Konu Başlığı: Kıssalardaki Bazı Ayrıntıların İncelenmesi Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 02 Ağustos 2012, 16:40:51 Kıssalardaki Bazı Ayrıntıların İncelenmesi Mısır'daki İbrâniler: Fazla yanılmaksızm şunu söylemek mümkün görünüyor: Tevrat'ta yazılı olduğu üzere (Tekvin, 15: 13 ve Çıkış, 12: 40) İbrâniler Mısır'da 400 veya 430 sene kalmışlardır. Tekvin ile çıkış arasındaki pek de önemli olmayan uyuşmazlık ne olursa olsun, onların ikâmetleri, Hz. İbrahim'den çok sonra Hz. Yakub'un oğlu Hz. Yusuf ve kardeşlerinin Mısır'a yerleşmeleriyle başlamıştır. Bu yerleşme konusunda az önce zikredilen Tevrat'ın verdiği bilgiler ile Kur'ân tarafından -en ufak bir kronolojik kayıt taşımaksızın- verilen bilgi dışında, denilebilirse, bu noktada bizi aydınlatabilecek başka hiçbir belge bulunmamaktadır. Bu İstisnası hariç, Kur'ân Mısır'a göçü beyan eder fakat tarihlerle ilgili olarak, bu konuyu aydınlatmamızı sağlayabilecek herhangi bir ayrıntı vermez. P. Montet'den Daniel-Rops'a kadar, bilginler şimdiki durumda bütün ihtimalleri göz önüne alarak şöyle düşünmektedirler: Hz. Yusuf'un ve sülâlesinin gelmeleri, M.Ö. onyedinci yüzyılda Hiksos'larm Mısır'a doğru akın ettikleri zamana rastlamaktadır. Avaris'te, yani deltada, Hz. Yusuf'u ve kardeşlerini iyi karşılayan kral da bir Hiksos hükümdarı olmalıdır. Bu değerlendirme, şüphesiz, Kitab-ı Mukaddes'in (I. Kıratlar, 6:1) bize bildirdikleriyle açık bir çelişki ortaya koymaktadır. Çünkü I. Kırallar kitabı, Mısır'dan çıkışın, Hz. Süleyman'ın Mabedi'nin inşasından (takriben M.Ö. 971) 480 yıl önce gerçekleştiğini söyler. Şu halde buna göre çıkış, M.Ö. 1450 yıllarında, dolayısıyla da Mısır'a giriş 1880-1850 civarında olmak gerekir. Halbuki -şimdi düşünüldüğü üzere- bu devir, tam tamına Hz. İbrahim'in yaşadığı devirdir. Tevrat'ın başka yerlerde verdiği bilgilere göre Hz. İbrahim ile Hz. Yusuf arasında yaklaşık 250 yıl bulunmalıdır. Şunu demek istiyoruz: Kitab-ı Mukaddes'in I. Krallar kitabının bu parçası, kronolojik yönden kabul edilemez. Savunduğumuz bu fikrin karşısına, ancak söz konusu kitaptan alınan bilgilerle çikılabilir. Fakat onun verdiği kronolojik bilgilerin aşikâr yanlışlığı, ona dayanarak yahpılacak itirazın, bütün geçerliliğini gidermeye yeterlidir. İbrânilerin Mısır'da bıraktıkları izler, Kutsal Kitaplarda bildirilenler dışında, çok müphemdir. Bununla beraber, hiyeroglifle yazılmış bazı belgeler, Mısır'da Apirular (Hapiru ya da Habirular) denilen bir işçi sınıfının varlığını zikrederler. Bunlar, haklı ya da haksız olarak, İbrânilerle (Hebreux) aynı sayılmıştır. Bu tabirle inşaat, ziraat ve bağ gibi işlerde çalışan işçiler belirtiliyordu. Onlar nereden gelmişlerdi? Buna cevap vermek çok güçtür (Maurice Bucaille, The Bible, The Qur'an and Science, sh. 219-225. [Kitab-ı Mukaddes, Kur'ân ve Bilim, Çev. Suat Yıldırım, İzmir 1984, sh. 324-333]). |