๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Son Peygamber => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 19 Aralık 2009, 16:03:47



Konu Başlığı: Lian Haddi
Gönderen: Sümeyye üzerinde 19 Aralık 2009, 16:03:47
Lian Haddi

Lian haddi, kazf haddinin açıklanmasının ardı sıra ve ifk hadisesinden önce nazil olmuştu. Kazf haddinin sebebi, arala rında evlilik akdi bulunmayan erkek veya kadının zina isna dında bulunmasıdır. Yani iftiraya uğrayan kimse, iftiracının eşi değildir. Lian haddine gelince, bu, erkeğin kendi karısına zi na isnadında bulunması durumunda sözkonusu olur. Lian, zina isnadında bulunan kocanın, bu isnadında doğru söylediğine da ir dört defa yemin etmesidir. Bu erkek karısının zina ettiğini, ya da doğan çocuğun kendisine ait olmadığını iddia eder. Beşin cisinde de eğer yalan söylüyorsa, Allah´ın lanetini kendi üzeri ne çekmiş olur. Bu yeminler hem olumluluğu, hem de olumsuz luğu içerirler. Olumlu yemininde karısının zina yaptığını söy ler. Olumsuz yemininde de, eğer yalan söylüyorsa Allah´ın la netine müstehak olmasını ifade eder. Lian haddi, kazf haddin den sonraki ayet-i kerimede Cenab-ı Allah´ın şu buyruğuyla sa bit olmuştur: "Eşlerine (zina suçu) atıp da kendilerinden başka şahitleri bulunmayan kimseler(e gelince): Onlardan herbirinin şahitliği, dört defa Allah´a yemin edip, kendisinin mutlaka doğru söyleyenlerden olduğuna şahitlik etmek (şeklinde) dir. Be şincisinde eğer yalan söyleyenlerden ise, Allah´ın lanetinin ken di üzerine olmasını diler. Kadının da dört defa Allah´a yemin edip kocasının mutlaka yalan söyleyenlerden olduğuna şahitlik etmesi, cezayı kendisinden kaldırır. Beşincisinde kocası doğru lardan ise; kendisinin Allah´ın gazabına uğramasını diler." (Nur: 6-9)

Zina isnadında bulunan koca ile, karısı arasında evlilik ha kikaten, ya da hükmen mevcut olduğu takdirde lian söz konusu olur. Evliliğin hükmen bulunmasına örnek olarak, zevcenin ric´i talakla boşanmış olup iddet beklemesini gösterebiliriz. Ko canın dört şahit bulamaması halinde, karısına zina isnadında bulunması ile lian hükmü gündeme gelir. Çünkü dört şahit bu lamaması halinde, o öfkesini, hakimin huzurunda konuşup içindekileri dökmek suretiyle söndürmek ihtiyacmdadır. Ada mın biri Hz. Peygambere gelip şöyle demişti: "Ey Allah´ın Re sulü! Bir kimse karısını bir erkekle beraber görüp onu Öldürür se, siz de öldüreni öldürüyorsunuz. Eğer bu adam karısının ya bancı bir erkekle yattığını söyler, fakat bunu isbatlamak için dört şahit getirmezse, ona iftira haddi tatbik edersiniz. Ama adam konuşmayıp susarsa, öfkesi ile susmuş olur. Allah´ım sen bunun hükmünü açıklal"

Adamın böyle demesi üzerine bu meselenin hükmünü açık layıcı Han ayetleri nazil oldu.

Lian tamamlandığı takdirde, eşler artık ebediyyen evlenme mek şartıyla birbirlerinden ayrılırlar. Fıkıhçılarm çoğunluğu bu görüştedirler. Fakat Ebu Hanife´ye göre, bu koca kendini yalanladığı takdirde, yeni bir nikah ve yeni bir mehir ile karı sıyla tekrar evlenebilir.

Günümüzde bazı kimseler şöyle diyorlar: Kadın kocasına zi na isnad eder de, bu isnadını ispatlamak için dört şahit bula mazsa, yine lian haddi tatbik edilir mi?

Buna cevaben deriz ki: Kur´an-ı Kerim´in nassı ile lian, an cak kocanın kendi karısına zina isnadında bulunması halinde gündeme gelir. Lianda koca, dört olumlu, bir de olumsuz olmak üzere beş defa yemin eder. Kadına gelince o, dört olumsuz ve bir de olumlu olmak üzere beş defa yemin eder. Hadler ancak nass ile sabit olabilirler. Çünkü hadler şüphelerle kaldırılabi-lerler. Peygamber efendimiz, bir hadis-i şeriflerinde şöyle bu yurmuşlardır: "Yapabildiğiniz kadarıyla şüpheler sebebiyle hadleri bertaraf edin."

Hadleri kıyas ile sabit kılmamız mümkün değildir. Çünkü kıyasın illeti, makis ile makisun aleyhte aynı ölçüde sabit değil dir. Bunun sebebi şudur: Kadın erkeğin neslinin kabıdır. Do ğan çocuğu, -başka bir erkekten olması halinde- nesebini red detmek kocanın hakkıdır. Kaldı ki, kadının zinası, neseblerin birbirine karışması tehlikesi bakımından erkeğin zinasından daha şiddetli ve daha tehlikelidir. Kocanın karısına zina isna dında bulunması halinde lian hükmü oluşmaktaysa da, kadı nın, kocasına zina isnadında bulunması halinde lian hükmü gündeme gelmez. Çünkü kadın, erkeğin evinde kalmaktadır. Kocanın, kadının aleyhinde zina isnadında bulunması halinde, bu isnadını ispatlamak için dört şahit getirme imkanı olmaya bilir. Erkeğin yaptığı zinalar ise çoğunlukla evinin dışında olur. Kadının kocasının zina ettiğini bilmesi, bir belgeye dayanmaz; ancak sezgi ve tahminle, ya da verdiği haberlerle olur. Çoğu za man kadın, başkalarının ihbarına dayanarak kocasının zina ettiğini iddia eder. Bazan da kadın, belirli ihbarcılar olmaksı zın kocasının zina yaptığını iddia eder ki, budurumda kocasına zina iftirasında bulunduğu sabit olur. Dolayısıyla kazf haddine çarptırılması gerekir. Bunlarla da yetinilmeyerek hem fasıklık-la nitelenir, hem de şahitliği ebediyyen kabul edilmez. Noksan lıklardan münezzeh olan yüce Allah kalplerde olanı bilir.



Konu Başlığı: Ynt: Lian Haddi
Gönderen: Ceren üzerinde 30 Aralık 2020, 03:49:11
Esselamu aleyküm.rabbim razı olsun bizlere sunulan bu bilgilerden kardeşim....


Konu Başlığı: Ynt: Lian Haddi
Gönderen: Sevgi. üzerinde 31 Aralık 2020, 04:56:51
Aleyküm Selâm. Rabb'im emeği geçen kardeşlerimizden razı olsun.