Konu Başlığı: Kurânı Kerim Ve Hadisten Şerî Mânaları Anlama Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 14 Ağustos 2012, 12:24:00 Kur'ân-ı Kerim Ve Hadis'ten Şer'î Mânaları Anlama Şekli Allah'ın Rızasına ve Gazabına delâlet eden ifadeler: Rızâ ve gazap hâline delâlet eden ifadeleri şu şekilde sıralamak mümkündür: a) Sevgi/nefret; b) Rahmet/lânet; c) Uzaklık/yakınlık; ç) Fiilin müminler, melekler, cennetlikler gibi hoşnut olunanlara nisbet edilmesi/ fiilin münafıklar, şeytanlar, cehennemlikler gibi gazaba müstahaklara nisbet edilmesi; d) Fiilin üzerine gerekecek -iyi ya da kötü- karşılığın belirtilmesi; e) Fiilin örfen güzel/çirkin bulunan şeylere benzetilmesi; f) Fiilin işlenmesine Rasûlullah'ın Özen göstermesi/işlemesi İçin gerekçe olmasına rağmen ondan geri durması, İşlemeye yanaşmaması. Allah'ın Razı Oldukları ve Olmadıklarının Mertebelerinin Açıklanması: Allah'ın Rızasını kazananların ve Gazabına uğrayacakların hâllerinin dereceleri ve hangi ifadelerin haramhk ya da mekruhluğa delalet edeceği belirtilmiştir, a) Bu konuda en açık ifade, fiile muhalif davrananların halini açıklayan naslardır. Mesela Rasûlullah'ın "Kim malının zekatını vermezse, malı kıyamet gününde... bir yılan şeklinde temessül eder..."; "Kim de yapmazsa bir beis yoktur." ifadeleri böyledir, b) Sonra lafız gelir. Bu kısma "vaciptir", "helâl değildir" gibi ifadeler, bir şeyin, İslâm'ın veya küfrün esası yapılması, işlenmesi ya da terk edilmesi üzerinde aşırı bir şekilde durulması, "mürüvvete yakışmaz", "uygun olmaz" gibi ifadeler girer, c) Sonra konuyla ilgili sahâbi ya da tabiînden birinin hükmü gelir. Hz. Ömer'in "Tilavet secdesi vacip değildir", Hz. Ali'nin "Vitir, vacip değildir" demesi gibi. d) Daha sonra da, fiilden gözetilen maksat dikkate alınır. Fiilin, bir taatin tamamlayıcı unsuru olma veya harama götüren bir yolu kapatma {sedd-i zerai) özelliği arzetmesi gibi. Fiilin, âdâb ile ilgili olması da böyledir. Emirlerin Unsurlarının Belirlenmesi ve Sebeplerinin Belirtilmesi: İllet, şart ve rüknün anlaşılması ise, bunun en açık yolu nass ile beyan edilmiş olmasıdır. "Her sarhoşluk veren şey haramdır.", "Fatiha suresini okumayanın namazı yoktur.", "Abdesti olmadıkça hiçbirinizin namazı kabul olmaz." hadislerinde olduğu gibi. Sonra işaret ve ima yolu gelir. Ramazanda hanımıyla cinsi ilişkiye giren bedeviye, Rasulullah'ın, "Bir köle azad et!" buyurması gi-bİ. Namazın kıyam, rüku, sücud diye isimlendirilmesi, bunların rükünlüğünü ifade eder. Rasûlullah'ın, "Bırak onları, çünkü ben onları abdestli olarak giydim" sözü mestlerin giyilmesi sorasında abdestli bulunulmasının şart olduğuna işaret eder. |