Konu Başlığı: İhram Çeşitleri Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 05 Aralık 2011, 19:59:50 17- İhram Çeşitleri, Yalnız Hac Yapmakla Temettü ile Kıranın Ve Haccı Umreyle Birlikte Yapmanın Caiz Olması Ve Kıran Haccı Yapan Kimsenin İhramdan Ne Zaman Çıkacağı Meselesi 1121- Hz. Âişi (r.anhâ)'dan rivayet edilmiştir: “Biz, Veda Haccı yılında Resulullah (s.a.v.)'le birlikte yola çıktık. Umre niyetiyle ihrama girdik. Dolayısıyla kurban edilmek üzere Kabe'ye bir kurban göndermemiştim. Sonra Resulullah (s.a.v.): “Kimin yanında kurban edilmek üzere Kabe'ye gönderilen bir kurban varsa hacca, umreyle birlikte niyet etsin, sonra da ihrama devam edip her ikisinin ihramından birlikte çıksın” buyurdu. Ben, Mekke'ye hayızh olarak vardım. Bundan dolayı Kabe'yi tavaf edemedim ve Safa ile Merve arasında da sa'y yapamadım. Bu durumu, Resulullah (s.a.v.)'e şikayet ettim. Bana: “Saçını çöz, taran ve hacca niyet et. Umreyi bırak” buyurdu. Ben de öyle yaptım. Haccı eda ettiğim sırada Resulullah (s.a.v.), beni, kadeşim Abdurrahman b. Ebi Bekr'le birlikte hacı olarak varıp da ihramdan çıkmadığım umre yerim olan Ten'im'e gönderip umremi bıraktığım yerden bana umre yaptırdı. Böylece umreyi de yapmış oldum. Resulullah (s.a.v.), bana: “Bu, kazaya kalan umrenin yerine geçer” buyurdu. Bunun üzerine umreye niyet edenler; Kabe'yi tavaf ve Safa ile Merve arasında sa'y yaptılar. Sonra da ihramdan çıktılar. Mina'dan döndükleri zaman hacları için son bir tavaf daha yaptılar. Hac ile umreyi birlikte yapanlara gelince, onlar, sadece bir tavaf yaptılar.” [299] Açıklama: Veda Haccı, hicretin 10. yılında yapılmıştır. Resulullah (s.a.v.), Medine'ye hicret ettikten sonra sadece bu haccı İfa etmiştir. Hz. Aişe, Zilhicce ayının üçüncü günü “Şerif denilen yerde hayzı görmüş ve Kurban bayramı günü” temizlenmiştir. “Umreyi bırak” ifadesi, Hz. Aişe'nin Kıran Haccına niyet ettiğine delildir. Ten'im: Kabe'nin Şam tarafına düşen kenarıdır. Harem sınırları içerisinde bulunan bir kimse, umre yapmak istediği zaman ihrama-girmek için harem sınırları dışına çıkar. Hac, yapılış biçimi eda açısından üç çeşittir: İfrad, Temettu ve Kıran Haccı. [299] Buhârî, Hayz 16, 17, 18, Hac 33, 77; Ebu Dâvud, Menasik 23, 1781; Nesâî, Taharet 183, Menasik 58; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 2/140, 6/35, 37, 119, 163, 177, 243, 245. |