Konu Başlığı: Kurâna Göre Çıkış Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 02 Ağustos 2012, 16:44:30 Kur'ân'a Göre Çıkış Kur'ân'daki Çıkış kıssası, ana hatlarıyla Tevrat'takine benzer. Kur'ân kıssasını bir araya toplamak gerekir, zira o, Kitabın çeşitli parçalarına dağılmış olan unsurlardan oluşmaktadır. Çıkış zamanında hüküm süren Firavununkimliğini belirtmek İmkânı verecek herhangi bir şahıs adını Tevrat gibi, Kur'ân da zikretmiyor. Bilinen tek şey, onun danışma meclisinde bulunanlardan birinin Haman adını taşıdığıdır. O, Kur'ân'da altı defa anılır: Kassas (28): 6, 8 ve 38; Ankebut (29): 39: Mü'min (40): 24 ve 36. Firavun Yahudilere işkence uygular: "Musa, kavmine demişti ki: 'Allah'ın size olan nimetini hatırlayın, O sizi Firavun soyundan kurtardı. Onlar sizi, işkencenin en kötüsüne koşuyorlar, oğullarınızı kesiyorlar, kadınlarınızı sağ bırakıyor(utanca boğuyorlardı. Bunda Rabbinizden size büyük bir imtihan vardı." (14: 6). Bu işkence, aynı tabirle A'râf sûresi (7) 141. âyette de hatırlatılır. Fakat Kur'ân, Tevrat'ın yaptığı gibi, angaryaya koşulan Yahudiler tarafından inşa edilen şehirlerin adlarını zikretmez.. Musa'nın ırmağın kıyısına bırakılırı Tâhâ ve Kassas sûrelerinde (20: 39-40 ve 28: 7-13) anlatılır. Kur'ân'ın anlatışında Musa'yı bulup alan, Firavun'un adamlarıdır. Nitekim Kassas sûresinde şunu okuyoruz: "Nihayet onu Firavun ailesi aldı ki kendilerine bir düşman ve başlarına bir dert olsun. Gerçekten Firavun, Hâmân ve askerleri yanı-lıyorlardı. Firavun'un karısı dedi ki: '(O), bana da sana da göz bebeği (olacak, çok sevimli bir çocuk). Onu öldürmeyin, belki bize faydası dokunur, ya da onu evlat ediniriz.' (Onu almakla hata ettiklerini) anlamıyorlardı." (28: 8-9). İslâmî gelenek, Musa'ya ihtimam gösteren Firavun hanımının Asiye olduğunu kabul eder. Kur'ân'a göre, Musa'yı bulup alan Firavun'un karısı değil, onun 'adamları', yani saray halkıdır. Musa'nın gençliği, Medyen ülkesindeki ikâmeti, evlenmesi Kassas sûresi (28): 13-28'de anlatılır. Ateşli Çalı olayı, özellikle Tâhâ sûresinin (20): 30-35 âyetlerinde yer alır. Kur'ân, Tevrat'ın uzun uzadıya tasvir ettiği gibi, Mısır üzerine ilahî azap olarak gönderilen on felâketi anlatmaz, fakat beş felâketi sadece isim olarak zikreder: taşkın, çekirge, kımıl, kurbağalar ve kan {A'râf sûresi [7]: 133). Kur'ân, Mısır dışına kaçışı, Tevrat'ın verdiği coğrafî unsurları ve inanılması güç rakam değerlerini zikretmeksizin anlatır. Gerçekten, Tevrat'ın öne sürdüğü gibi 600.000 erkeğin ve onlarm ailelerinin, çölde bu kadar uzun bir süre ikâmet etmeleri pek anlaşılır şey değildir. İbranilerin ardına düşen Firavun'un Ölümü Tâhâ sûresinde şöyle anlatılır: "Firavun askerleriyle onlarına ardına düştü, deniz onları örttü." (20: 78 Yahudiler kurtuldular. Firavun boğuldu, fakat cesedi bulunur ki bu, Tevrat'ın zikretmediği son derece önemli bir husustur: "İsrailoğullarını denizden geçirdik. Firavun ve askerleri zulmetmek ve saldırmak için onların arkalarına düştü. Nihayet boğulma kendisini yakalayınca (Firavun): 'Gerçekten İsra-iloğullarmm inandığından başka tanrı olmadığına inandım, ben de müslümanlardanım!' dedi. 'Şimdi mi? Oysa daha önce isyan etmiş, bozgunculardan olmuştun?' (denildi). 'Bugün senin bedenini (denizin dibinden) kurtaracağız ki, senden sonra gelenlere ibret olasın." (10:90-92). Bu bölüm şu iki açıklamayı yapmayı gerektirir: a- Söz konusu isyan ve saldırganlık hâli, Hz. Musa'nın, Firavun nezdinde yaptığı İkna teşebbüslerini gözönünde bulundurmakla anlaşılmalıdır. b- Firavun'un kurtarılması, onun cesedi için anlaşılmalıdır. Çünkü âyette açıkça ifade edildiği gibi: "(Firavun) Kıyamet Günü, kavminin önünde gidip, onları ateşe götürecektir." (11: 98) Firavun ile taraftarları cehennemlikler arasındadır. Bu gerçekler tarihî, coğrafî ve arkeolojik bilgilerle karşılaştırılabilir. Kaydetmek gerekir ki Kur'ân kıssası, Tevrat kıssasından şu noktalarda ayrılmaktadır: 1- Kur'ân'da, yer isimleri belirtilmez: Hz. Musa'nın taraftarları olan İbranilerin kurduğu şehirlerin adlan, yahut Çıkış güzergâhındaki yer ve şehir adları, Kur'ân geçmez. 2- Musa'nın Medyen'de bulunduğu sırada, Mısır'da bir firavunun Ölmüş olduğu Kur'ân'da bildirilmez. 3- Musa, Firavun'a gidip onu davet ettiğinde yaşının kaç olduğuna dair bir ayrıntı Kur'ân'da yoktur. 4- Hz. Musa'nın beraberindekiler konusunda, Kur'ân'da herhangi bir rakam İfadesi yer almaz. Oysa bu husus Tevrat'ta, inanılmayacak boyutta şişirilmiştir (600.000 erkek ve ailesi ki, iki milyonu aşkın insan demektir). 5- Tevrat'ta, Firavun'un cesedinin, onun ölümünden sonra kurtarılacağına dair bir bahis yoktur. İki kıssa arasında, bizim için şu anda önemli olan ortak noktalar ise şunlardır: 1- Hz. Musa'nın taraftan olan Yahudilere Firavun'un işkence uyguladığı, Kur'ân tarafından da doğrulanmaktadır. 2- Mısır Krah'nm ismi her İki Kİtap'da da geçmemektedir. 3.- Mısırdan çıkıştan sonra Firavun'un öldüğü, Kur'ân tarafından doğrulanmaktadır. |