๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Muvatta => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 16 Ekim 2011, 16:09:28



Konu Başlığı: Çocuğun Emmesi
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 16 Ekim 2011, 16:09:28
1. Çocuğun Emmesi


1. Abdurrahman'm kızı Amre şöyle rivayet etmiştir: Bana mü'minlerin annesi Aişe (r.a.) dedi ki: Resûlullah (s.a.v.) yanımda idi. Ben Hafsa'nm evine girmek için izin isteyen bir adamın sesini işittim ve:

«— Ey ALLAH'ın elçisi şu adam evinize girmek için izin isti­yor» dedim. Resûlullah (s.a.v.):

«— O adamın, Hafsa'nın süt amcası falan olduğunu sanıyorum» dedi. Ben:

«— Ya Resûlallah süt amcam falan sağ olsaydı benim yanıma serbest girebilir miydi?» dedim. Resûlullah (s.a.v.):

«— Evet girebilirdi, çünkü nesebin haram kıldığı her şeyi emme de haram kılar»[1] buyurdu.[2]

 

2. Hz. Aişe (r.a.) der ki: Süt amcam gelerek yanıma girmek için izin istedi. Ben de Resûlüllah'a soruncaya kadar ona izin vermek­ten çekindim. Resûlullah (s.a.v.) gelince bunu sordum. O da:

«— O senin amcandır, yanına girmesine izin ver» dedi.


«— Ya Resûlallah beni kadın emzirdi, erkek emzirmedi» de­yince:

«— O senin amcandır, yanına girsin» buyurdu.

Hz. Aişe: «Bu hâdise, örtünme âyeti indikten sonra oldu» dedi. Hz.Aişe der ki: «Doğum (neseb) dolasısiyle haram olan şey, emme sebebiyle de haram olur.»[3]

 

3. Urve b. Zübeyr, Hz.Aişe'nin şöyle dediğini rivayet etti: Ör­tünme âyeti indikten sonra süt amcam Ebû Kuays'in erkek karde­şi Eflâh gelerek yanıma (odama) girmek için izin istedi. Ben izin vermekten kaçındım. Resûlullah gelince yaptığım şeyi kendisine haber verdim. Bunun üzerine süt amcam Eflâh in yanıma girme­sine izin vermemi emretti.[4]

 

4. Abdullah b. Abbas: «Çocuk iki yaşını bitirinceye kadar bir defa da emse (nikâhı) haram kılar» derdi.

 

5. Abdullah b. Abbas'a:

«— Bir adamın iki karısı vardı. Bunlardan biri, bir erkek çocu­ğu, diğeri de bir kızı emzirdi. Şimdi bu delikanlı, kızla evlenebilir mi?» diye sorulduğunda:

«— Hayır evlenemezler. Çünkü o iki kadının sütünün meyda­na gelmesine sebep olan erkek birdir» diye cevap vermiştir.[5]

 

6, Abdullah b. Ömer: «Büyüğün emmesi muteber değildir. An­cak küçüklükte emzirilen muteberdir» derdi.[6]

 

7. Abdullah b. Ömer'in oğlu Salim der ki: Mü'minlerin annesi Aişe (r.a.) beni memede iken, kız kardeşi Ebû Bekir'in kızı Ümmü Gülsüm'ün yanına gönderip ona: «Bu çocuğu on defa emzir de büyüyünce yanıma girebilsin» demişti. Ama Ümmü Gülsüm beni

ancak üç defa emzirdikten sonra hastalandı. Bir daha emzirmedi. Ümmü Gülsüm beni on defa emzirmediği için, Hz. Aişe'nin yanına (mahrem'i olmadan) girmedim.[7]

 

8. Hz. Ömer'in kızı Mü'minlerin annesi Hafsa emme çağında bulunan Abdullah b. Sa'd'ın oğlu Asımı, büyüdüğünde kendi yanı­na girebilmesi için kız kardeşi Fatıma'ya on defa emzirmek üzere gönderdi. O da emzirdi. Asım büyüdüğünde Hafsa'mn yanma ser­bestçe girerdi. (Çünkü Hafsa, Asım'm süt teyzesi olmuştur.)[8]

 

9. Abdurrahman, babası Kasım'dan rivayet eder: Hz. Aişe'nin yanma kız kardeşlerinin süt oğulları ile erkek kardeşlerinin kızla­rının süt oğulları girerdi. Ama erkek kardeşlerinin hanımlarının emzirdiği erkekler girmezdi.[9]

 

10. ibrahim b. Ukbe der ki: Said b. Müseyyeb'den emmenin hükmünü sorduğumda Saîd: «iki sene zarfında meydana gelen emme, bir damla da olsa nikâhı haram kılar. Ama iki seneden son­raki emme çocuğun yediği yemek hükmündedir. (Nikâhı haram kılmaz)» dedi. Sonra Urve b. Zübeyr'e sordum o da aynen Saîd b. Müseyyeb'in söylediğini tekrarladı.[10]

 

11. Yahya b. Saîd der ki; Saîd b. Müseyyeb'in şöyle dediğini işittim: «Ancak beşikteki (emme çağındaki) çocuğun emmesi, et ve kan yapan yani çocuğa gıda olan[11] emme muteberdir.»[12] (Yoksa büyüğün emmesi muteber değildir.)

Ibn Şihâb şöyle derdi: Emmenin azı da, çoğu da haram kılar. Emmenin haram kılışı, süt baba tarafına da geçer.

îmam Malik der ki: İki sene içerisinde olan emmenin azı da çoğu da nikâhı haram kılar. îki seneden sonraki emmeye gelince, bunun ne azı ne de çoğu hiç bir şeyi haram kılmaz. O ancak yemek hükmündedir. (Yemek nasıl haram kılmazsa bu da öyledir).[13]



[1] Buharı, Şehâdât, 52/7; Müslim, Radâ, 17/1, no:l.

[2] Evlenmeyi haram kılan engellerden biri de süt emmedir. Bu, Kur'an ve sün­netle sabittir. Kur'an'da kendileriyle evlenilmeleri haram kılınanlar sayı­lırken: «...Sizi emziren süt analarınız ve süt hemşirelerinizle evlen­meniz haram kılındı.»(Nisa: 23) buyurulur. Konu ile ilgili hadisler de bu bölümde görülecektir.

[3] Buharı, Nikâh, 67/117; Müslim, Radâ, 17/2, no: 7; Şeybanî, 617.

[4] Buharı, Nikâh, 67/22; Müslim, Râdâ, 17/2, no:3.

[5] Tirmİ2Î, 10-Radâ, 2

[6] Şeybanî, 615.

[7] Şeybanî, 623.

Bir kısım fukaha evlenmeyi ancak on defa emme haram kılar demiştir.

İmam Şafiî ise, beş defa emme nikâhı haram kılar demiştir.

Ebu Hanife ile İmam Malik, emmenin miktarını tahdid etmemişler, azı ve

Çoğu, hatta bir defa da emse haram kılar demişlerdir.

(îbn Rüşd, Bidâyetü'l-Müctehid, c.2, s.38)

îmam Ahmed b. Hanbelin meşhur görüşü de, Hanefilerinki gibidir.

(Bezlü'l-Mechud, c.10, s. 43)

[8] Şeybanî, 624.

[9] Şeybanî, 618.

[10] Şeybanî, 620.

[11] Çocuk bir defa da emse gıda olur. Buna göre, çocuğun bir defa emmesi de nikâhı haram kılar, diyenlerin görüşü yerindedir.

[12] Şeybanî, 628.

[13] Nikâhı haranı kılan emme müddeti imam Mâlik, imam Şâfıî ve Hanefıîer-den tmam Muhammed ve Ebû Yusuf a göre iki sene, Ebû Hanifeye göre ise iki buçuk sene (otuz ay) dır. (Ibn Rüşd, Bidayetü'l-Müctehid c.2 s.31; Mey­danı, el-Lübâb fî Şerh'il-Kitâb c. 3, s. 31).
 


Konu Başlığı: Ynt: Çocuğun Emmesi
Gönderen: Ekvan üzerinde 16 Ekim 2011, 16:19:38
emeğine sağlık çok önemli konu Allah razı olsun....