> Forum > ๑۩۞۩๑ Açık Öğretim & İlitam Dunyasi ๑۩۞۩๑ > Dokuz Eylül İlitam > Sistematik Kelam > Ünite 11 Soru-Cevap Ders Özetleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Ünite 11 Soru-Cevap Ders Özetleri  (Okunma Sayısı 1631 defa)
03 Kasım 2013, 16:50:20
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 03 Kasım 2013, 16:50:20 »



11. ÜNİTE / AHİRET VE AHVÂLİ

S.1) AHİRET HAYATI NEDİR?AÇIKLAYINIZ.
C.1) Ölümle ya da kıyametin kopmasıyla başlayıp sonsuza kadar devam edecek olan, insanların bu dünyada yaptıkları iyi ya da kötü işlerin karşılıklarını kendilerine
hiç haksızlık yapılmaksızın görecekleri sürece ahiret hayatı denilmektedir.

S.2) MEÂD VE AHİRET KAVRAMLARI NEDİR,AÇIKLAYINIZ?
C.2) Meâd kelime anlamı itibariyle Arapça’da dönülen/dönülecek yer demektir.Bir terim olarak bununla daha çok “Ruhun ölüm sonrasında ayrılmış olduğu
bedenine geri döndürülmesi” kastedilmektedir.Ahiret ise son ya da sonra gelen gibi anlamlara sahiptir.Bu kelime ile ölüm sonrasında insanların ölümlerinden
sonra yaptıklarının hesabını verecekleri ve karşılıklarını görecekleri ebedi hayat kastedilmektedir.

S.3) AHİRET İNANCININ KUR’AN-I KERİM’DEKİ YERİ VE ÖNEMİNİ AÇIKLAYINIZ?
C.3) Kur’an-ı Kerim insanın başıboş “Sizi boş yere yarattığımızı ve bize döndürülmeyeceğinizi mi sandınız?!”(Mü’minun, 23/115) ve “İnsan kendisinin başıboş
bırakılacağını mı sanır!” (Kıyâmet, 75/36) gibi ayetlerle bildirir ve yaptıklarından hesaba çekileceğini ifade eder.Fatiha süresinde Allah Teâlâ kendisini vasfederken
din/hesap gününün yegane hakimi yegâne hâkimi olduğunu söylemekte ,hemen ardından gelen Bakara süresinin ilk ayetlerinde de mümin ve müttakî kulların
özelliklerinden biri olarak onların ahirete yakinen inandıklarını belirtmektedir.

S.4) ÖLÜM KUR’AN-I KERİM’DE NASIL ANLATILMIŞTIR?
C.4)Ölüm Kur’an-ı Kerim’de “Her canlı ölümü tadacaktır.Ve ancak kıyamet günü yaptıklarınızın karşılığı size tastamam verilecektir.Kim cehennemden
uzaklaştırılıp cennete konursa o,gerçekten kurtuluşa ermiştir.Bu dünya hayatı ise aldatma metaından başka bir şey değildir.”(Âl-i İmran,3/185)”Her canlı,ölümü
tadar.Bir deneme olarak sizi hayırla da, şerle de imtihan ederiz.Ve siz,ancak bize döndürüleceksiniz.”(Enbiyâ 21/35) ve “Her can ölümü tadacaktır.Sonunda bize
döndürüleceksiniz.”(Ankebut,29/57) gibi ayetlerde de ifade edildiği üzere her canlının tadacağı bir haldir.

S.5)BERZAH’IN KELİME VE TERİM ANLAMI NEDİR?
C.5)Berzah iki şey arasındaki engeldir.Terim olarak”ölümle başlayıp yeniden dirilmeye kadar geçecek olan ara dönem,dünya ahiret arasındaki alem,kabir
hayatı”gibi anlamlardadır.Ölümden itibaren kıyametin kopmasına kadar sürecek olan zamana berzah hayatı denilmiştir.

S.6)AHİRET HAYATIYLA İLGİLİ ANLATILANLARDA HANGİ KAİDE ESAS ALINMIŞTIR?
C.6) Ahiret hayatıyla ilgili anlatılanlarda şu kaide esas alınmıştır:”Vuku bulması aklen mümkün olan bir şey hakkında nass vârid olunca onu kabul etmek,ona
inanmak gereklidir.”

S.7) KIYAMET NEDİR?
C.7) Kalkmak,dikilmek,ayaklanmak gibi anlamlara gelen bu kelime inanç esasları ile ilgili bir terim olarak hem kainattaki mevcut düzenin alt-üst olması,
bozulması, yıkılması hem de bu bozulmuş olan yapının tekrar inşa edilmesi, yaratılması, öldürülmüş olanların tekrar diriltilmesi manasındadır.

S.8) KUR’AN-I KERİM’DE KIYAMETİN ZAMANI BİLDİRİLMİŞ MİDİR?
C.8) Ayet ve hadislerde kıyametin mutlaka kopacağı ancak kopma zamanını yalnız Allah’ın bildiği açık ve net şekilde bildirilmiştir.Bunun bilinememesinde de
mutlaka bir hikmetin bulunduğu düşünülebilir.Bu bakımdan mühim olan bu saat gelip çatmadan ibret almak üstümüze düşen vazifeleri bir an önce
yapmaktır.Nitekim “Onlar, kıyamet gününün ansızın gelip çatmasını mı bekliyorlar? Şüphesiz onun alametleri belirmiştir.Kendilerine gelip çatınca ibret almaları
neye yarar!”(Muhammed 47/18) ayetinde bu husus vurgulanır.Peygamberimiz de kendisine kıyamet saatini soran kişiye “onun için ne hazırladın?” demiştir.

S.9) KIYAMET’İN KOPUŞ SIRASINDA KAİNATTA GÖRÜLECEK DEĞİŞİKLİKLER NELERDİR?
C.9) Birçok ayette kıyametin kopuşu sırasında kâinatta görülecek büyük değişiklikler tasvir edilmiş sözgelimi göklerin yarılacağı, erimiş maden gibi olacağı;
güneşin dürüleceği, yıldızların döküleceği, yeryüzünün şiddetle sarsılacağından; denizlerin kaynayıp kabaracağı,dağların yerinden kaldırılıp yürütüleceği ve
ufalanıp atılmış renkli yün haline geleceğinden, parça parça dağılıp saçılmış toz haline geleceğinden bahsedilmiştir.

S.10) SÛR NEDİR?SÛR İLE NELER OLACAĞINI AYETLE BİLDİRİNİZ?
C.10) Kıyametle ilgili hâdiselerden biri de sûr denilen keyfiyetini tam olarak bilemediğimiz daha çok bir boruya benzetilen nesneye üflenmesidir.Zümer süresinde
kıyametin nasıl başlayacağıyla ilgili olarak sûra iki kere üfleneceği, ilkinde bütün canlıların öleceği, ikincisinde ise bütün bunların tekrar diriltilecekleri şu şekilde
anlatılmıştır: “Sûr’a üflenir ve Allah’ın dilediği kimseler dışında göklerdeki herkes ve yerdeki herkes ölür.Sonra ona bir daha üflenir, bir de bakarsın onlar kalkmış
bekliyorlar.” (Zümer, 38/68)

S.11) BA’S NE DEMEKTİR?
C.11) Harekete geçmek, bir tarafa yönlendirmek, bir işle görevlendirmek, uykudan uyandırmak, diriltmek gibi sözlük anlamları olan bu kelime terim olarak
Kıyamette “Allah’ın ölüleri canlandırması” demektir.

S.12) KELÂMDA HANGİ MEZHEPLER YENİDEN DİRİLİŞİ KABUL ETMİŞLERDİR?
c.12) Ehl-i Sünnet, Mutezile, Şia ve Kerrâmiyye gibi temel fırkaların tamamı yeniden diriltmeyi kabul etmiş sadece Cenâhiye ve Mansûriyye gibi İslâm dışına çıkan
fırkalar da reddetmişlerdir.

S.13) HAŞİR NE DEMEKTİR?
C.13) Haşir toplamak, zıddı olan neşir de yaymak demektir.Bir topluluğu bulunduğu yerden zorla çıkarmak ve bir meydanda toplamak anlamındaki bu kelime ile
kıyamet gününde yeniden diriltilen varlıkların hesaba çekilmek üzere bir yerde toplanması kastedilir.

S.14) HESAB VE MİZAN’IN TERİM VE KELİME ANLAMI NEDİR?
C.14) Hesab: Saymak, hesap etmek, hesaba çekmek (muhasebe) gibi anlamlara sahip olan bu kelime “ahirette mükelleflerin dünyadaki fiillerinden amellerinden
hesaba çekilmeleri” şeklinde terimleşmiştir.
Mizan: Bir şeyi tartmak, ölçmek, ağılığını belirlemek anlamındaki vezn kökünden gelen mizan “terazi, tartı aleti” demektir.Istılahta ise “Ahirette hesap esnasında
mükelleflerin iman ve amellerinin değerlendirilmesini sağlayan şey”dir.

S.15) KELÂM ALİMLERİNİN MİZAN HAKKINDAKİ GÖRÜŞÜ NEDİR?
C.15) Mutezile içerisinden bazıları duyulur alemde tartma işleminin yapılmasının bir ağırlığı ve hacmi gerektirdiğinden hareketle ahirette tartmadan kasdın
“adaletle hükmetmek” anlamında olduğunu ve gerçekte bir terazinin bulunmadığını söylemişlerdir.Mutezile’den Kâdî Abdülcebbar ise terazinin bulunduğunu
kabul eder ve tartma işlemini terazinin bir kefesine kişinin iyi amellerine işaret eden nûr alâmetinin,diğer kefesine de kötülüklere işaret eden zulmetin konması
olarak açıklar.Mutezile kelamcılarının bu görüşlerine mukabil selef alimlerinden bazıları mizanı zâhiri anlamıyla anlamış ve dünyadaki teraziler gibi
düşünmüşlerdir.Ehl-i Sünnet alimlerinin genel olarak duyulur olmayan gayb alemine ait mizan vb. nesne ve fiillerin bu dünyadakiyle kıyaslanmasının çok isabetli
olmadığını belirtirler.

S.16) A’RAF KELİMESİNİN ANLAMI NEDİR,KUR’AN-I KERİM’DE HANGİ AYETTE NASIL GEÇMEKTEDİR?
C.16) Urf kelimesinin çoğulu olan araf “sur, tepe, yüksek yer” gibi anlamlara sahiptir.Kur’an-ı Kerim’de bu ifade aynı adı taşıyan sûrenin şu ayetlerinde
geçmektedir:
“İki taraf (cennetlikler ve cehennemlikler) arasında bir perde ve A’raf üzerinde de herkesi simalarından tanıyan adamlar vardır ki, bunlar henüz cennete
giremedikleri halde (girmeyi) umarak cennet ehline: “Selam size!” diye seslenirler.Gözleri cehennem ehli tarafına döndürülünce de: “Ey Rabbimiz!Bizi zalimler
topluluğu ile beraber bulundurma!” derler.(Yine) A’raf ehli simalarından tanıdıkları birtakım adamlara seslenerek derler ki: “Ne çokluğunuz ne de taslamakta
olduğunuz büyüklük size hiçbir yarar sağlamadı.Allah onlara bir rahmet dokundurmayacak diye yemin ettiğiniz kimseler bunlar mıydı?” (Orta Yerdekilere şunlar
denecektir: ) “Cennet’e girin; size bir korku yoktur ve üzülmeyeceksiniz de.” (A’raf, 7/46-49)

S.17) SIRAT NEDİR?AYETLE İLE BİRLİKTE AÇIKLAYINIZ?
C.17) Cadde ve anayol gibi anlamlara gelir.Kur’an-ı Kerim’de de bu manada kullanılmaktadır.Akaid ve Kelam kitaplarında ise “İçinizden, oraya uğramayacak hiçbir
kimse yoktur.Bu, Rabbin için kesinleşmiş bir hükümdür.Sonra biz, Allah’tan sakınanları kurtarırız; zalimleri de diz üstü çökmüş olarak orada bırakırız” (Meryem,
19/71-72); “Ey iman edenler! Samimi bir tevbe ile Allah’a dönün.Umulur ki Rabbiniz sizin kötülüklerinizi örter.Peygamberi ve Onunla birlikte iman edenleri
utandırmayacağı günde Allah sizi, içlerinden ırmaklar akan cennetlere sokar.Onların önlerinden ve sağlarından (amellerinin) nurları aydınlatıp yürürler de, Ey
Rabbimiz! Nurumuzu bizim için tamamla,bizi bağışla; çünkü sen her şeye kadirsin” derler.” (Tahrim, 66/8) ayetlerine ve bu konu hakkındaki hadislere istinaden
Cehennem üzerine uzatılmış bir köprü olarak anlatılır.

S.18) CENNET NE DEMEKTİR? KUR’AN-I KERİM’DE HANGİ LAFIZLAR CENNET ANLAMINDA KULLANILMAKTADIR?
C.18) cennet kelimesi Arapça’da cenn kökünden gelmektedir.Bu ise örtmek gizlemek gibi anlamlara sahiptir.Buradan hareketle cennetin “bitki ve ağaçlarıyla
toprağı örten, gizleyen bahçe” manasında olduğu söylenebilir.Kur’an-ı Kerim’e baktığımızda Cennetin özellikleriyle ilgigli şu hususların belirtildiğini görürüz:
Cennet mü’min ve müttakiler için mükafat olarak hazırlanmış ebedi kalacakları; (Tevbe72, Furkan 15) genişliği göklerle yer kadar olan (Âl-i İmran133,Hadid 21)
güvenilir bir makam (Duhan 51) bir meskendir.Kur’an-ı Kerim’de cennet nâim, adn, firdev...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Ünite 11 Soru-Cevap Ders Özetleri
« Posted on: 19 Mart 2024, 06:54:00 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Ünite 11 Soru-Cevap Ders Özetleri rüya tabiri,Ünite 11 Soru-Cevap Ders Özetleri mekke canlı, Ünite 11 Soru-Cevap Ders Özetleri kabe canlı yayın, Ünite 11 Soru-Cevap Ders Özetleri Üç boyutlu kuran oku Ünite 11 Soru-Cevap Ders Özetleri kuran ı kerim, Ünite 11 Soru-Cevap Ders Özetleri peygamber kıssaları,Ünite 11 Soru-Cevap Ders Özetleri ilitam ders soruları, Ünite 11 Soru-Cevap Ders Özetleriönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes