๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Sahih-i Müslim Muhtasarı => Konuyu başlatan: Vatan Var Olsun ! üzerinde 23 Aralık 2011, 21:14:39



Konu Başlığı: Allah'ın Uyumaması
Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 23 Aralık 2011, 21:14:39
74- Allah'ın Uyumaması, Perdesinin Nurdan İbaret Olması, Perdeyi Kaldıracak Olsa Yüzünün Parıltıla­rının Gözünün Ulaşabildiği Bütün Mahlukatı Yak­ması


129- Ebu Musa (r.a)'tan rivayet edilmiştir:

“Resulullah (s.a.v.) aramızda ayağa kalkıp şu beş cümleyi söyledi:

“Şüphesiz ki yüce Allah uyumaz. Zaten O'na uyumak da yakışmaz. Adalet terazisini indirir ve kaldırır. Gündüzün amelinden önce O'na gecenin ameli, gecenin amelinden önce de gündüzün ameli arzolunur. O'nun perdesi, “Nur”dan ibarettir. Eğer perdeyi kaldıracak olursa yüzünün nur ve parıltıları, gözünün ulaşabildiği bütün mahlukatım yakardı.” [242]

Açıklama:

Bir önceki hadiste, “O, bir nurdur. Onu nasıl görebilirim ki!” ifadesi geçmektedir. Burada ise bir nur gördüğü belirtilmektedir. Zahiren bu iki rivayet birbirine ters görünse de gerçekte aralarında zıtlık yoktur. Çünkü birinci rivayetteki “Nur”, gözlerin tahammül edeme­diği Kahir Nûr'dur. ikincide ki “Nur” ise gözün tahammül edebeileceğî “Nur” manasındadır.

Kadı İyâz konuyla ilgili olarak şöyle der: Bu rivayet, bize gelmedi, bunu esas nüshaların hiçbirinde görmedim. Yüce Allah'ın zatının nur olması imkansızdır. Çünkü nur, cisim kabilindendir. Yüce Allah ise bundan münezzehtir. Bütün Ehl-i sünnet imamlarının mezhebi budur. Dolayısıyla;

“Allah, göklerin ve yerin nurudur” [243] ayeti ile hadislerde Allah'a nur ifadesinin verilmesi, onlardaki nurun sahibi ve yaratıcısı demektir. Bazıları “Göklerde ve yerde yaşayanların hidayetçisidir” demiştir, bazıları da “Mümin kullarının kalplerini nurlandırıcıdır   demişlerdir.[244]

“Allah uyumaz.” Çünkü uyku, dalgınlık ve aklın çalışmaması halidir. Uyuyan kimse­den his dahi gider. Yüce Allah ise böyle şeylerden münezzehtir.

“Adalet terazisini indirip kaldırmaktan” maksat; bazılarına göre Allah, kıyamet Sünü kullarının amellerini tartarken ve rızıklannı verirken mizanın kefelerini kaldırıp indirmek suretiyle rızık takdirini, mizanla tartmaya benzetmektedir.

Bazılarına göre ise metinde geçen “Kist” kelimesiyle “Rızık” kast edilmiştir. Dolayısıyla her yaratığın rızkına “Kist” denilir. Çünkü yüce Allah, bazı yaratıkların rızkını çok vermekte, bazısını ise az vermektedir.

“Perde”nin hakikati ancak sınırlı olan cisimlerde düşünülebilir. Yüce Allah ise cisimden, had ve hududdan münezzehtir. Dolayısıyla burada kastedilen, O'nu görmeye engel olan şeydir. Bu engel olan şeye “Nur” denilmesi, âdeten nur ile ateşin şuaları görmeye engel ol­masındandır.

“Allah'ın yüzü”nden maksat, zatı olduğu gibi, “Gözünün ihata ettiği” ifadesiyle de bütün mahlukatı kastedilmiştir.Çünkü yüce Allah'ın görmesi, bütün kainatı ihata etmektedir.

“Eğer perdeyi kaldıracak olursa yüzünün nur ve parıltıları, gözünün ulaşabil­diği bütün mahlukatmı yakardı” ifadesinden kastedilen ise Allah, nur ve celalini bir açsa o nur bütün mahlukatı yakardı demektir.


[242] Buhârî, Tefsiru Sure-i Hud 2, Tevhid 19; İbn Mâce, Mukaddime 13, 195, 196; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 4/395, 401, 405; İbn Huzeyme, Tevhid, s. 19-20; İbn Hibbân, Sahih, 266.

[243] Nûr: 24/35.

[244] Nevevî, Müslim Şerhi, 3/15-16.



Konu Başlığı: Ynt: ALLAH'ın Uyumaması
Gönderen: Sümeyye üzerinde 01 Aralık 2012, 17:20:01
s.a.. ; Yüce Allah uyumaz , tektir , eşi ve  benzeri yoktur..Konu da detayli güzel ifade edilmiş.Allah c.c razi olsun.