๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Sahih-i Müslim Muhtasarı => Konuyu başlatan: Vatan Var Olsun ! üzerinde 15 Kasım 2011, 21:11:21



Konu Başlığı: Şehitlerin Kısımları
Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 15 Kasım 2011, 21:11:21
51- Şehitlerin Kısımları


1759- Ebu Hureyre (r.a)'tan rivayet edildiğine göre, Resulullah (s.a.v) şöyle buyurmaktadır:

“Bir ara bir adam yolda yürürken yol üzerinde bir diken dalı bulup onu yolun kenarına attı. Bunun üzerine Allah, onun bu davranışını kabul buyurup günahlarını bağışladı.”

Sonra Resulullah (s.a.v):

“Şehitler, beş kısımdır:

1- Vebadan ölen,

2- ishalden ölen,

3- Boğul­maktan ölen,

4- Yıkıntı altında ölen,

5- Yüce Allah'ın rızası uğrunda şehit olan kimseler” buyurdu. [1146]

1760- Ebu Hureyre (r.a)'tan rivayet edilmiştir: “Resulullah (s.a.v), sahabilere:

“İçinizde kimleri şehîd sayıyorsunuz?” diye sordu. Sahabiler:

“Ey Allah'ın resulü! Kim Allah yolanda öldürülürse o şehittir” dediler. Resulullah (s.a.v):

“O halde ümmetimin şehitleri gerçekten pek azdır” buyurdu. Sahabiler:

“Ey Allah'ın resulü! Öyleyse kimler şehittir?” diye sordular. Resulullah (s.a.v):

“Kim Allah yolunda öldürülürse o şehiddir.Kim Allah yolunda ölürse o da şe­hittir. Kim vebadan ölürse o da şehittir. Kim ishalden ölürse o da şehittir” buyurdu.

İbn Miksem der ki:

“Baban üzerine şehadet ederim ki, bu hadiste, Resulullah (s.a.v):

“Boğulan da şehiddir” buyurdu.[1147]

1761- Hafsa bint. Şîrîn'den rivayet edilmiştir: “Enes b. Mâlik, bana:

“Yahya b. Ebi Amre neden öldü?” diye sordu. Ben de:

“Vebadan öldü” dedim.

Enes b. Mâlik der ki: Bunun üzerine Resulullah (s.a.v):

“Veba, her müslüman için şehitliktir” buyurdu. [1148]

 Açıklama: Şehit: Allah yolunda canını veren kimseye şehid denir çoğulu şühedâ. Böyle bir kişi­ye şehid denilmesinin ne anlama geldiği konusundaki görüşlerden bazıları şunlardır: “Böyle bir kişiye şehid denilmiştir; çünkü bu kişinin cennete gireceğine şahitlik edilmiştir. Böyle bir kişiye şehid denilmiştir; çünkü ölümü anında birtakım rahmet melekleri hazır bulunmuştur. Böyle bir kişiye şehid denilmiştir; çünkü kendisi Cenâb-ı Allah'ın manevî huzurunda hazır olarak rızıklanacaktır.

Şehidlik, Muhammed ümmetine tahsis edilmiş üstün bir paye, büyük bir mertebedir. Kur'an'da “Allah yolunda öldürülenlere ölü demeyin! Onlar diridirler, fakat sîz farketmiyorsunuz” [1149] ve “Allah yolunda öldürülenleri ölü sanmayın.” Onlar diridirler. Rableri katından nzıktandırılmaktadırlar.” [1150] buyurulmustur. Peygamberimiz de bir hadislerinde;

“Şehid cennettedir” buyurmuş [1151] başka bir hadiste de

“Allah katında hayrlı bir mertebede iken ölmüş kullar içinde, dünya içindekilerle birlikte kendisine verilecek olsa bile, şehidden başka hiçbir kimse yeniden dünyaya gelmek istemez. Çünkü şehtdler, şehîdliğin ne denli üstün bir mertebe olduğunu görmüş oldukları için, dünyaya dönüp yeni­den bir kere daha şehid olrnak için can atarlar”  [1152] diyerek âhirette verilen üstün mertebe yanında şehâdet şerbetini içmenin, şehidliği tatmanın da ayrı bir zevki bulunduğunu ifade etmiş olmaktadır. İslâm dininde şehidlik yüksek bir mertebe olarak kabul edildiği ve Allah yolunda öldürülenler şehidlik pâyesiyle taltif edildiği için, müslümanlar açı­sından Allah yolunda ölmek sevimli ve gönülden istenen bir iş haline gelmiştir.

Birçok hadiste hangi durumda bir müslümanın şehid olacağı konusuna açıklık getirilmiş­tir. Bir hadiste, canı, malı ve namusu uğruna ölen kişinin şehid olacağı biİdirilmiştir. Korun­ması dinin amaçlan arasında yer alan can, mal ve namus uğruna ölmenin şehid olarak nitelendirilmesi, bu hususlara dinimizde ne kadar önem verildiğini de göstermektedir.

İslâm hukukçuları ilgili hadislerden yola çıkarak dünyevî ve uhrevî hükümler bakımın­dan şehidleri üç kısımda değerlendirmişlerdir.

1- Hem dünya hem âhİret hükümleri bakımından şehid sayılanlar; Bunlar Alİah yolunda savaşırken öldürülen kişilerdir. Kâmil mânada şehid bunlardır ve bunlara “Hükmî şehid” deni­lir. Bu tür şehidler yıkanmaksızın, kanlı elbiseleriyle defnedilir, elbiseleri onlann kefeni yerine geçer. Üzerindeki silâh ve başka ağırlıklar alındıktan sonra cenaze namazı kılınarak defnedilir. Diğer üç mezhebe göre, şehİdlerin yıkanmasına gerek olmadığı gibi üzerlerine cenaze namazı kılınmasına da gerek görülmemesi, yine şehidin elde etmiş olduğu yüksek paye ile ilgilidir.

2- Sadece dünya hükümleri bakımından şehid sayılanlar: Kalbinde nifak bulunmakla yani münafık olmakla birlikte, dış görünüşü itibariyle müslüman olduğuna hükmedilen ve müslümanların saflarında bulunduğu sırada düşman tarafından öldürülen kişiSer bu grupta yer alır. Bunlar dünyada yapılacak işler bakımından şehid muamelesi görürler.

3- Sadece âhiret hükümleri bakımından şehid sayılanlar: Allah yolunda savaşırken aldı­ğı bir yaradan dolayı o anda değil de, daha sonra ölen kişiler bu grupta yer alırlar.

Ayrıca hadislerde şehid oldukları bildirilmekte olan, yanlışlıkla veya haksız yere öldürü­len kişi, yangında, denizde veya göçük altında can veren kişiler; veba, kolera, sıtma gibi yaygın ve Önlenmesi zor hastalıklar sebebiyle ölenler, ilim tahsili yolunda, helâl kazanç uğrunda, gerek kendisinin gerekse, -isterse gayri müslim olsun- başkalarının can, mal ve na­musları uğrunda ölenler, loğusa iken ölen ve cuma gecesinde ölen kimseler de bu grupta yer alan şehidlerdir.

Kur'an'da;

“Allah'a ve elçisine itaat eden kimseler; Allah'ın nimetine mazhar olmuş bulunan peygamberler, siddlklar, şehidler ve iyi/sâlih kullar ile birlikte bulunacaklardır” [1153] buyurularak, şehidlerin Allah katındaki itibarına işaret edildikten sonra Allah ve Resulü'ne itaat eden, yani İslâm dininin getirdiği hükümlere boyun eğen kimsenin de aynı şekilde iyi muamele göreceği belirtilir. Hz. Peygamber de;

“Kim şehid olmayı içtenlikle dilerse, Allah onu şehidlerin menzilesine ulaştırır, bu kişi isterse yatağında ölmüş olsun” [1154] buyura­rak müslümanm iyi niyef ve samimi arzusunun bile Allah katında üstün bir değere sahip olduğunu belirtmiştir. [1155]


[1146] Buhârî, Ezan 32, Mezalim 28; Tirmizî, Ccnaiz 65, 1063, Birr 38, 1958; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 2/324-325, 533.

[1147] İbn Mâce, Cihad 17, 2804; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 2/522.

[1148] Buharı, Tıb 30; Ahmed b. Hanbel, MÜsned, 3/150, 220, 223, 258, 265.

[1149] Bakara: 2/154.

[1150] Al-i İmrân: 3/169.

[1151] Ebû Dâvûd, “Cihâd”, 25.

[1152] Buhâri. “Cihâd”. 61.

[1153] en-Nisâ: 4/69.

[1154] Müslim, “İmâre”, 156-157; Nesaî, “Cihâd”, 36.

[1155] B.k.z: Heyet, İlmihal İman ve İbadetler, İSAM T.D.V. İslami Araştırmalar Merkezi, İs­tanbul, 1/377-378.



Konu Başlığı: Ynt: Şehitlerin Kısımları
Gönderen: Ceren üzerinde 24 Ağustos 2018, 12:22:46
Esselamu aleykum. Rabbim razı olsun bilgilerden kardeşim. ..


Konu Başlığı: Ynt: Şehitlerin Kısımları
Gönderen: Mehmed. üzerinde 24 Ağustos 2018, 13:42:46
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Şehitlerin Kısımları
Gönderen: Sevgi. üzerinde 25 Ağustos 2018, 03:17:40
Aleyküm selam şehitliğinde değişik biçimleri vardır Allah yolunda ölenler en üst makamdadır