๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Sahih-i Müslim Muhtasarı => Konuyu başlatan: Vatan Var Olsun ! üzerinde 20 Aralık 2011, 22:18:04



Konu Başlığı: Secde Sırasında Kolların Durumu
Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 20 Aralık 2011, 22:18:04
46- Secde Sırasında Kolların Ne Kadar Açılacağı Meselesi


392- Abdullah b. Mâlik İbn Buhayne (r.a)'tan rivayet edilmiştir:

“Resulullah (s.a.v.) namaz kılarken (secdede) koltuk altındaki pazularının beyazlığı görünecek derecede kollarını açarmış.” [607]

393- Meymûne (r.a)'tan rivayet edilmiştir:

“Peygamber   (s.a.v.)  secde  ettiği  zaman  bir  kuzu  kollarının  arasından geçmek istese geçebilirdi.” [608]

394- Peygamber (s.a.v.)'in hanımı Meymûne (r.anhâ)'dan rivayet edilmiştir:

“Resulullah (s.a.v.) secde ettiği zaman kollarım o kadar açardı ki, arka­sından koltuklarının beyazlığı görünürdü. Oturduğu zaman da sol uyluğunun üzerine çökerdi.” [609]

Açıklama:

Hadisler, secde halinde kolları açarak karnın kasıklardan ayrılması gerektiğini belirt­mektedir.

Ebu Nuaym'a göre Peygamber (s.a.v.)'in koltuk altlarının beyaz olması peygamberliğinin alametlerindendir.

395- Hz. Âişe (r.anhâ)'dan rivayet edilmiştir;

“Resulullah namaza tekbirle, kırâata da Fatiha'yı okumakla baş­lardı. Rükûya vardığı zaman başını, ne yukarıya diker ve ne de aşağıya eğer, ikisinin arasında tutardı. Başım rükûdan kaldırdığı zaman, iyice doğrulmadıkça secdeye gitmezdi. Başını secdeden kaldırdığı zaman dahi iyice doğru­lup oturmadıkça ikinci secdeye gitmezdi. Her iki rekât sonunda Tahİyyât duasını okurdu. Sol ayağını yere döşer, sağ ayağını da dikerdi. Şeytan oturuşunu yasaklar; insanın vahşi hayvanlar gibi ellerini yere yayarak oturmasını da yasak eder, namazı selâm vererek bitirirdi.” [610]

Açıklama:

Namaza tekbirle başlanır. Yalnız tekbir manasını ifade eden başka kelimelerle namaza başlamanın caiz olup olmadığı meselesi ihtilaflıdır.

Bu hadis, Besmele'nin fatihadan olmadığını söyleyenlerin delillerindendir.

Rükuda sünnet oîan, sırt ile başın bir hizada bulunmasıdır.Rükudan doğrulduktan sonra ve diğer yerlerde ta'dili erkan vaciptir.

Yine bu hadis, namazda sol ayağın yere döşenerek üzerine oturulması ve sağ ayağın di­kilmesi gerektiğini ileri süren Ebu Hanife'nin delillerindendir.

Yine bu hadis, selam vermenin vacip olduğuna delalet etmektedir.

“Şeytan oturuşu” ifadesinden maksat, köpek gibi oturuştur. Bununla kastedilen de; yere oturarak köpekler gibi dizlerini dikmek ve iki taraftan elleriyle yere dayanmaktır.


[607] Buhârî, Salat 27, Ezan 130; Nesâî, İftitah 141.

[608] Ebu Dâvud, Salat 153-154, 898; Nesaî, İftitah 142; İbn Mâce, İkamctu's-Salat 19, 880; Dârimî, Salat 79, 1337; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 6/331.

[609] Nesâî, İftitah 178.

[610] Ebu Dâvud, Salat 121-122, 783; İbn Mâce, İkametu's-Salat 4, 812, 16¸869, 22 (893); Ahmcd b. Hanbel, Müsned, 6/31, 171, 194, 281



Konu Başlığı: Ynt: Secde Sırasında Kolların Durumu
Gönderen: Sümeyye üzerinde 09 Ocak 2013, 15:29:52
s.a.. ; geniş şekilde konular kisimlar halinde ifade edilmiş..Namaz kilarken özenli bir sekilde eda ederiz inşaallah.