๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Muvatta => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 02 Kasım 2011, 20:33:05



Konu Başlığı: Kasıt Olmaksızın Hataen Adam Öldürmede Diyet
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 02 Kasım 2011, 20:33:05
4. Kasıt Olmaksızın Hataen Adam Öldürmede Diyet


4. Malik oğlu Irak ve Yesar oğlu Süleyman'dan: Sa'd b. Leys oğullarından bir adam atını koşturdu. Cüheyne kabilesinden bir adamın parmağına bastı, yaraladı. Kan kaybından adam Öldü. Mesele Hz. Ömer (r.a.)'e arzedilince, Ömer (r.a.) at sahibinin ya­kınlarına:
«— Adamın parmağının kanamasından ölmediğine dair elli yemin eder misiniz?» deyince, onlar yemin edip günaha girmek­ten kaçındılar. Sonra ölenin yakınlarına:
«— Siz kan kaybından öldüğüne yemin eder misiniz?» dedi. Onlar da yeminden çekindiler. Bunun üzerine Hz. Ömer (r.a.) Sa'dilerin yarım diyet vermesine hükmetti.
îmam Malik der ki: Tatbikat böyle değildir.[7]
imam Malik'ten: Ibn Şihab, Yesar oğlu Süleyman ve Ebû Abdurrahman oğlu Rebia: «Hataen adam öldürmenin diyeti iki yaşı­na girmiş yirmi dişi deve, üç yaşına girmiş yirmi dişi deve ve yirmi de erkek deve ile dört yaşına basmış yirmi dişi deve ve beş yaşına basmış yirmi dişi devedir,» diyorlardı.[8]
îmam Malik der ki: Bizdeki ittifaka göre, çocuklar arasında kısas gerekmez. Zira onların kasden adam öldürmeleri buluğ ça­ğına erip üzerlerine had gerekmedikçe hataen öldürme kabul edi­lir. Bir küçük çocuk ile bir büyük adam hür bir adamı hataen bera­berce öldürseler, herbinnin asabesi (= baba tarafından olan akra­baları) ölenin yarı diyetini Öder.
îmanı Malik der: Kim hataen bir adamı öldürürse, kısas ya­pılmaz, malından diyet ödenir. Çünkü o mal hususunda diğerleri gibidir. (Onun malına, ölünün malına yapılan muamele yapılır). Borcu ödenir, vasiyyeti yerine getirilir ve malı varsa diyeti malı­nın üçte biri kadar olur. Diyetin kalan kısmı düşer. Bu onun için caizdir. Diyetinden başka malı yoksa onun üçte birinin verilmesi caizdir. Bu, ona bağışlandığı veya vasiyet ettiği zaman böyledir.[9]




[7] Malik'e göre, yemin önce davacıya, sonra davalıya ettirilir. Halbuki Hz. Ömer, önce davalıya, sonra da davacıya yemin ettirmiştir. Kili yemin veya elli kişiye yemin ettirme meselesi İleride müstakil olarak incelenecek.
[8] Hafif diyeti meydana getiren deve gruplarının durumu, Maliki ve Şafii mez­hebine göre böyledir. Bu husustaki Hanefi mezhebinin görüşünü biraz önce izah etmiştik ki onlara göre iki yaşına basanlardan yirmi erkek deve alınır
[9] Şeybani, 667.


Konu Başlığı: Ynt: Kasıt Olmaksızın Hataen Adam Öldürmede Diyet
Gönderen: Sümeyye üzerinde 15 Eylül 2014, 14:10:44
s.a.. ; bu gibi konularda bazilari kendi kafalarindan ahkam kesiyorlar..Aydinlatici ve güzel örneklerle hazirlanmis konu..Rabbim c.c razi olsun kardesim.