Konu Başlığı: Kapalı İfadeyi Açıklaması Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 22 Ağustos 2012, 09:38:44 7- Kapalı İfadeyi Açıklaması Burada herhangi bir sebeple. Kur'ân-ı Kerîmce kapalı ve muğlak bırakılan, haklarında kesin izahın ancak nakle mütevakkıf olduğu müphem hususların Rasûlullah tarafından açıklanmasına misaller verilmektedir. Birinci misâl: Suheyb, Peygamber'den söyle rivayet ediyor: Cennetlikler cennete girince yüce Allah buyurur ki: "Daha fazla bir şey ister misiniz?" (... Sonra Allah, cemâlini onlara gösterir). Artık yüce Rablerine bakmaktan daha sevimli bir nimete mazhar olamazlar." Sonra "Güzel davrananlara daha güzel karşılık ve fazlası var..." ayetini okudu. (Müslim, Tirmizî, İbni Mâce). Bu ayetteki "fazlalığın" "cemâl-i ilâhîye nazar" olduğu, bu hadisten anlaşılmaktadır. Bir başka hadiste ise, kıyamet günü bir münadînin: En güzel iyilik: Cennet, ziyade ise Yüce Allah'ın cemâline bakmaktır" diyeceği bildirilir. İbni Kesîr'in ifadesine göre, bu hususta başka hadisler de vardır ve Selefden Ebû Bekr es-Sıddîk, Huzeyfe, İbn Abbâs, Sa'îd b. el-Museyyeb, Mücâhid, Katâde, Hasanu'l-Basrî ve diğerleri de "fazlalığın" Allah Teâlâ'nm vechi kerimine nazar olduğunu söylemişlerdir (İbni Kesîr). ikinci misâl: Semüre'den rivayete göre Rasûlullah şöyle demiştir: "es-salâtu'l-vustâ, ikindi namazıdır." (Tirmizî, Müsned-i Ahmed). Bu hadis "Namazları ve es-salâtu'l-vustâyı devamlı olarak yerine getirin." (2: 238) ayetindeki "es-salâtu'l-vustâ"nın ikindi namazı olduğunu bildirmektedir. Hz. Ali'den nakille, Rasûlullah, Hendek muharebesinin olduğu gün dedi ki: "Bizi es-salâtu'l-vustâdan alıkoydular, tâ ki güneş batana kadar. Allah onların kabirlerini ve evlerini (yahut "içlerini" dedi, tereddüt râvi Yahya'dan ileri gelmektedir) ateşle doldursun.". (Ruharî) hadisi de ikindi namazı olduğunu bildirmektedir. Bir başka hadiste şöyle buyurulmaktadır: "Nikâh bağını elinde tutan kocadır." (el-Itkan). Bir erkek, nikâh kıyıldıktan sonra, henüz karı koca olmadan karısını boşadığı takdirde, belirtilen mehrin yarısını, boşadığı karısına vermekle mükelleftir. Ama "kadın veya nikâh bağı elinde olan" kimse bu haktan vazgeçerse, o takdirde bir şey gerekmez. Bu hükmü bildiren ayette (2: 237) geçen "nikâh bağım elinde tutan"ın kim olduğu müphemdir. Bu hadiste Hz. Peygamber'in "nikâh bağını elinde tutan, kocadır" dediği bildirilmektedir. Koca olmasına göre mâna şöyle olur: "Ey kocalar! bu durumda vermeniz vacib olan miktar, mehrin yarısıdır. Fakat tamamını da bağışlayabilirsiniz". Hz. Peygamber tarafından müphemin tayin edildiğine başka misaller de vardır. |