๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Muvatta => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 04 Kasım 2011, 17:55:19



Konu Başlığı: Alış Verişte Kâr
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 04 Kasım 2011, 17:55:19
36. Murabaha[93] (Alış Verişte Kâr)


77. imam Malik der ki: Bizdeki ittifaka göre, bu konuda üze­rinde ittifak edilen husus şudur: Bir kimse bir beldeden aldığı ku­maşı başka bir beldeye getirip orada murabaha ile (kârla) satar­ken komisyon ve ambalaj ücretleri ile kendi masraflarını ve dükkân kirasını alış fiyatına ilâve ederek hesaplayamaz[94] Fakat nakliye ücretini alış fiyatına ilâve edebilir. Yalnız bunda bir kâr aramaz, kârsız olarak ilâve eder.
Ancak satıcı, kendisiyle pazarlık yapan kimseye bütün bu masrafları bildirir, o da bunu öğrendikten sonra hepsinin üzerine satıcıya kâr verirse bunda bir mahzur yoktur.
îmam Malik der ki: Yıkama, dikme, boyama ve benzeri şeyler kumaşla kâimdir. Kumaşta hesaba katıldığı gibi, bunda da kâr hesaba katılır. Eğer satıcı kumaşı satar, bunlardan hiçbir şey açıklamazsa kân da hesaba katamaz. Bu durumda kumaş elden çıkmış ise, taşıma kirası fiyatından sayılır. Ama bu kira üzerine kâr eklenemez. Eğer kumaş elden çıkmamış ise, aralarındaki alış veriş feshedilir. Fakat kendi nzalarıyla anlaşırlarsa, aralarında­ki alış verişleri muteber olur.
İmam Malik der ki: Bir kimse altın veya gümüşle, mesela on dirhemin bir dinar olduğu bir günde, bir mal satın alarak başka bir beldeye getirip veyahut satın aldığı yerde, satacağı günün rayi­ci üzerinden murabaha ile sattığında, eğer o malı dirhem ile satın almış, dinar ile satmış ise veyahut dinar ile almış, dirhem ile sat­mış ise ve mal da henüz elinden çıkmamış ise müşteri muhayyer­dir. Dilerse alır, dilerse bırakır. Eğer mal satıcının elinden çıkmış ise, satın almış olduğu fiyat üzerinden müşteriye kalır ve o fiyat­tan müşterinin kendisine verdiği oranda kâr hesaplanır.

îmam Malik derki: Bir kimse kendisine yüz dinara mal olan bir malı onda bir (%10) kârla satsa sonra bu malın kendisine dok­san dinara mal olduğunu anlasa ve mal da elinden çıkmış (müşte­ri tarafından teslim alınmış) bulunsa muhayyer olur. îsterse malın, kendisinden teslim alındığı günkü kıymetini alır. Ancak, malın kıymeti ilk satışta kararlaştırılan fiyattan fazla olursa, bu fiyattan fazlasını alamaz. Bu da yüz on dinar eder. îsterse de dok­san dinar üzerinden kendisine kâr takdir edilir. Ancak malın ka­rarlaştırılan fiyatı satıldığı günkü kıymetinden aşağı olursa satı­cı kararlaştırdıkları fiyat ile ana parasını ve kârını almak arasın­da muhayyer olur ki bu da doksan dinar eder.
îmam Malik der ki: Bir kimse murabaha ile bir mal satsa ve bu mal bana yüz dinara mal oldu dese, sonra da bu malın yüz yirmi dinara mal olduğu anlaşılsa, müşteri muhayyer olur. îster satıcıya malın teslim aldığı günkü kıymetini öder, isterse de ona verdiği kâr üzerinden neye ulaşırsa onu Öder. Ancak bu, malı satın aldığı fiyattan daha aşağı olursa, o takdirde malın sahibine ka­rarlaştırdıkları fiyattan daha noksan veremez. Çünkü baştan bu fiyata razı olmuştu. Mal sahibi ise, daha fazla talep etmektedir. Aynı zamanda, müşterinin elinde, bu konuda fatura üzerindeki fi­yatı düşüreceğine dair satıcı aleyhinde herhangi bir delil de yok­tur.



[93] Murabaha: Satın alman bir malı alış fiyatı üzerine kâr koyarak satmaktır. (Cezîrî, el-Fıkıh ale'l-Mezahibul-Erbea, c. 2, s. 278) Bu durumda satıcı malın kendisine kaça mal olduğunu söyler ve kârını da belirterek satar. Meselâ bir kimse kendisine 100 liraya mal olan bir şeyi satarken: «Bu mal bana 100 liraya mal oldu. 120 liraya satıyorum» diyerek satsa murabaha ile satış yapmış olur.
[94] Fakat dükkân sadece bu mal için kiralanır, aksi takdirde dükkâna ihtiyaç bulunmazsa o zaman kira ücreti de malın fiyatına ilâve edilir. Ama kâr he­saplanırken bu miktar nazarı itibara alınmaz. Yani kârsız olarak ilâve edi­lir. CCezîrî, el-Fıkh ale'l-Mezahibil-erbea, c.2, s. 279) Maliki mezhebinde murabaha, aslında evlâ olan alış-verişlerden değildir. Çünkü burada malın fiyatı ve yapılan masraflar gibi bir çok şeyleri açıkla­mak icap eder ki, bu da halk için imkânsızdır. Alış verişin fasid olmasına sebep olabilir.
Hanefilere göre murabaha, altın ve gümüşün dışındaki mallarda sahihtir. Cezîrî, el-Fıkh ale'l-zahibu'l-erbea, c. 2, s. 278-280).


Konu Başlığı: Ynt: Alış Verişte Kâr
Gönderen: Sümeyye üzerinde 19 Haziran 2014, 19:10:57
s.a.. , okurken sasirmamak elde degil çünkü maalessef konunun tam tersini uyguluyorlar alisveriste kâr elde edebilmek için ambalaj fiyatini , kirasini , komisyonunu ve kendi masraflarini eklemeden satis yapani görmedim ne yazik bunlara riayet etmeden satis yaptiginda o paranin hayrini görebilecegini saniyorlar demek ki..! Rahman c.c. senden razi olsun kardesim.


Konu Başlığı: Ynt: Alış Verişte Kâr
Gönderen: Rabia nur kaplan 8.D üzerinde 19 Haziran 2014, 21:55:36
Esselamu aleykum ve rahmetullahi ve berakatuh , okurken sasirmamak elde degil çünkü maalessef konunun tam tersini uyguluyorlar alisveriste kâr elde edebilmek için ambalaj fiyatini , kirasini , komisyonunu ve kendi masraflarini eklemeden satis yapani görmedim ne yazik bunlara riayet etmeden satis yaptiginda o paranin hayrini görebilecegini saniyorlar demek ki..! Rahman c.c. senden razi olsun kardesim.
Çok haklısın sümeyye abla.Paylaşım için teşekkürler..


Konu Başlığı: Ynt: Alış Verişte Kâr
Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 19 Haziran 2014, 23:18:51
Günümüzde  komisyon, dükkan masrafları, ambalaj fiyatı hepsi satılan malın fiyatına ekleniyor. Satışta o kadar hileler yapılıyor ki bu işi yapanların bütün bunları yeniden gözden geçirmesi gerekiyor.


Konu Başlığı: Ynt: Alış Verişte Kâr
Gönderen: Ceren üzerinde 19 Haziran 2014, 23:20:05
Ve aleykümselam.Şimdi ki zaman da alışverişin hiç bir hükmü kalmadı bence.Bu okuduklarıma ben de çok şaşırdım.