Konu Başlığı: Sistematik Kelam 2.Ünite Soruları -2 Gönderen: ღ۩Bilgin۩ღ üzerinde 08 Kasım 2018, 23:42:39 SİSTEMATİK KELAM II. ÜNİTE SORULARI
1) -Kelam ilminde vücud sözcüğü ile bilinir. - Kelamın vesaillerinden biridir. - Felsefenin ve kelamın konuları arasına girer. Bu bilgilere dayanarak Sofistler grubunun var olduğunu düşündüğümüz şeylerin aslında gerçekte olmayacağını iddia ettiği kavram aşağıdakilerden hangisidir ? A) Varlık B) Bilgi C) İstidlal D) Ahiret E ) Mevcud 2 ) Meşhur Hanefi- Maturidi kelamcısı el-Ahad adlı kitabın yazarı aşağıdakilerden hangisidir? A) Ebu Hasan El Eşari B) Cad b Dirhem C) Maben el Cühani D) Ebu Mansur El Maturidi E) Ebu Hafs Nesefi 1-A,2-E 3) I.Zihin dışında dış dünyada tahakkuk ettiğini kabul ettiğimiz şey mevcuttur. II. Zihnimizin dışında dış dünyada gerçekliği bulunana madum denir. III. Mutezile’ye göre şey dememiz için bilinebilmesi, kendisi hakkında haber verebilmesi gerekir. IV. Ehli sünnete göre sadece mevcud’a şey denilebilir V. Mutezileye göre maduma şey denilemez Bu bilgilere dayanarak aşağıdakilerden hangisinin doğru olduğu söylenebilir? A) I – II B) II- III C) I – III – IV D) IV –V E) II -V 4) Aşağıdaki bilgilerden hangisinin doğru olduğu söylenemez ? A)Ehli sünnete göre ancak mevcuda şey denilebilir. B)Mutezileye göre gerek mevcut, gerekse de madum , malum kapsamında olduğu için ma’duma şey denilebilir. C) Ehli sünnete göre hariçte sabit olmayana yani maduma şey denilemez. D) Ehli sünnete göre Allah hakkında şey denilemez. E) Bazı madumların ademleri süreklidir ve mutlak olarak yokluk özelliği taşırlar. 5) Bazı şeylerin dış dünyada gerçekliği olmadığı halde bir takım nisbet ve itibarlara dayanarak varmış gibi kabul edilmesine aşağıdakilerden hangisi örnek olarak gösterilebilir? I. Dünya üzerinde meridyen ve paralellerin itibari varlık olarak kabul edilmesi II . Türkiye’nin başkentinin Ankara kabul edilmesi III . Geçmişte yaşanan anıların itibari varlık olarak kabul edilmesi A) Yalnız I B) Yalnız II C) II –III D) I - II E) II - III 3-C,4-D,5-A 6 ) İslam Alimlerinin Yunan filozoflarının kozmolojisini tartışma nedeni olarak aşağıdakilerden hangisi gösterilebilir? A) Allah’ın yaratıcı, Alemin yaratılan olduğunu ispatlamak B) Mevcud zihin dışında, tahakkük eden şeyleri tespit etmek C) Madumların yokluğunu ispatlamak D) Mutlak yokluğu ispatlamak E) Nisbi ve izafi varlıkları ispatlamak 7 )Aşağıdakilerden hangisi Vücud- adem veMevcut-Madum kavramları için söylenemez ? A) ”mevcut” dış dünyada gerçekliği olan şeydir. B) Dış dünyada gerçekliği bulunmayan şeye madum denir. C) Mutezileye göre madumun şey olabilmesi için malum yani bilinebilmesi, hakkında haber verebilmesi yeterlidir. D) Mutezileye göre mevcud (vücud ) gereksede madum, malum kapsamında olduğu için maduma şey denilebilir E)Ehli sünnete göre ancak maduma şey denir. 8)Varlık ve Mahiyetle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Her varlığın mahiyetine dair sorunun cevabını oluşturan bir mahiyet vardır. B) Kelamcılar varlık ve mahiyetin birbirinden farklı olduğunu, mahiyetin varlıktan önce olduğunu söylemişlerdir. C) Mahiyeti olan bir şeyin illa varlığı olması gerekmez. D) Mütekaddimun kelamcıları Allah’ın sıfatlarına dayanarak mahiyetinden bahsedilebileceğini savunmuşlardır. E) Müteahhirun Allah’ın mahiyetinden bahsedilebileceğini savunmuşlardır. 6-A,7-E,8-E 9) Alem, Cevher ve Araz için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir? I. Emare ve alamet anlamına gelen alem Allah’ın varlığının alameti olduğu için Allah dışındaki tüm varlığa, kainata ad olarak kullanılmış II. Hudus yani sonradan olan faili muhtar yani Allah’ın iradesiyle var olmuştur. III. Kozmoloji Teorisine göre Alemdeki varlıklar ya cevherdir ya arazdır. IV. Cevher kadim olsun, hadis olsun kendi başına bulunan öz varlıktır V. Araz, Cevher ve Cismin varlığıyla var olan bir nitelik değildir. A ) I – V B) II –V C) III –V D) IV –V E) Yalnız V 10) Alem cevher ve araz için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir? I. Araz cevherden ortaya çıkan daimi olan şeydir. II. Bütün cevherler ve arazlar birbirinin aynı nitelik taşır. III. Aynı mahiyetten farklı varlıkların meydana gelmesini Allah sağlar. IV .İslam düşüncesinde cevhere “ayan”da denilmiştir. V. Cevherin üç boyut(uzun, geniş, derin) itirabariyle bölünmeyene cüz-i yetecezza / cevheri ferd veya cüz-i ferd denir. A ) I –II B)II-III C)II –IV D) II –V E) I-III-IV-V 11) Aşağıdakilerden hangisinin teceddüdi emsale örnek olarak gösterilebilir? A) Şehir lambalarının sürekli yanıp sönmesine rağmen yakınındayken sürekli yanıyor olduğunu zannetmemiz. B) Oto yolu uzağa doğru gittikçe daralıyor olarak görmemiz. C) Eksik yazıları okurken doğru okumamız. D) Su dolu bardaktaki kaşığı kırıkmış gibi görmemiz. E) Gölgemizin dünyanın hareketine göre yer değiştirmesi. 9-E,10-E,11-A 12)Aşağıdakilerden hangisi varlık çeşitleri arasında gösterilemez? Ennas Whatsap Grubu / ilimdunyasi.com I.Zorun/ kadim varlık II.Mühal/Mümteni varlık(imkansız varlık) III.Hadis/mümkün (caiz/olurlu varlık) IV.Hudus A) I –IV B) II-IV C) I - II- IV D) II- III- IV E) Yalnız IV 13) Aşağıdaki bilgilerden hangisinin doğru olduğu söylenemez? A) Allah’ın zorunlu varlığını kabul etmeyişi zatından dolayı ise buna vacib lizatihi denir. B)Allah’ın zorunlu varlığını kabul etmesi başka nedenden ise buna vacib li gayrihi denir. C)Allah’ın sıfatları vacib li gayrihine örnek verilemez. D)Eşarilere göre sadece zati sıfatları zati ile kaim, fiili sıfatları zati ile kaim olmayıp hadis sıfatlardır. E)Maturilere göre Allahın tüm sıfatları zatı ile kaimdir. 14.Aşağıdakilerden Hadis/mümkün caiz(olurlu varlık)ile ilgili bilgilerden hangisinin doğru olduğu söylenemez? A) Varlığı ve yokluğu zatından kaynaklanmayıp, eşit olan Allah dışındaki her şey Alemin özelliğidir. B)Kelamcılar Alemin hadis yani sonradan olduğunu kabul eder C)Filozoflar varlığı Allah’ın varlığına bağlı olan ontolojik mahiyetine dikkat çekmişlerdir. D)Kelamcılar Alemde zorunlu işleyen bir nedenselliği reddeder. E)Yokluğu zatından kaynaklanan, zatın gereği, olan hariçte varlık düşünülemeyen varlıktır. 12-E,13-C,14-E 15. Muhal/ Mümteni (imkansız) varlık ile ilgili doğru bir bilgi olduğu söylenemez? A)Yokluğu zatının gereği olan, zihnimizin ve kendimizin dışında varlığı düşünülemeyen varlıktır. B)Varlık, konusunda yunan felsefesinden etkilenilmiştir. C) iki zıd şeyin bir arada bulunamaması muhal bilgidir. D)Bazı şeylerde nazari düşünme muhaldir. Allah’ın ortağı ve buna benzerinin olmaması E)Sebeplerin kesintisiz devamı imkansızdır. 16) Aşağıdakilerden hangisi kelam ilminin vesailleriyle ilgili doğru bir bilgi olduğu söylenemez ? A) Kelamcıların bilgi meselesini inceleme sebebi haberin bir bilgi kaynağı olduğunu ispatlamaktır. B) Bilgi kavramı Arapçada ilim ve marifet ile eş anlamlı görülür. C) İlim daha çok objektif bilgiyi ifade eder. D) Marifet subjektif bilgiyi ifade eder. E) Varlığın hakikatini sabit değil varlık bilinemez. 15-B,16-E 17) Kuran’ı Kerimde sağlam olmayan bilgi için aşağıdakilerden hangisi kullanılmamıştır? A) Şekk B) Fuad C )Gayb D Cehl E ) Zan 18) Aşağıdakilereden hangisi Kuran da geçen akıl kavramlarını karşılar? I. Kalb II. Fuad III. Lübb IV. Rayb A) I-IV B ) II-IV C ) III- IV D I-III-IV E)I-III 19) Bilinen bir özne (suje) ile bilinen (obje)nesne arasındaki ilişkiyi aşağıdakilerden hangi tanımın karşılığı olduğu söylenebilir? A)Varlık B )Bilgi C )Ontoloji D )İstidlal E)Mevcut 20) Aşağıdakilerden hangileri bilginin kaynakları arasında gösterilebilir? I. Sadık haber II. Mütevatir haber III. Sağlam beş duyu(havas-ı selime hamse) IV. Akıl A) I - II B) II - III C) II - IV D) I-II-III E) I-III-IV 21)Aşağıdakilerden hangisinin ’’ duyu organlarının dışında doğru bir bilgi kaynağı yoktur” tezini savunan gruplaradan biri olduğu söylenebilir? A) Müşehedat B) Sümeniyye C )Empirik D ) Yakiniyyat E) Zaruri 22)Aşağıdakilerden hangisinin ‘’Belli sebeplerin belli sonuçları doğurması zorunlu sebep ilişkisi değildir. Allah’ın her defasında yeniden yaratmasıyla olur. Allah yaratmazsa bu ilişki gerçekleşmezdi’’. Diyen kelamcının sözünü desteklediği söylenebilir? A) Pamuk ve ateşin bir araya gelmesiyle yanması B) Odun ve ateşin bir araya gelmesiyle yanması C) Hz İbrahim’in ateşe atılmasıyla yanmaması D) Betona dökülen çimentonun donması E)Çocuğun çatıdan düşmesi sonucunda yara almaması 17-B,18-D,19-B,20-E,21-B,22-C 23) Duyu yolu ile elde edilen bilgileri en güvenilir bilgi teorisinde değerlendiren kelamcılar bu yönüyle aşağıdaki hangi gruptaki düşünürlerle bu konuda aynı düşüncelerde olduğu söylenebilir? A) Metafizik B) Empirik C) Selime D) Sofistler E) Sümeniyye 24)Aşağıdakilerden hangisinin sadık haber çeşitlerinden olduğu söylenebilir? I.Mütevatir haber II .Yakiniyyat III .Resulun haberi A) I - II B) II -III C) I-II -III D) I -III E) Yalnız III 25)Mütevatir haberle ilgili aşağıdakilerden hangisinin doğru olduğu söylenemez? A) Müevatir haber beş duyu ile elde edilmiş olmalı B) Akıl açısından imkansız olmamalı. C) Mütevatir haber dini nitelikli haberleri içermeli. D) Mütevatir ile oluşan bilgi zorunlu kesin bilgi ifade eder. E) Mütevatir seviyesine ulaşmamış haberlere ahad haber denir. 26) I.Sadık haberin ikinci türü mucize yoluyla desteklenen peygamberin getirdiği haberdir. II. Peygamber tek kişi olmasın rağmen onun verdiği haber zaruri bilgi oluşturur. III. Peygamberin haberi mucize ile desteklenmesi onun istidlali bir şekilde elde edilen kesinliği gerektirir. IV. Resulün haberleri ahad haber ise yorum gerektirir. Bu bilgilere dayanarak Resul haberleri için hangileri söylenebilir? A)I – IV B) II- IV C) III-IV D) I – II –III E) YalnızIV 23-B,24-D,25-C,26-D 27) Aşağıdakilerden hangisi kadim ilahi bilgi için söylenebilir? I.Hem ezeli ve hem ebediyi birden kapsayan bir bilgidir. II.Bütün bilinenleri geçmiş, şimdi, geleceği tek bir bilgi ile ihata eder. III.Sınırlıdır. IV.Duyularla, tecrübe ile veya düşünerek elde edilmez,bir vasıtası aracı organı yoktur. V. Bilinenlerin değişmesiyle değişikliğe uğramaz. A) I-II B) II-III C) III-IV D) III- IV-V E) I-II-IV-V 28) Hadis / beşeri bilgi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir? I. İnsanın bilgisidir. II. Kadim ilahi bilgi hakkında zikredilen özelliklere sahiptir. III. Beşeri bilgi, zorunlu ve istidlali/ kesbi şeklinde ikiye ayrılır A) I-II B) II-III C) II-IV D) I-II-III E) I-III 29) Teceddüd-i emsalin aşağıdakilarden hangisi olduğu söylenebilir ? A)Cevherlerden arazların meydana gelmesi B) Allah’ın arazları sürekli yenileyerek yaratması C) Teceddüd-i emsal madum bilgisinin konusudur. D) Kesbi bilginin zorunlu olması E) Çıkarımlarla bilgiye ulaşması 27-A,28-A,29-B 30) Aşağıdakilerden hangisi mütevatir haber için söylenemez? A) Yalan üzere birleşmeleri aklen imkansız sayıda kişiler tarafından aktarılan haberdir. B) Kuran ayetlerinin günümüze gelmesi mütevatir ayetle sabit olmuştur. C) Duyu organları ile elde edilmesi olma ve akıl açısından imkansız olmaması gereklidir. D ) Mütevatir seviyesine ulaşmamış haberlere haberi vahid ahad haber denir. E) Ahad haberlere niteliğine göre zann veya zann-ı galib denilen işlevi olup başka verilerle desteklensede kesin bilgi ifade etmez. 31 )Aşağıdakilerden hangisinin peygamberlerin yetkilerinden olduğu söylenemez? A) Tebliğ B) Tebyin C ) Temsil D) Teşri E) Tesbit 30-E,31-E Kaynak: Ennas Whatsap Grupları Yönetim Ekibi ( İzinsiz almak bu emeğin rızasını ihlal etmektir. Bu site üzerinden Kullanabilir faydalanmak isteyenleri sitemize ve whatsap gruplarımıza yönlendirebilirsiniz. Paylaşımlarımızın sitemiz dışında yayınlanmasını bulmuyor. Hak ihlali yapmamanızı tavsiye ederiz... Konu Başlığı: Ynt: Sistematik Kelam 2.Ünite Soruları -2 Gönderen: Ceren üzerinde 08 Kasım 2018, 23:45:58 Esselamu aleyküm. Rabbım razı olsun soruları hazırlayan emegi geçen kardeşlerimizden.
Konu Başlığı: Ynt: Sistematik Kelam 2.Ünite Soruları -2 Gönderen: Esila Esma üzerinde 09 Kasım 2018, 00:52:57 her konu ve sonrasında soru çözümü konuyu anlamada çok faydalı oldu :)
Konu Başlığı: Ynt: Sistematik Kelam 2.Ünite Soruları -2 Gönderen: Sevgi. üzerinde 09 Kasım 2018, 01:18:52 Aleyküm Selâm. Rabbim ilmimizi hayırlısıyla daim eylesin. Bu güzel bilgiler için Allah Razı olsun inşaAllah
Konu Başlığı: Ynt: Sistematik Kelam 2.Ünite Soruları -2 Gönderen: Mustafa KOÇYİĞİT KOÜ üzerinde 09 Kasım 2018, 20:27:10 sorular çok güzel emek sarfederek hazırlayan hocalarımızın emeğine sağlık
Konu Başlığı: Ynt: Sistematik Kelam 2.Ünite Soruları -2 Gönderen: hamidiyekoü üzerinde 09 Kasım 2018, 21:32:08 Allah razı olsun
Konu Başlığı: Ynt: Sistematik Kelam 2.Ünite Soruları -2 Gönderen: ilim dünyası dergisi üzerinde 11 Kasım 2018, 16:28:36 Paylaşım için Allah razı olsun emeğinize sağlık..
Konu Başlığı: Ynt: Sistematik Kelam 2.Ünite Soruları -2 Gönderen: Meryem Afşar KOÜ üzerinde 11 Kasım 2018, 20:45:31 Anlamadığım karışık yerleri soruları çözerek hallettim.
Allah razı olsun Hocam. Emeği geçen herkesten. :))))) Konu Başlığı: Ynt: Sistematik Kelam 2.Ünite Soruları -2 Gönderen: ilim dünyası dergisi üzerinde 12 Kasım 2018, 02:07:54 Emeği geçen tüm hocalarımızdan Allah razı olsun. Rabbim yar ve yardımcımız olsun...
Konu Başlığı: Ynt: Sistematik Kelam 2.Ünite Soruları -2 Gönderen: Mehmed. üzerinde 13 Kasım 2018, 15:03:01 Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun
Konu Başlığı: Ynt: Sistematik Kelam 2.Ünite Soruları -2 Gönderen: Fatma büşra boncuk koü üzerinde 14 Kasım 2018, 14:04:45 Allah razı olsun
Konu Başlığı: Ynt: Sistematik Kelam 2.Ünite Soruları -2 Gönderen: Murat bahreyn koü üzerinde 15 Kasım 2018, 10:41:48 selamun aleykum sayın hocalarım 9. soru söylenemez olmasımı gereklıdır
Konu Başlığı: Ynt: Sistematik Kelam 2.Ünite Soruları -2 Gönderen: ღ۩Bilgin۩ღ üzerinde 24 Aralık 2018, 01:28:09 Ennas Whatsap Grubu Tebyin Ailesi Ekibi Tarafından Hazırlanmıştır. / https://www.tebyin.com (https://www.tebyin.com/)
Kaynak: Ennas Whatsap Grupları / Tebyin Yönetim Ekibi ( İzinsiz almak bu emeğin rızasını ihlal etmektir. Bu site üzerinden Kullanabilir faydalanmak isteyenleri sitemize ve whatsap gruplarımıza yönlendirebilirsiniz. Paylaşımlarımızın sitemiz dışında yayınlanmasını uygun bulmuyor. Hak ihlali yapmamanızı tavsiye ederiz... |