21- Müminlerin İman Yönünden Birbirlerinden Farklı Olmaları Ve Yemenlilerin İman Konusundaki Üstünlükleri
46- Ebu Mes'ud (r.a)'tan rivayet edilmiştir: “Resulullah (s.a.v.) eliyle Yemen tarafını gösterip:
“İman şurada Yemen'lidir. Dikkat edin ki! Sertlik ve katı kalplilik; develerin kuyrukları dibinde haykırıp bağıranlarda, şeytanın iki boynuzunun/-topluluğunun doğduğu yerde ve Rabia ve Mudarr kabilelerindedir” buyurdu. [93]
Açıklama:
Hz. Peygamber (s.a.v.) burada Yemen'den gelip müslüman oian kimselerin hallerinin kemal üzere olduğunu belirtmek suretiyle “İman Yemenlidir” buyurmuştur. Çünkü bunlar, Yemen diyarından kalkıp gelerek müslüman olmuşlardır. Rabia ile Mudarr kabilelerini ise müslüman olmadıklarından dolayı yermektedir.
Resulullah (s.a.v.)'in:
“Sertlik ve katı kalplilik; develerin kuyrukları dibinde haykırıp bağıranlarda” buyurması; hayvanları götürürken yaygara ve gürültü çıkardıklar dandır. “Şeytanın iki boynuzunun/topluluğunun doğduğu yerde ve Rabia ve Mudarr kabilelerindedir” ifadesi ise onlann yaygaracı kimseler olduğunu vurgulamaktadır.”
“Şeytanın iki boynuzu”ndan iksat; “Başının iki yanı” olduğunu söyleyenler varsa da “iki topluluk” anlamı daha uygundur.
47- Ebu Hureyre (r.a)'tan rivayet edildiğine göre, Resuluîlah (s.a.v.) şöyle buyurmaktadır:
“Küfrün başı, doğu tarafında dır. Kendini beğenme; at ile deveyle uğraşanlarda ve haykırıp bağıran bedevilerdedir. Vakar ise koyunlarla uğraşanlardadır. [94]
Açıklama:
Kadı İyâz'a göre doğudan maksat, Necd tarafıdır. Bir önceki hadiste geçen “Mudarr” ile “Rabia” kavimleri burada yaşamaktadır. Bu iki kabile, kardeş olup at ve deve gibi hayvancılıkla ve çiftçilikle geçinirlerdi. Sert tabiatlı ve katı kalpli kimselerdi. Laftan anlamazlardı. Bedevi bir hayat tarzları vardı. Bu nedenle de Hz. Peygamber (s.a.v.) burada İsmen belirtmese de onları kastetmektedir.[93] Buharı, Bed'u'1-Halk 15; Taberânî, e]-Kebîr, 17/577.
[94] Buhârî, Bed'u'I-Halk 15.[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın