๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Muvatta => Konuyu başlatan: ღAşkullahღ üzerinde 13 Ekim 2011, 16:26:41



Konu Başlığı: Alacakların zekâtı
Gönderen: ღAşkullahღ üzerinde 13 Ekim 2011, 16:26:41
8. Alacakların Zekâtı



17. Saib b. Yezid'den: Osman b. Affan şöyle derdi:

«— işte bu zekâtınızı verme ayıdır. Kimin borcu varsa alacak­lısına ödesin. Böylece tahsil etmiş olduğunuz alacaklarınızın zekâtını verebilirsiniz.»[11]

 

18. Eyyüp b. Ebi Temime es-Sahteyanî'den: Ömer b. Abdülaziz, valilerinden birinin halktan zorla zekât alması üzeri­ne ona aldığını sahiplerine geri vermesini, malların geçmiş sene­lerdeki zekâtlarının da alınmasını yazmıştı. Daha sonra ikinci bir fermanla onlardan sadece son senenin zekâtının alınmasını iste­di. Çünkü geçmiş senelere ait mallarına tamamen sahip değiller­di.

 

19. «Yezid b. Husayfe der ki: Süleyman b. Yesar'a: «Bir malı olan fakat o malı kadar da borcu olan bir kimseye zekât düşer mi?» diye sordum. «Hayır!» cevabını verdi.[12]

Alacağın zekâtı konusunda İmam Malik şöyle der: Biz Medine'liler arasında ittifakla kabul edildiğine göre, alacaklı, malı eli­ne geçtikten sonra zekâtını verir. Eğer borçlu, senelerce bunu ver­mez de bilâhare verirse, alacaklı malını alır almaz tek bir senelik zekât verir. Şayet aldığı nisaba ulaşmayacak kadar az bir şeyse zekât düşmez. Alacaklının aldığından başka kendi malı da varsa ve borçlusundan aldığı ile kendi malı nisaba ulaşıyorsa o zaman zekâtını verir.

îmam Malik'den: Borçludan aldığından başka matı yoksa, bu da nisaba ulaşmamışsa zekât vermez. Ancak borçlusundan peyderpey aldıklarının miktarını tesbit eder, aldıklarının toplamı nisabı bulunca zekâtını verir.

îmam Malik der ki: Alacaklı borçludan aldığını harcasın harcamasın aldıkları toplamı yirmi dinar (85 gr.)altın veya iki yüz dirhem (595 gr.)gümüş bedeline ulaşırsa zekâtını vermesi icap eder. Bundan sonra aldıkları az olsun çok olsun hesap ederek zekatını vermesi gerekir.

îmam Malik'den: Başkasında alacak olarak duran bir malın seneler sonra alınmasıyla sadece bir senelik zekâtının verilmesine şöyle bir delil getirebiliriz:

Bir adamın yanındaki bir eşya ticaret için senelerce beklese ve sonunda da satılsa, satış üzerinden sadece bir yıllık zekâtı verilir. Borçlu olan veya eşyası olan bir kimse bu borcunun ve eşyasının zekâtını başka bir malıyla ödeyemez, her şeyin zekâtı kendisinden ödenir, bir şeyin zekâtı başka bir şeyle ödenmez.

îmam Malik'ten: Biz Medine'liler arasındaki uygulamaya göre borçlu olan bir adamın bunu karşılayacak eşyası ve yine bunun dışında nisaba ulaşmış nakit parası varsa, elindeki nakit paranın zekâtını verir. Şayet elindeki eşya ve mevcut nakit parası sadece borcunu karşılamaya yeterse, o zaman zekât Ödemez. Ne zaman ki nakit parası borcunu ödedikten sonra, kalan nisaba ula­şırsa o zaman onun zekâtını vermesi gerekir.[13]



[11] Şeybanî, 323.Hanefî Mezhebine göre, borcu olan önce bu borcu öder, nisap miktarı malı kalırsa, zekât yükümlüsü olur.

[12] Hanefi Mezhebine göre de bu kişi zekât yükümlüsü olmaz.

[13] Şeybani, 324.



Konu Başlığı: Ynt: Alacakların zekâtı
Gönderen: Sümeyye üzerinde 15 Kasım 2014, 19:40:02
s.a.. , ilk önce borcu olanin borcunu ödemesi gerekir ve sonra mali zekat verecek kadar varsa zekatini verir...Rabbim c.c razi olsun kardesim.


Konu Başlığı: Ynt: Alacakların zekâtı
Gönderen: Rüveyha üzerinde 15 Kasım 2014, 20:49:16
Ve aleykümüsselam ve rahmetullah..Zekat bahsi çok dikkat edilmesi gereken ibadetlerimizden biri..Rabbim borcunu gününde ödeyenlerden kılsın inşaAllah..İslam da güven çok önemli..İnşaAlllah islamı hakkıyla yaşayanlardan oluruz.