๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Namus Fitnesi Muta => Konuyu başlatan: Vatan Var Olsun ! üzerinde 24 Ocak 2012, 21:56:30



Konu Başlığı: Mutanın Neshi
Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 24 Ocak 2012, 21:56:30
3) MUT'ANIN NESHİ

Ruhsat ve neshi açık şekilde ifade eden rivayetler bilhassa Sebre İbnu Ma'bed el-Cühenî (radıyallahu anh)'den gelmektedir. Müslim onun hadisini dokuz ayrı senetten kaydeder. Hüküm ve mana itibariyle aynı kalsalar da her bir rivayette bazı ziyade ve noksan bilgiler mevcuttur. Bazılarında, bizzat mut'a nikahı yaptığını belirten Sebre (radıyallahu anh)[60], şu rivayette, eski ruhsatın neshedildiğini açık bir şekilde ifade eder:  اِنَّهُ كَانَ مَعَ رَسُولِ اللّهِ  فَقَالَ: يَا أيُّهَا النَّاسُ اِنِّى قَدْ كُنْتُ اَذِنْتُ لَكُمْ في اِسْتِمْتَاعِ مِنَ النِّسَاءِ وَاِنَّ اللّهَ قَدْ حَرّمَ ذلِكَ الى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَمَنْ كَانَ عِنْدَهُ مِنْهُنَّ شَىْءٌ فَلْيُخْلِ سَبِيلَهُ وََ تَأخُذُوا مِمَّا اَتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً.  "Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) şöyle buyurdular: "Ey insanlar! Ben sizin kadınlarla mut'a nikahı yapmanıza izin vermiştim. Şimdi Allah Teala hazretleri, onu kıyamet gününe kadar haram etmiş bulunmaktadır. Öyleyse, kimin yanında böyle nikahlı bir kadın varsa, artık ona yol versin. Onlara ücret olarak verdiklerinizden herhangi bir şeyi geri almayın"[61]. Hadisin bir başka veçhinde Sebre (radıyallahu anh) der ki: "Bundan  sonra Aleyhissalâtu vesselâm mut'ayı şiddetle tahrim etti ve bu nikah hakkında en ağır kelimeleri sarfetti."[62]  Bu rivayet hiçbir yoruma hacet bırakmadan, mut'a nikahıyla ilgili ruhsatın neshedildiğini açık bir surette ifade eder.
* Hz. Ali de yasakla ilgili rivayetlerde bulunmuştur. Müslim'in kaydettiği rivayette: "Resulullah, Hayber'in fethi sırasında, kadınlarla mut'a yapmaktan ve ehlî eşeklerin etini yemekten men etti" buyurur[63]. Yine Müslim'in bir diğer rivayetinde, bu meselede müsamahası kulağına gelen İbnu Abbas'a: "Ağır ol, ey İbnu Abbas. Çünkü Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) Hayber günü, hem mut'ayı, hem de ehlî eşek etinin yenilmesini yasaklamıştır"[64]der. Beyhakî'nin bir rivayetine göre, Hz. Ali, önce bazı kayıtlarla caiz kılındığını ancak, nikah, talak, iddet ve karı  ile koca arasındaki miras ahkâmı nazil olunca cevazın mutlak şekilde neshedildiğini belirtir[65].Burada şu soru hatıra gelebilir: Mut'anın Mekke fethi sırasında da yasaklandığı sahih rivayetlerle sübut bulup meşhur olmasına rağmen Hz. Ali niye bunu mevzubahis etmeyip de sadece Hayber günü konan yasaktan bahsediyor? Bu soruya, Hz. Ali'nin üç gün gibi kısa bir müddeti içine alan izni işitmemiş olabileceği söylenerek cevap verilmiştir.[66] İbnu Hazm, Hz. Ali'den gelen rivayetleri şöyle değerlendirir: "Bu mesele üzerine Hz. Ali'den birçok tarikten hadis sahih olmuştur. Bunu, ondan Kûfîler, inkâr edilmeyecek kadar şöhret bulmuş ve sınırlanamayacak kadar çoğalmış tariklerden rivayet etmişlerdir."[67]


[60] Müslim, Nikah 19, Nesai, Nikah 71.
[61] Müslim Nikah 21.
[62] Tahavî a.g.e., 3, 26.
[63] Müslim, Nikah 29; Nesai,  Nikah 71.
[64] Müslim, Nikah 31.
[65] Beyhaki a.g.e., 7, 207.
[66] İbnu Hacer, Fethu'l-Bari 11, 74.
[67] İbnu Hazım, a.g.e., s. 178.