Konu Başlığı: Müslümanlarla Münâsebetleri Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 29 Ocak 2012, 23:01:45 B. Müslümanlarla Münâsebetleri 375. Mes’ele Zimmî kurbancı olup müslümanların kurbanın boğazlamak şer'an caiz olur mu? Elcevap: Lâyık değil, min ba'din ettirmemek lâzımdır. [406] 376. Mes’ele Zeyd-i zimmî, Amr-i müslimin kurbanını besmele ile boğazlasa, şer'an helâl olur mu? Elcevap: Kurban yerine geçmez eti helâldir. [407] 377. Mes’ele Yahudi boğazladığı koyunun ekli helâl olur mu? Elcevap: Olur, besmele ile boğazlanıp aziz teşrik etmedi ise helâldir. [408] 378. Mes’ele Zeyd kurban niyetine zebh eyleyip selh etmeğe Amr-i zimmîye verdiği koyun, şer'an kurban yerine geçer mi? Elcevap: Mekruhtur, tamam sıhhat üzerine geçmez. Müslim zebh edip kâfire selh ettirmek caizdir. [409] 379. Mes’ele Kâfire kurban vermek caiz olur mu? Elcevap: Lâyık olmaz, ehl-i İslama vermek lâzım gerektir. Akça sadakası gibi değildir. [410] 380. Mes’ele Kâfire selâm verip selâm almak isteyicek, ne veçhile eylemek gerek? Elcevap: İslama gelmesi niyetine selâm vermede be'is yoktur, "es-selâmu aleyk" ve "aleyk-esselâm" demek dahi ma'kûldür. [411] 381. Mes’ele Zimmîye nice ant verilir? Elcevap: Şer'iyle İncili Hazret-i İsâya inzal eden Hak Hazretine verilir. [412] 382. Mes’ele Zeyd-i yahudiye medyun olan Amr-i müslim, akçasın vermeye Zeydi bulamayıp ve Zeydin vârisi dahi olmadığı takdirce, akçayı kime vermek gerektir ki Zeyd deynden halâs ola? Elcevap: Asla verecek kimse olmayıcak, tasadduk edicek halâs olur. Amma gayet fakirlere ve zebunlara vermek gerektir. [413] 383. Mes’ele Zeyd birkaç zimmîler ile bir dükkân önünde oturup musâhabet ederken, Amr Zeyde "sen kâfirsin" dese şer'an Amra ne lâzım olur? Elcevap: Zimmîlere gayetle meylin ve muhabbetin görüp dedi ise, nesne lâzım olmaz. [414] 384. Mes’ele Zeyd-i yeniçeri, Amr-i müslime "Bekr-i zimmî senden yeğdir" dese şer'an ne lâzım olur? Elcevap: Eğer "anın kâfirliği senin müslimliğinden yeğdir" der ise kâfir olur. "Eğer anın konşuluğu senin konşuluğundan yeğdir" der ise, gerçek ise nesne lâzım gelmez. [415] 385. Mes’ele Zeyd-i müslim, Amr-i zimmînin özengisine düşüp "bana mansıp veya bir hizmet alıver" önüne düşüp mülâzemet eylese, Zeyde ne lâzım olur? Elcevap: La'net ve ‘azâb lâzım olur. [416] 386. Mes’ele Zeyd-i muhtesip, cihet-i ihtisâbı kendi zabt etmeyip, Amr-i zimmiye ber-vech-i maktu' verip, Amr nice sâlih müslümanları habs edip aralarında fısk u fücur edip ve hınzır etin pişirip, enva' türlü kabayıh edip müslümanları rencide eylemek şer'an caiz olur mu? Elcevap: Ne'ûzübülah, Amr-i kâfir ta'zîr-i şedîd ve habs-i medîd olunup, Zeyd-i kâfirin azli vâcibdir. [417] 387. Mes’ele Zeyd-i müslim veled-i sagîrini kiliseye iletip vaftiz ettirse, şer'an ne lâzım olur? Elcevap: Tekrar müslim olmak lâzım gelir. [418] 388. Mes’ele Zeyd-i zimmînin Amr-i zimmî ile nizâ'ı olup, Zeyd "üzerime zimmî şâhid istimâ' olunmasın" deyu 'illet edip, Bekr-i müslimi da'vâsına vekil nasb eylese, kâfirler Bekr-i mezbur üzerine şehâdet eyleseler istimâ' olunur mu? Elcevap: Kâfirin vekili olanın üzerine kâfirin şehâdeti makbuledir. [419] 389. Mes’ele Zeyd-i zimmî, müslümanlar için bir mescid bina edip namaz kılmaya izin verse, müslümanlar mezbur mescidde şer'an namaz kılmak caiz olur mu? Elcevap: Namaz kılmak caizdir, amma tâife-i muayyeneye vakf etti ise sahihdir, dönmez, fevt olucak veresesine değmez. Amma tâife-i gayr-i muayyeneye ıtlak ve umûm üzerine vakf ettiyse, sahihtir, lâkin kendi rücû'a kadirdir, fevt olucak veresesine değer. [420] 390. Mes’ele Hind-i zimmiye, maraz-ı mevtinde sair vereseden kaçırıp cümle esbabın ve emlâkin üç yaşındaki kızı Hatice-i müslimeye hibe etse, ba'de vefâtihâ, sair verese hibe-i nıezbûreyi "biz kâbûl etmeziz" demeğe kadir olurlar mı? Elcevap: Sülüsten zaidin alırlar. [421] 391. Mes’ele Zeyd-i zimmî kefere bayramında Amr-i müslime çörek ve kızıl yumurta verip, Amr dahi alıp kabul eylese, Amra şer'an nesne lâzım olur mu? Elcevap: Be'is yoktur, eğer ol günü ta'zim için olmayıp konşuluk hakkını ri'âyet için olucak. [422] 392. Mes’ele Zeyd, Amr-i zimmîye müdârebeye verdiği akça ile, Amr Zeydin emriyle hamr alıp bey' edip fâide etse, Zeyde fâide helâl olur mu? Elcevap: Emri lağv olur, bey' ü şirâyı zimmî kendi ehliyetiyle eder. [423] 393. Mes’ele Zeyd-i yahudi "eğer filân fi'li edersem, sâdâta şu miktar akça nezrim olsun" dedikten sonra fi'li mezbûru işlese, emirler akçayı alabilir mi? Elcevap: Alamazlar, kâfirin nezri bâtıldır, sıhhat-i nesirde İslâm şarttır. [424] 394. Mes’ele Zeyd-i yahudi, müslümanlar gibi, zevcesi Hinde talâk verdikte, Hind Zeydden nafaka talebine kadire olur mu? Elcevap: Ehl-i zimmette iddet olmaz ki nafaka ola. [425] 395. Mes’ele Bir karyede ta'ûn zahir oldukta, içinde olan müslümanlar, avretlerin ve evlâdların kâfir karyesine giderip, kendi yerinde sakin olsa, şer'an anlara ne lâzım olur? Elcevap: Hak te'âlâ hazretine tevekkül etmek lâzım olur. [426] 396. Mes’ele Zeyd-i müslimin zevcesi Hind-i zimmiye evinde hamr bey' etmekle, Hind-i mezbûra ne lâzım olur? Elcevap: Ta'zîr olunur, müslimin ırzına şeyn verir [427] 397. Mes’ele Hind-i zimmiyenin zevci müslim fevt oldukta, Hind mehrini alır mı, yoksa irs tarikiyle dahi nesne alır mı? Elcevap: Hemen mehrin alır. [428] 398. Mes’ele Zeyd-i müslim Hind-i kâfireyi nikahlanıp, veled geldikten sonra Zeyd-i müslim fevt olsa, ba'dehu Hind Amr-i kâfire tezevvüc etmek caîz olur mu? Elcevap: Olur, ba'd-el-iddet. Eri zimmî olsa iddet olmaz. [429] [406] B. 268 b [407] B. 268 a [408] B. 261 b [409] B. 268 a [410] B. 268 a [411] B. 319 b [412] A. 161 a [413] B. 23 b [414] A. 87 b [415] B. 319 a [416] B. 819 a [417] A. 89 b [418] B. 271 b [419] A. 156 b [420] B. 129 b [421] A. 176 b [422] B, 271 a [423] B. 217 b [424] B. 87 a [425] B. 78 a [426] B. 271 a [427] A, 87 a [428] B. 77 b [429] B.78 a |