๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Sahih-i Müslim Muhtasarı => Konuyu başlatan: Vatan Var Olsun ! üzerinde 29 Kasım 2011, 21:10:34



Konu Başlığı: Hanımını Kendine Haram Kılanı Kimse
Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 29 Kasım 2011, 21:10:34
3- Hanımını Kendine Haram Kılıp Boşamayı Niyet Et­meyen Kimseye Kefaret Vacip Olması


1341- Abdullah İbn Abbâs (r.a)'tan rivayet edilmiştir:

“Bir kimse, hanımının, kendisine haram olduğunu söylemesi, bir tür yemin­dir. Kefaret vermesi gerekir.

Daha sonra Abdullah İbn Abbâs,

“Sizin için Allah'ın resulünde güzel örnek­ler vardır” [576] ayetini okumuştur. [577]

Açıklama:

Bir kimse, kendisine helal olan bir şeyi haram kılarsa bu sözle o şey haram olmaz. Adam, yemin kefaretini öder ve o şey kendisine helal olur.

1342- Hz. Aişe (r.anhâ)'dan rivayet edilmiştir:

“Resulullah (s.a.v.), balı ve helvayı tatlı türü şeyi severdi. İkindi namazını kıl­dığında hanımlarını dolaşır, onlara yakınlık gösterirdi.”

Bir defasında Ömer'in kızı Hafsanın yanına girmişti. Orada normal kalışın­dan daha fazla kaldı. Ben de onun orada bu çok kalışının sebebini sordum. Bana:

“Hafsaya, kavminden bir kadın küçük bir çömlek bal hediye etti. O da, bu baldan Peygamber (s.a.v.)'e şerbet içirdi” denildi. Ben de kendi kendime:

“Vallahi, biz bunun için muhakkak bir hile yaparız” dedim. Daha sonra Şevde bint. Zem'a'ya gidip ona:

Biraz sonra Resulullah (s.a.v.), muhakkak sana yaklaşacaktır. Sana yak­laştığında, ona:

“Ey Allah'ın resulü! Sen, “Meğafir” mi yedin?” dersin. O da, sana Meğafir!” diyecektir. Bunun üzerine sen de, ona:

“Senden hissetmekte olduğumu bu koku nedir?” diye sorarsın.

Hadisin ravisi Urve der ki:

“Resulullah, kendi üzerinde, hoş olmayan bir kokunun kokmasından hoşlanmazdı.

Muhakkak o da, sana:

“Hafsa, bana, bal şerbeti içirmişti!” diyecektir. Sen de, ona:

“O balın arısı, galiba Urfut ağacından yemiş!” dersin. Çünkü Resulullah (s.a.v.), bana geldiğinde ben de bunu ona söyleyeceğim. Ey Safiyye! Resulullah, sana geldiğinde sen de bunu ona söyle!” dedim.

Resulullah (s.a.v.), Sevde'nin yanına girdi. Şevde:

“Kendinden başka ilah olmayan Allah'a yemin ederim ki,  Ey Aişe!;

“Senden korktuğum için, bana emrettiğin sözü Resulullah (s.a.v.) daha kapının önünde iken nerdeyse söyleyecektim” dedi.

Resulullah (s.a.v.), Sevde'ye yaklaşınca, Şevde, Resulullah (s.a.v.)'e:

“Allah'ın resulü! Sen, “Meğafir” mi yedin?” diye sordu. Resulullah (s.a.v.);

“Hayır!” dîye cevap verdi. Şevde:

“O halde senden hissetmekte olduğum bu koku nedir?” diye tekrar sordu. Resulullah (s.a.v.):

“Hafsa, bana bal şerbeti içirmişti!” diye cevap verdi. Şevde;

“O balın arısı, “Urfut” ağacından yemiş!” dedi.

Daha sonra Resulullah (s.a.v.), benim yanıma geldiğinde, ben de bu sözlerin benzerini ona söyledim. Sonra Safıyye'nin yanma girdiğinde, o da, bu sözlerin ben­zerini ona söyledi. Sonra Resulullah (s.a.v.), dönüp Hafsanın yanma vardığında, Hafsa, ona:

“Ey  Allah'ın  resulü!   Sana  bal   şerbetinden   içireyim   mi?”  diye  sordu. Resulullah (s.a.v.):

“Hayır! Benim, o bal şerbetine ihtiyacım yoktur!” dîye cevap verdi. Aişe, rivayetine son vererek dedi ki; Şevde, bana:

“Vallahi! Biz, Resulullah (s.a.v.)'i, bal şerbetinden mahrum ettik” diyordu. Ben de, Sevde'ye:

“Sus!” dedim, böyleceve Hafsa hakkındaki hile ve oyunumuzun duyulmasını istemedim.” [578]

Açıklama:

Hz. Peygamber (s.a.v.)'in, bal şerbetini içme olayı; bir önceki hadiste Hafsanın evinde içtiği belirtilirken, bu hadiste Zeyneb bint. Cahş'ın evinde içtiği ifade edilmektedir.

“Bezlü'I-Mechûd” yazan Sehârenfûrî (ö. 1346/1927)'nin açıklamasına göre; doğru olan, Zeyneb bint. Cahş'ın evinde içtiği bal şerbetidir. Hafsanın evinde içtiğine dair rivayet, ravinin yanılmasından kaynaklanmaktadır.

Bazılarına göre ise; bu olay, birkaç defa meydana gelmiştir. Buna delilleri ise, Abd b. Humeyd'in, “Tefsir”inde; bu olayın, Sevde'nin evinde geçtiği belirtilmektedir.

Bazıları da, bu tür olayın; Peygamber (s.a.v.)'in hanımları arasındaki gruplaşmadan kaynaklandığınıu ileri sürmüşlerdir. Buna göre birinci grupta; Aişe, Hafsa, Şevde ile Safiyye, ikinci grupta ise Zeyneb bint. Cahş, Ümmü Seleme ile diğer hanımları yer almaktadır.

Bu hadis; Peygamber (s.a.v.)'in hanımı bile olsa, kıskançlığın fıtrî bir olay olduğunu göstermektedir. Ayrıca burada kasıtiı olarak Hz. Peygamber (s.a.v.)'e eziyet etmeyi düşünmemiş­lerdir. Sadece kadınlar arası görülen kıskançlığın bir sonucudur.

Meğâfîr: Amman taraflarında çokça biten “Urfut” denilen bir ağaçtan çıkan çirkin koku­lu, yapışkan ve tatlı bir zamktır.

Resulullah (s.a.v.), sabah namazından sonra hanımlarını ziyareti sadece onlara selam vermek ve duada bulunmak içindi. ikindiden sonraki hanımlarını ziyareti ise; konuşup mu­habbette bulunmak maksadıyla olurdu.

Resulullah (s.a.v.)'in, burada, hanımlarına yaklaşmasından maksat, cinsel ilişki değildir.


[576] Ahzab: 33/21.

[577] Buhâri, Tefsim Sure-i Tahrim 1, Talak 8; İbn Mâce, Talak 28, 2073; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/225.

[578] Buhâri, Talâk 8, Nikâh 103, Et'ime 32, Talâk 8, Eymân 25, Tefsiru Sure-i Tahrim 1; Ebu Dâvud, Eşribe 11, 3715; Tirmizî, Et'ime 29, 1831; Nesâî, Talâk 16; İbn Mâce, Et'ime 36, 3323; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 6/59.