๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Muvatta => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 22 Ekim 2011, 16:04:55



Konu Başlığı: Namazdan Önce Ve Sonra Yapılan İşlerle İlgili Rivayetler
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 22 Ekim 2011, 16:04:55
23. Namazdan Önce Ve Sonra Yapılan İşlerle İlgili Diğer Rivayetler


69. îbn Ömer'den: Resûlullah (s.a.v.), evinde öğlenin farzın­dan önce ve sonra ikişer, akşamın farzından sonra evinde iki rekât sünnet kılardı. Yatsı namazının farzından sonra da iki rekât sün­net lalardı. Cuma namazının farzından sonra mescitte hiç sünnet kılmazdı. Odasına döner, orada iki rekâtlı bir namaz kılardı.[47]
 
70. Ebû Hüreyre'den: Resûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: «Siz namazda sadece kıble tarafını mı gördüğümü zannediyor­sunuz! Allaha yemin ederim ki sizin ne huşunuz ne de rükûunuz bana gizli değîldir. Ardımda ne yaptığınızı da mutlaka görüyorum.»[48]
 
71. Abdullah b. Ömer'den: Resûîullah (s.a.v.) Küba mescidine bazan yürüyerek, bazan da binekli olarak giderdi.[49]
 
72. Numan b. Mürre'den: Resûlullah (s.a.v.), içki içen ve hırsız­lık yapanlar hakkında âyetler nazil olmadan Önce:
«— İçki içen, hırsızlık yapan ve zina eden hakkındaki görüşünüz nedir?» dîye sordu. Ashab da:
«ALLAH ve Resulü daha iyi bilir.» diye karşılık verdi. Bunun üzerine şöyle buyurdu:
«Hepsi de günahtır, hepsinin de cezası vardır. Hırsızlı­ğın en kötüsü namazdan çalanın hırsızlığıdır.» Bu söz üzeri­ne ashap:
«— însan namazdan nasıl çalar, ya Resûlallah (s.a.v.)?» diye sordu. Resûlullah (s.a.v.):
«— Rükû ve sücudda tadil-i erkâna uymayarak, rükû ve sücudu acele yaparak» cevabıni verdi.[50]
 
73. Hişam, babası Urve'den naklediyor: Resûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: «Namazlarınızdan bazısını (nafile na­mazları) evlerinizde kılınız.»[51]
 
74. Abdullah b. Ömer'den: Hasta olan bir kimse secde yapacak durumda değilse alnına bir şey kaldırmaz. Başı ile ima ederek sec­desini yapar,
 
75. Rebia b. Ebî Abdurrahman'dan: Abdullah b. Ömer mescide geldiği zaman cemaat namazı kılmış idi. Bunun üzerine o hiç sün­net kılmadan hemen farzdan başladı.[52]
 
76. Nâfi'den: Abdullah b. Ömer namaz kılan bir adama uğra­yarak ona selâm verdi. Adam (ve aleyküm selâm, diyerek) selâmı aldı. Bunun üzerine Abdullah b. Ömer adama dönerek şöyle dedi: «Namaz kılarken sizden birine selâm verildiği zaman (ve aleyküm selâm diyerek) selâm almasın, el işaretiyle alsın.[53]
 
77. Abdullah b. Ömer'den: Kim sünnet namazı kılmayı unutur da cemaatle namaz kılarken hatırlarsa, imam selâm verdikten sonra unuttuğu namazı kılsın, daha sonra son sünneti kılsın.
 
78. Vâsi b. Habban anlatıyor: Namaz kılıyordum, Abdullah b. Ömer de arkasını kıble duvarına dayamış duruyordu. Namazını bitirince solumdan dönerek yanına gittim. «Sağından niçin dön­medin?» diye sordu. «Seni gördüm, onun için döndüm.» dedim.
«— îyi yaptın. Bazıları namazı bitirince sağından dön der. Sen namaz kıldığında istediğin taraftan dön; ister sağından dön, ister­se solundan dön.»[54]dedi.
 
79. Hişam b. Urve'nin babası muhacirlerden bir zâttan nakle­diyor: Abdullah b. Amr b. As'a:
«— Deve ağılında namaz kılabilir miyim?» diye sordum. Abdullah:
«—Kılamazsın! Fakat koyun ağıllarında kılabilirsin.» cevabı­nı verdi.[55]
 
80. Sâî'd b. Müseyyeb'den: Bütün rekâtlarında oturulan hiç bir namaz ve namazın (iki rekâtlık) sünneti yoktur. Ancak, bir rekâtına yetişilemeyen akşam namazının farzı müstesnadır!



[47] Buharı, Cum'a, 11/39; Müslim, Salâtu'l-Musafirîn, 6/104.
[48] Buharı, Salât, 8/40; Müslim, Salât, 4/109.
[49] Buharı, Salât fi Mescid Mekke ve'l-Modine, 20/4; Müslim, Hacc, 15/97.
[50] İbn Abdilber der ki: "en-Nu'man b. Mürre'den mürsel olarak rivayetinde Malik'in ravileri ihtilaf etmemiştir.
Bu, Ebu Hureyre ve Ebu Saîd yoluyla sahih-müsned bir hadistir.
[51] İbn Abdilber derki: Bu hadis, hepsine göre Muvatta'da mürseldir. Nafi, İbn Ömer yoluyla rivayet etmiştir.
Buharı, Salât, 8/52; Müslim, Salâtu'l-musafirîn, 6/208.
[52] Abdullah b. Ömer'in sünneti kılmayıp farzı kılışı, sünnetin bazen terk edi­leceğinin caiz olduğunu bildirmek için yahut vakit danldığı için olsa gerek. Yoksa Ashabı kiram bütün sünnetleri dikkat ve itinayla eda ederlerdi.
[53] Bu, İslam'ın başlangıcında idi. Daha sonra namaz kılana selam vermek ve onun selam alması yasaklanmıştır.
[54] Bu hadiste bahsedilen dönmekten maksat, imam veya cemaatten birinin namazı bitirdikten sonra yüzünü cemaate döndürmesidir. Bu hadise göre, sağdan veya soldan dönmek caizdir. Fakat bu hususta diğer hadislere bakınca, sağdan dönmenin daha efdal olduğu anlaşılıyor.
[55] îbn Abdilber der ki; "Böyle bir farklılık, akılla (rey ile) anlaşılmaz." er-Berâ'dan merfu olarak rivayet edilmiştir. (Ebu Davud, Salât, 2/25).


Konu Başlığı: Ynt: Namazdan Önce Ve Sonra Yapılan İşlerle İlgili Rivayetler
Gönderen: Ceren üzerinde 11 Temmuz 2017, 15:56:33
Esselamu aleykum. Rabbim hakkiyla namazini kilan ve duasini edip feyzine erisen kullardan olalim insallah...


Konu Başlığı: Ynt: Namazdan Önce Ve Sonra Yapılan İşlerle İlgili Rivayetler
Gönderen: Sevgi. üzerinde 12 Temmuz 2017, 09:42:59
Ve Aleyküm Selam. İbadetlerimizi herzaman vaktinde ve Rabbimizin Rızasına uygun yapanlardan olalım inşaAllah


Konu Başlığı: Ynt: Namazdan Önce Ve Sonra Yapılan İşlerle İlgili Rivayetler
Gönderen: Mehmed. üzerinde 12 Temmuz 2017, 16:58:45
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri Peygamberimizin yolundan ayırmasın Rabbim paylaşım için razı olsun