir. Resim ve heykel sanatlarında ilerlemiş olan ülkelerin bu konudaki ürünleri, bu yasağın ahlâki yönü için bir fikir verebilir. Yasağın psikolojik yönü hakkında ise şu söylenebilir. İnsan ve hayvan resimleri, seyredenlere sabit "görüntü"ler verirler. Manzara gibi cansız eşya resimleri ise ekseriya seyredenin ruhi durumuna göre manalar kazanırlar. İşin mütehassısı olmayan birinin söylediği bu hususlar, tabii olarak, tahmini şeylerdir. Bu konuda işin mütehassıslarının objektif araştırma ve incelemeler yapmaları, tesbit ve değerlendirmelerde bulunmaları gerekir. Burada kaydetmek gerekir ki, resim yasağı İslam sanatının gelişmesine engel olmamış, belki onun, yazı ve mimari gibi başka alanlarda gelişmesi için yönlendirici rol oynamıştır. Gerçekte de sanat kabiliyeti, insandaki bir güçtür. Bu güç, şu veya bu şekilde ortaya çıkabilir. Diğer taraftan eğitim-öğretim, güvenlik gibi zaruri durumlar için resim caizdir. Bu konuda akla gelen diğer bir husus, fotoğrafın durumudur. Bazı âlimler, fotoğrafın resim sayılmayacağını söyleyerek, caizliği hakkında görüş beyan etmişlerdir. İnsan ve hayvan resimli eşyayı kullanmaya gelince, bu konuda en makbul görüşe göre, eşyadaki resim, hakikatte canlının o şekilde yaşaması imkânsız olan bir durumun resmi ise, yani tam değilse ve bu şekilde resimli eşyaya önem vermeksizin kullanılıyorsa, bu caizdir. Nitekim yukarıdaki hadis bunu göstermektedir. Asılı perde ve benzeri eşyada resim bulunmasının mekruh olduğunda ihtilaf yoktur. Heykel şeklinde üç boyutlu resimlerin kullanılması ise, âlimlerin icmaı ile haramdır. Bundan kız çocuklarının oyuncakları ile eğitim-öğretim araçları müstesnadır.[59] [58] Müslim, Libâs, 93(3/1668); Nesai, Kıble, 12(2/53), Zinet, 112(8/189); Müsned, 6/172., Ebu Muhammed Abdullah b. Abdirrahman ed-Darimi es-Semerkandi (Abdullah Aydınlı), Sünen-i Darimi Tercüme Ve Şerhi, Madve Yayınları, Madve Ofset, İstanbul, 1996: 5/492 [59] Bu konuda bkz. Menhel, 2/296, Le Prophete de L'Islam, pragraf, 1198-1200; Tecrid, 2/ 317-318, 6/417-448, 12/116-117; Riyazu's-Salihin, 3/229-231; Fethu'1-Bâri, 22/155 vd. Ebu Muhammed Abdullah b. Abdirrahman ed-Darimi es-Semerkandi (Abdullah Aydınlı), Sünen-i Darimi Tercüme Ve Şerhi, Madve Yayınları, Madve Ofset, İstanbul, 1996: 5/492/493-494 Konu Başlığı: Ynt: Resimlerin Yasaklanması Hakkında Gönderen: Ceren üzerinde 05 Eylül 2016, 21:01:10 Esselamu aleyküm.Peygamber efendimiz evlerde resim bulunmasını da,kıyafetlerin üzerinde resim olmasını da yasaklamıştır.Rabbim bizleri dine uygun olmayan durumlardan uzak kalan kullardan olalım inşallah...
Konu Başlığı: Ynt: Resimlerin Yasaklanması Hakkında Gönderen: Ruhane üzerinde 15 Eylül 2016, 18:42:07 Aleykum selam .Fotoğraf ve heykel gibi yapıların evde bulundurulması resimli kıyafetlerin giyilmesi caiz değildi ..Rahmet meleklerinjn o ortamdan uzaklaşmasına sebep olur ..Inşaallah bunlara dikkat edenlerden oluruz ..
Konu Başlığı: Ynt: Resimlerin Yasaklanması Hakkında Gönderen: Sefil üzerinde 15 Eylül 2016, 23:48:55 im, üzerinde resimler bulunan bir kumaşımız vardı. Ben onu, namaz kılıyorken Hz. Peygamber'in (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) önüne koymuştum da, O beni menetmişti." -Veya (Hz. Aişe);
"....O bundan hoşlanmamıştı" dedi.- (Hz. Aişe, sözünün devamında) şöyle dedi: "Ben de onu birkaç yastık yapmıştım! Efendimizin resimden hoşlanmadığı bu hadiste görülüyor rabbim bu hadise ve efendimize uygun bir yaşam sürmeyi nasip eylesin Konu Başlığı: Ynt: Resimlerin Yasaklanması Hakkında Gönderen: Kevser. üzerinde 16 Eylül 2016, 01:13:41 Ve aleykumus selam ve rahmetullah
Dinimizdeki her şeyin hem bilim kaynaklarında hemde dini kaynaklarda kanitina mantıklı oluşuna rastlamak mümkündür. Bu yasağın da hem ahlaki hem psikolojik hemde o donemin şartlarında dinden şaşma farkli tanrılar edinme endişesi şeklinde açıklamaları vardır. Konu Başlığı: Ynt: Resimlerin Yasaklanması Hakkında Gönderen: Ramazan. üzerinde 16 Eylül 2016, 18:07:32 Ve Aleyküm Selam . Resim , heykel gibi şeyleri yapmak dinimizce yasaktır . Koskoca 3 kıtaya 7 denize hakim Haşmetli Osmanlı Padişahlarından birinin bir heykeli bile yok , neden ? Çünkü Osmanlı tam bir İslam Medeniyetiydi . İnşALLAH Ülkemizde bu konuyla ilgili bir düzenlemeye baş vurulur .
ALLAH cc razı olsun |