Konu Başlığı: Siyasî Sahada Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 14 Ağustos 2012, 12:43:29 Siyasî Sahada Hz. Peygamber, kendisinden sonra gelecek olanı tayin etmedi, Hz. Ebu Bekir ise, Medine halkının tam ittifakıyla göreve getirildi. Sonra Mekke, Taif ve diğer bölgelerdeki müslümanların beyatıyla bu vazifelendirme tasdik edildi. Fakat vefatına yakın Ensar, Muhacir ve diğer Araplarla istişare etmek suretiyle Ömer b. Hattab'ı kendi yerine tayin etmişti. Hz. Ömer ise hançerlenerek şehid edilmesine yakın, Hz. Peygamber ile Ebu Bekir'den farklı bir usûl izledi. Altı güvenilir Sahabîden oluşan bir heyet oluşturarak, aralarından birini 22 saatlik süre içinde halife seçmelerini istedi. Bu göstermektedir ki hükümetin işleri, tayin konulan, yapısı, şekli, işleyişi konularında İlâhî Takdirin tamamına taalluk eden direktifleri bulunmamaktadır. Kendisinden sonra geleni tayin konusunda Hz. Peygamber ve her iki halefi birbirinden farklı kararlar almışlardır. Bu da kuvvetle göstermektedir ki siyasî konular ne Ebedî İlkeler cümlesindendir ne de değişmez ilâhî değer hükümleridir. Aksine, bu konular değişen zaman ve mekâna göre değişmekte, değişik toplumların ihtiyaçları ve durumları gözönüne alıp bir karara varmalarına imkân sağlamaktadır. Dördüncü halife Hz. Ali'nin Medine halkının çoğunluğunun oyuyla seçilmesi de Sahabilerin içtihadın içeriğini, amacını ve mahiyetini nasıl anladıklarını açıkça göstermektedir. Onlar aynı zarnanda Şeriatın ilâhî nitelikli evrensel ilkeleri, yapısı ve faaliyet alanının farkındaydılar ve serbest iradelerini, halkın menfaati ve umûmî maslahatın gerektiği şartlarda kullandılar. Ne yazık ki, Dört Raşit Halife devrinden sonra, yönetimdeki müşaverinin bu prensipleri kullanılmadı; sonradan gelenlerce de geliştirilmedi. İnsanlığın gelişimi ve istifadeleri yolunda-çalışmayı başka alanlara bıraktılar. |