๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Muvatta => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 04 Kasım 2011, 17:32:20



Konu Başlığı: Pazarlık Ve Alış Verişte Yasaklanan Şeyler
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 04 Kasım 2011, 17:32:20
45. Pazarlık Ve Alış Verişte Yasaklanan Şeyler


95. Abdullah b. Ömer (r.a.)'den: Resûlullah (s.a.v.): «İçiniz­den hiç kimse başkasının satışı üzerine satış yapmasın» bu­yurdu.[115]
 
96. Ebû Hureyre (r.a.)'den: Resûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: «Satış için pazara mal getiren kimseleri yolda (pazara girip fiyatları öğrenmeden mallarını almak için) karşılamayı­nız. İçinizden hiç kimse başkasının satışı üzerine satış yapmasın. Bir malı satın almak istemediğiniz halde, müşteri kızıştırmak için fiyat artırmaymız. Şehirde oturan bir kimse bir bedevi (kırlarda ve vanalarda oturan) adına satış yapmasın.[116] Develerin ve koyunların memesinde (müşte­rinin büyük görmesi ve çok zannetmesi için) sütü sağıla­cak şekilde hazır bırakmayınız. Bir kimse bu şekilde bir hayvan alsa, onu sağıp durumu anladıktan sonra iki şey­den birini seçebilir: Ya olduğu gibi kabul eder, yahut da bir sâ' hurma ile birlikte geri verir.[117]»[118]
îmam Malik der ki: Resûlullah (s.a.v.)'in:
«— İçinizden hiç kimse başkasının satışı üzerine satış yapmasın» sözünün tefsiri şudur; Satıcının, pazarlık yapmakta olduğu müşteriye yönelip, parayı tahsil şartlarını, malın ayıpsız oluşunu ve onu satmak istediğini gösteren diğer şeyleri saymaya başladığı sırada, başka bir kimsenin gelip müslüman kardeşinin pazarlığı üzerine yeni bir pazarlık yaparak o malı almak istemesi­dir, îşte yasaklanan budur. Yoksa satışa arzedilen ve bir çok kim­se tarafından pazarlığı yapılmakta olan bir mal hakkında pazar­lığa iştirak etmede —ki bu açık artırma olur— bir sakınca yoktur. Eğer pazarlığa katılan insanlar onu ilk pazarlık yapan kimseye bırakırlarsa, o mal batıla benzer bir fiyatla alınmış ve satıcıların malına mekruh karışmış olur. Bize göre hüküm böyledir.
 
97. Abdullah b. Ömer (r.a.)'den: Resülullah (s.a.v.) Neceşi (alı­cı olmadığı halde alıcı gibi davranarak malın fiyatını yükseltmeyi) yasakladı.[119]
imam Malik der ki: Neceş: Niyetin satın almak olmadığı hal­de başkalarının da sana uyarak yüksek fiyat vermesi için satıcının malına kıymetinden daha fazla fiyat ver mendir.[120]


[113] Abdullah b. Ömer'in lakabıdır.
[114] Yani cariyelerin borç alınıp verilmesi helal değildir. Ebû Hanife, îmam Şafii ve Cumhur-İ Fukaha da bu görüştedirler. (Bâcî, el-Münteka: c. 5, s. 99).
[115] Buharî, Buyu, 34/58; Müslim, Buyu, 21/4, no: 7; Şeybanî, 784.
Bu şöyle olur: Satıcı ile müşteri bir malın fiyatı üzerinde anlaşma sağla­dıktan sonra henüz akit yapmadan, bir başkası müşteriye: «— Ben aynen böyle bir malı sana daha noksan bir fiyatla satarım, yahut bu fiyata daha iyisini veririm» diyerek, birinci satıcıya zarar verir. Şöyle de olabilir: Satıcı ile müşteri bir fiyat üzerinde anlaştıktan sonra, başka bir kimse: «—Ben bu mala daha fazla fiyat veriyorum» der, satıcı da ona satar. Satıcı ile müşteri fiyatı kararlaştırdıktan sonra meydana gelecek olan bu her iki şekil de Hanefiler'e göre tahrimen mekruh, Şafii, Maliki ve Hanbe-liler'e göre ise haramdır. Fakat aralarında belli bir fiyat üzerinde anlaş­maları bulunmadığı müddetçe açık artırma ile satış caizdir. (Cezîrî, el-Fikh ale'l-Mezahibu'l-Erbea: c. 2, s. 277-278).
[116] Bu şöyle olur: Taşradan şehre mal getiren bir kimsenin malını şehirde bu­lunan simsar (komisyoncu) alır, azar azar piyasaya sürer, insanlar darlığa düşer, böylece fiyat yükselir. Hanefllere göre bu, halkın muhtaç olduğu, piyasanın daraldığı bir zamanda yapılırsa tahrimen mekruhtur. Bolluk zamanında ve insanların ihtiyacı olmayan bir zamanda olursa mekruh değildir. (Cezîrî, el-Fıkh ale'l-Mezahibi'l-Erbea, c. 2, s. 276). Burada Resûlullah'ın bir gayesi de mallan, üreticiden tüketiciye sattırıp aracıyı kaldırmaktır. Hem de zamanımızda da olduğu gibi, komisyoncular fiyat ve malın miktarında hile yapabilir, böylece köylü zararlı çıkar, tüke­ten de malı daha pahalıya almış olabilirler.
[117] Beraberinde verilen bir sâ hurma, sağılan sütün bedeli olarak veya çekiş­meyi ortadan kaldırmak için verilir. Bunun yerine, kıymeti veya başka maddeler de verilebilir. (Bâcî, el-Münteka, c. 5, s. 106).
[118] Buharî, 34 - Buyu 64; Müslim, Buyu, 21/4, no: 11.
[119] Buharı, Buyu, 34/60; Müslim, Buyu, 21/4, no: 13.


Konu Başlığı: Ynt: Pazarlık Ve Alış Verişte Yasaklanan Şeyler
Gönderen: Sümeyye üzerinde 19 Haziran 2014, 18:47:54
s.a.. , simdiki alisverisler de bir tuhaf maalesef.Dogruluk yönünde riayet edenler pek azaldi..Pazarlik yapacaginda bile çok yüksek söyleyip  az bir miktar indirimle satislarini yapmaktalar.Rabbim c.c islah eylesin onlari.