๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Muvatta => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 04 Kasım 2011, 17:33:45



Konu Başlığı: Borçlarda Caiz Olmayan Şeyler
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 04 Kasım 2011, 17:33:45
44. Borçlarda Caiz Olmayan Şeyler


91. îmam Malik'e şöyle rivayet edildi: Ömer b. Hattab (r.a.) bir kimsenin, başka bir beldede almak üzere diğer birisine yiyecek borç vermesini hoş görmedi. «Onun nakliye masrafı nerede?» de­di.[112]
 
92. îmam Malik'e şöyle rivayet edildi: Bir adam Abdullah b. Ömer (r.a.)'e gelerek şöyle dedi:
«— Ey Ebu Abdurrahman[113], ben bir adama borç verdim ve verdiğimden daha fazla vermesini şart koştum». Abdullah b. Ömer (r.a.):
«— Bu, faiz olur,» dedi. Adam:
«— Bana nasıl yapmamı emredersin, ey Ebu Abdurrahman?» deyince Abdullah b. Ömer (r.a.):
«— Borç vermek üç şekildedir:
1- Allah rızası için borç verirsin. Allah senden razı olur, sana sevap verir.
2- Arkadaşım razı etmek için borç verirsin. O zaman da arka­daşın senden hoşnud olur.
3- Helâl malınla haram mal almak için borç verirsin ki bu da
faiz olur.»
Adam:
«— Ey Ebu Abdurrahman, bana nasıl yapmamı emredersin?» dediğinde Abdullah b. Ömer (r.a.) şöyle cevap verdi:
«— (0 şartın yazılı olduğu) sahifeyi yırtmanı (yani o şartı iptal etmeni) tavsiye ediyorum. Sana verdiğin kadar öderse, onu kabul et. Verdiğinden az verirse, onu aldığında ecir ve sevap kazanırsın. Eğer kendi isteğiyle senin verdiğinden daha fazla verirse, bu da sana bir teşekkür olmuş olur. Yine ona borç verip de mühlet tanı­manın ecrini ve sevabını almış olursun.»
 
93. Nafizden Abdullah b. Ömer'in (r.a.) şöyle dediği rivayet edildi: «Her kim bir borç verirse onun aynen ödenmesinden başka bir şey şart koşmasın.»
 
94. İmam Malik'den: Abdullah b. Mesud (r.a.)'un şöyle dediği rivayet edildi: «Her kim bir borç verirse, ondan daha fazla almayı şart koşmasın. Bu fazlalık bir tutam ot bile olsa faizdir.»
îmam Malik der ki: Bize göre üzerinde ittifak edilen husus şu­dur: Bir kimsenin belirli vasıf ve suretlerle bir hayvanı borç alma­sında bir mahzur yoktur. Onun gibi bir hayvan ödemesi gerekir. Ancak borç alınmak istenen cariye olursa, bu hususta helâl olma­yan bir şeyi helâl saymaya vesile olmasından korkulur, doğru ol­maz. Yani bir kimsenin bir cariyeyi borç alıp onunla cima ettikten sonra aynı cariyeyi sahibine iade etmesi doğru olmaz. Bu helâl de­ğildir, îlim adamları bunu yasaklıyor ve hiç kimseye bu hususta ruhsat vermiyorlar.[114]



[112] Bu da ondan men ettiğini ve haram olduğunu gösterir. Çünkü başka bir beldede teslim edilmesini şart koşunca, ona taşıma masrafları da eklenir. Bu ise bir fazlalık olur. Faiz sayılır. (Bâcî, el-Münteka, c. 5, s. 98).


Konu Başlığı: Ynt: Borçlarda Caiz Olmayan Şeyler
Gönderen: Ceren üzerinde 10 Temmuz 2017, 22:14:23
Esselamu aleykum. Rabbim bizleri borclanmakdan korusun.borcu olan kullarin da borclarini hakkiyla odemelerini nasip etsin insallah...


Konu Başlığı: Ynt: Borçlarda Caiz Olmayan Şeyler
Gönderen: Sevgi. üzerinde 11 Temmuz 2017, 00:24:40
Ve Aleyküm Selam.  Mevlam borcu olan kişilere ödeme kolaylığı nasip etsin inşaAllah gereksiz borçlanmalardan uzak dururuz.