Konu Başlığı: Şehid Cenaze Mezar Ve Evliya Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 25 Ocak 2012, 17:49:37 13- ŞEHİD, CENAZE, MEZAR VE EVLİYA I. Şehid 853. Mes’ele: Şehîd-i hakîkî ismine ehak ve evlâ olan kâfir ile muharebe sadedinde kati olunandır, yaraları ile bilâ-gasl defn olurlar. Ve zulmen âlet-i harb ile kati olunan dahi bu hükümdedir. Harîk ve garîk ve nazirleri şehâdetlerine, şehâdet-i nübüvvet üzerine cereyan etmişlerdir. Anlara şehâdetin ahkâm-ı dünyeviyesi ki rif'at derecedir, ol carîdir, bi-fazlillâhi te'âlâ. [903] 854. Mes’ele: Kâfirde mahbûs iken fevt olan müslümanlar şehîd olurlar mı? Elcevap: Müsâb olurlar, bi-inâyetülâhi te'âlâ. [904] 855. Mes’ele: Berden müsâferete kadir olmamağın, tâlib-i ilm olan oğlunu İstanbulda sılaya gelirken deryaya gark olan Zeyd şehid olur mu? Elcevap: Olur, rahmetullâhi aleyh. [905] 856. Mes’ele: Zeydi mülk evi içinde haramiler kati edip gaybet etseler, Zeyd gasl olunmadan defn olunmak şer'an caiz olur mu? Elcevap: Olur. [906] 857. Mes’ele: Zeyd kulu Amra "niçin su getirmedin" deyu üzerine vardıkta, Amr Zeydi âlet-i eâriha ile kati edip ol hînde bilâ-te'hîr fevt olsa, şer'an Zeyde ahkâm-ı şehîd icra' olunur mu? Elcevap: Olunur, rahmetullâhi te'âlâ. [907] 858. Mes’ele: Kendüyi kendi boğazlıyan kimse, şehid deyu gasl olunmadan caiz olur mu? Elcevap: Şehid olmaz, meğer kendüyi boğazladığı için zecren gasl olunmaya. [908] II. Cenaze 859. Mes’ele: Meyyit gelip uğradıkta ayak üzere durmak sünnet midir? Elcevap: Değildir, müstehabdır. [909] 860. Mes’ele: Zeyd hasbeten lillâh tenbîh-i gâfilîn için, sûkta meyyit önünce zikr eylese, şer'an Zeyd-i mezbûra ne lâzım olur? Elcevap: Ref'-i savt bi-z-zikr mekruh idüğü mu'teberatta mesturdur demek ile teşbih ekâbir-i seleften menkûldür. [910] III. Mezar 861. Mes’ele: Meyyit gasl olunup alnına ve sadrına "Bismillâhirrahmânirrahîm" ve ba'zı âyât yazmak caiz midir? Elcevap: Bir kâğıda yazılıp kabrinde karşısına konmak evlâdır, çürüyüp bulaşmaktan ihtiraz olunmak gerektir.[911] 862. Mes’ele: Mekâbirde meyyit yanında Nur du'âsın komak caiz midir? Elcevap: Ba'zı meşâyıh tecviz etmişlerdir, amma meyyite değmemek gerektir. Elcevap: Cesed-i meyyite değmemek evlâdır. Elcevap: Koymakta siyan yoktur, fâide mütevakkı'dır. [912] 863. Mes’ele: Bir du'â "kefen du'âsı" deyu kefenine dikip, bile koşalar şer'an caiz olur mu? Elcevap: Caizdir, Kelâmullahtan nesne komak gerektir. [913] 864. Mes’ele: Zeyd, fevt olan oğlunun mezarını mermer ile bina etmek istedikte, Amr "bina etme" der iken, Zeyd eslemeyip bina edicek âsim olur mu? Elcevap: Fahr için etti ise olur, ve illâ olmaz. [914] 865. Mes’ele: Zeyd-i misafir bir mevzi'de fevt olup defn olunduktan sonra, veresesi varıp üzerine türbe yapmak istediklerinde, ta'yîn için açıp meyyiti görmek caiz olur mu? Elcevap: Olur. [915] 866. Mes’ele: Bir makberelikte kendisi için bir makbere kazıp, duvar edip, sonra ahar yere gidip geldikte, Amr oğlu Bekri, Zeyd yaptırdığı makbereye defn ettirmiş olsa, Zeyd ol makbereden Bekri ihraç etmeğe kadir olur mu? Elcevap: Mülkü ise olur. [916] 867. Mes’ele: "Meyyitin başı ve ayağı ucuna konan taş rûz-i mahşerde keffe-i mîzâna konulur büyük konmanın ziyâde fazileti vardır" deyu merhum Kemalpaşa-zâde hazretinden menkuldür, aslı var mıdır? Elcevap: Yoktur. [917] 868. Mes’ele: "El'iyâzübülâh, müslümandan imansız gideni kâfir mekâbirine ve kefereden îmâna gelip îmanla gideni müslüman mekâbirine nakl eder kudret develeri vardır" derler vaki' midir? Elcevap: Rivayet olunur, meşâhir-i kütüb-i ehâdîste yoktur. [918] 869. Mes’ele: Mekâbir-i müslimîn üzere işlenen san'atten alınan kesb helâl olur mu? Elcevap: Ol fi'l harâm-ı mahzdır. [919] 870. Mes’ele: Zeyd bir mevzi'de defn olunan mevta remîm olduktan sonra, mevzi'-i mezbûru sâhib-i arz ma'rifetiyle bahçe eylese, bahçenin etrafında harâc-ı arz alan Amr, Zeydin bahçesinden dahi almağa kadir olur mu? Elcevap: Mevta ehl-i İslâm ise bahçe tahrîb olunur, makbere üzere ibkâ olunur. [920] 871. Mes’ele: Bir şehrin makbereliğı üstünde, ba'zı kimselerin sığırları ve atları çiğneyip gezse, hâkim nice defa men' edip men'le memnu' olmasalar şer'an mezburlara ne lâzım olur? Elcevap: Ta'zîr ile men' olunmak lâzımdır, ta’zîr-i şedîd ve habs ile zecr lâzımdır. [921] IV. Evliya 872. Mes’ele: Zeyd, yerinden kalktıkta, yâ bir belâya giriftar oldukta, evliya ismin çağırsa şer'an ne lâzım olur? Elcevap: Nesne lâzım gelmez. [922] 873. Mes’ele: Zeyd, evliyâullahtan veya şühedâdan bir kimsenin mezarına, anlardan istimdâd için bir marîz iletip, anların ruhları için koyun kurban eyleyip, fukaraya tasadduk eylese şer'an Zeyde nesne lâzım olur mu? Elcevap: Kurbanı Hak te'âlâ ta'zîmi üzerine eyleyip, sevabını anların ruhlarına ihdâ edip, istimdâd ederse nesne lâzım gelmez. [923] 874. Mes’ele: Karaca Ahmed tekkesine hasta ve kurban ileten kimseler, "hasta anda varmakta şifâ gelir" deyu i'tikad eyleseler, şer'an o kimselere ne lâzım olur? Elcevap: Şifâyı Hak te'âlâ hazreti cenabından bilip, Karaca Ahmedi bir abd-i sâlih i'tikâd ederse nesne yoktur.[924] [903] A. 36 a [904] A. 36 b [905] A. 36 b [906] A. 34 a [907] A. 36 b [908] B. 23 a [909] A. 33 b [910] A. 32 b [911] A. 34 b [912] A. 34 b [913] A. 34 b [914] A. 34 b [915] A. 34 a [916] A. 34 a [917] A. 34 b [918] A. 35 b [919] A. 34 b [920] A. 33 a [921] A. 33 b [922] A. 255 b [923] B. 268 b [924] B. 271 b |