Konu Başlığı: Takriri Olarak Beyanı Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 22 Ağustos 2012, 09:33:31 10- Takriri Olarak Beyanı Misallerine az rastlanılan bu kısımda, herhangi bir ayetin Rasûlullah'in yanında izah edilmesine karşı, onun sükût etmek suretiyle bu izahı tasvip ettiğine dair misaller verilecektir. Birinci misâl: Amr b. el-As, ZâtuVselasil gazvesinin cereyan ettiği hicrî 7. yılda Peygamber tarafından gönderildiği bir sefer sırasında, soğuk bir gecede yıkanması gerekince sıhhatinden endişe ederek yıkanmamış, teyemmüm etmek suretiyle arkadaşlarına imamlık etmişti. Dönüşünde Rasûlullah'a durumu anlatmış, O: "Arkadaşlarına cünüp olarak mı namaz kıldırdın?" diye sorunca Amr: "Ey Allanın Rasûlü, ben çok soğuk bir gecede ihtilam oldum, yıkandığım takdirde helak olacağımdan korktum ve Azîz olan Allah'ın şu kavlini hatırladım: 'Kendinizi öldürmeyin. Şüphe yok ki Allah sizi çok esirgeyicidir.' (4: 29). Ben de teyemmüm ettim ve arkadaşlarıma namaz kıldırdım." dedi. Rasûlullah güldü ve bir şey söylemedi (Müsned-i Ahmed, Ebû Dâvud, İbnİ Kesîr). Ebû Davud'un bundan sonraki hadisinde Amr'ın bir seriyye kumandanı olarak gönderildiği, teyemmüm değil de cünüp iken namaz abdesti gibi abdest almış olduğu rivayet olunur. İkinci misâl: Abdullah b. Mes'ûd şöyle dedi: Bir kerre Peygamber'in huzurunda Yahudi âlimlerinden bir âlim geldi ve: Yâ Muhammedi -yahut da: Yâ Ebu'l-Kasım!- Hiç şüphesiz yüce Allah kıyamet gününde gökleri bir parmağında, yer tabakalarını da bir parmağında, bütün dağları, ağaçları da bir parmağında, suları ve toprakları da bir parmağında diğer mahlûkları da bir parmağında tutar. conra onları hareket ettirerek: Melik ancak benim! buyurur dedi. Rasûlullah, Yahudi aijrninin söylediği bu haberden memnun olup tasdîk etmek üzere güldü. Sonra gasûlullah şu âyeti okudu: " Allah'ı gereği eİbi bilemediler. Halbuki kıyamet günü yer, tamamen O'nun avucu içindedir, gökler de sağ elinde durulmuştur. O, onların ortak koştuklarından uzak ve yücedir." (39: 67) {Müslim, Buharî, Tirmizî). Rasûlullah'in bu davranışı, Yahudi bilgininin söylediklerini tasvip ettiğini ve bu sözlerin, kendisi tarafından okunan ayetin tefsirine ait olduğunu göstermektedir. |