> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Hadis Eserleri > Mütevatir Hadisler > Daha Önce Geçen Konuları Kapsayan Bölüm
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Daha Önce Geçen Konuları Kapsayan Bölüm  (Okunma Sayısı 832 defa)
02 Ekim 2011, 15:36:49
Vatan Var Olsun !
Dünyalılar
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 8.940


« : 02 Ekim 2011, 15:36:49 »



DAHA ÖNCE GEÇEN KONULARI KAPSAYAN BÖLÜM
                                 
                                    
كِتَابُ جَامِع مَا تَقَدَّم

-275 ﴿ اَلرُّؤْيَا الصَّالِحَةُ جُزْءٌ مِنْ سِتَّةِ وَأَرْبَعِينَ جُزْءاً مِنَ النُّبُوَّةِ

“Salih rüya, peygamberliğin kırk altı (1/46) cüz’ünden bir cüzdür”[1]

Bir lafızda ise bu:  (مِنْ خَمْسِينَ) “Elli (cüz’ün)den…” şeklinde geçmektedir.

Bir diğer lafızda ise:  (مِنْ سَبْعِينَ ) “Yetmiş (cüz’ün)den…” şeklinde geçmektedir.

Bir başka lafızda ise: (مِنْ أَرْبَعِينَ) “Kırk (cüz’ün)den…”[2] şeklinde geçmektedir.

Suyûtî (ö. 911/1505) “el-Ezhâr”da bu hadisi şu yollardan getirmiştir:

1.     Ebu Hureyre

2.     Abdullah ibn Abbâs

3.     Abdullah ibn Ömer

4.     Abdullah ibn Amr

5.     Câbir

6.     Abbâs b. Muttalib

7.     Semure

8.     Abdullah ibn Mes’ud

9.     Enes

10.     Avf b. Mâlik

Toplam, 10 kişi.

(Derim ki:) Bu hadis, şu yollardan da gelmiştir:

11.     Ebu Saîd el-Hudrî

12.     Ebu Rezîn ibnu’l-Ukaylî

13.     Ubâde ibnu’s-Sâmit

14.     Huzeyfe

15.     Ebu Katâde

(Münâvî) “Teysîr”de bu hadisin mütevatir olduğunu belirtmiştir. “Feyzu’l-Kadîr”de de Suyûtî’den naklen bu hadisin mütevatir olduğunu söylemiştir.

Zürkânî (ö. 1122/1710)’de “Şerhu’l-Muvatta”da da konu ile ilgili olarak der ki: “Hadis, mütevatir olup bir grup sahabeden gelmiştir.”

* * *

-276 ﴿ مَنْ رَآنِي فِي الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي ﴾

 

“Kime beni rüyasında görürse, (o kimse) gerçekten beni görmüştür”[3]

Bir rivayette ise: ﴿ فَقَدْ رَآى الْحَقَّ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لاَ يَتَمَثَّلُ بِي ﴾ “… hakkı görmüştür. Çünkü Şeytan, benim suretime giremez”[4] şeklinde geçmektedir.

Suyûtî (ö. 911/1505) “el-Ezhâr”ın ‘Kitâbu’l-Edeb’ (=Edeb Bölümü’n) de bu hadisi şu yollardan getirmiştir:

1.     Enes

2.     Ebu Mes’ud

3.     Ebu Katâde

4.     Ebu Hureyre

5.     Câbir

6.     Abdullah ibn Mes’ud

7.     Abdullah ibn Abbâs

8.     Ebu Cuhayfe

9.     Ebu Mâlik el-Eşcaî

10.     Ebu Saîd el-Hudrî

11.     Abdullah ibn Amr

12.     Ebu Bekre

13.     Mâlik b. Abdullah el-Has’amî

14.     Târık b. Eşyeme el-Eşcaî

Toplam, 14 kişi.

(Derim ki:) Bu hadis, şu yollardan da gelmiştir:

15.     Berâ’

16.     İmrân b. Husayn

17.     Abdullah ibn Ömer

18.     Huzeyfe

Münâvî (ö. 1031/1622), bu hadisin,[5] mütevatir olduğunu belirtmiştir.

* * *

-277 ﴿ إِنَّ السَّمَاوَاتَ السَّبْعَ وَالأَرْضِينَ السَّبْعَ وَمَا فِيهِمَا وَمَا بَيْنَهُمَا بِالنِّسْبَةِ لِلْعَرْش كَحَلْقَةِ مِلْقَاتٍ فِي فَلاَةٍ مِنَ الأَرْضِ ﴾

“Yedi kat gök ile yedi kat yer ve bunların içindekiler ile bunların arasında bulunanların; arşa nispetle, yeryüzündeki büyük bir düzlükte (=çölde) bırakılmış bir halka gibi olması”[6] ile ilgili hadisler

Allame İbn Zekeriyya, bu konuki hadislerin mütevatir olduğunu belirtmiştir.

* * *

  -278 ﴿ خُرُوج الْمُصْطَفَى مِنْ مَكَّةَ يَوْمَ الاِثْنَيْنِ وَدُخُوله الْمَدِينَة يَوْمَ الاِثْنَيْنِ﴾

“Peygamber (s.a.v)’in, (hicret ederken) Pazartesi günü Mekke’den çıkması ve yine Pazartesi günü Medine’ye girmesi”[7] ile ilgili hadisler

Hâkim (ö. 405/1014) der ki: “Hz. Peygamber (s.a.v)’in, hicret ederken Pazartesi günü Mekke’den çıkması ve yine Pazartesi günü Medine’ye girmesi ile ilgili hadisler, mütevatirdir.”

Fakat İbn Hacer (ö. 852/1447)’de konu ile ilgili olarak şöyle der: “Onun, ‘Hz. Peygamber (s.a.v)’in, hicret ederken Pazartesi günü Mekke’den çıktı’ sözünde, mecaz vardır. Çünkü gecenin gündüze yakın olmasından ötürü geceye ‘gün’ denilir.”

Yine ‘Pazartesi günü’ ile kast edilen de, Hz. Peygamber (s.a.v)’in, Mekke’den değil de, (Mekke’den Medine’ye hicreti sırasında Hıra) mağarasından çıkışıdır.”

(Aynî’de) “Umdetu’l-Kârî”nin ‘Bâb-u hel tunbeşu kubûru müşriki’l-Câhiliyyeti ve yuttehazu mekânuhâ mesâcide’ (=Cahiliyye dönemi müşriklerinin kabirleri kazılabilir mi? Onların mekanını mescitler edinilebilinir mi? ile ilgili bâb) ‘da der ki:

“Hâkim dedi ki: ‘Hz. Peygamber (s.a.v)’in, Mekke’den Medine’ye hicreti sırasında Kuba’ya Rebiülevvel ayının 8’inde bir Pazartesi günü ulaşması ile ilgili haberler, mütevatirdir.’”

* * *

  -279 ﴿ لاَ هِجْرَةَ بَعْدَ الْفَتْحِ ﴾

“Artık (Mekke’nin) fethinden sonra hicret yoktur”[8]

Suyûtî (ö. 911/1505) “el-Ezhâr”da bu hadisi şu yollardan getirmiştir:

1.      Mucâşi’ ibn Mes’ud

2.      Ebu Saîd el-Hudrî

3.      Gaziyye ibnu’l-Hâris

4.      Hâris b. Gaziyye            

Toplam, 4 kişi.

(Derim ki:) Buhârî (256/870)’nin “Sahîh”inde bu hadis şu yoldan gelmiştir:

5.   Abdullah ibn Abbâs[9]

Hz. Peygamber (s.a.v), Mekke’nin fethedildiği gün şöyle buyurdu:

﴿ لاَ هِجْرَةَ وَلَكِنْ جِهَادٌ وَنِيَةٌ ﴾

“Artık hicret yoktur. Fakat cihad ve niyet vardır”

Bir rivayette ise, İmam Ahmed, bu hadisi, Abdullah ibn Abbâs’tan[10] şöyle rivayet etmiştir:

﴿ لاَ هِجْرَةَ بَعْدَ الْفَتْحِ ﴾

“Artık (Mekke’nin) fethinden sonra hicret yoktur”

Bu hadisi; İbnü’s-Seken (ö. 353/963), Bâverdî (ö. 301/913) ile İbn Mende (ö. 395/1004) “Sahâbe”(adlı kitapların) da rivayet etmiştir.

Hasan b. Süfyân (ö. 303/915)’da “Müsned” adlı eserinde, İshâk b. Abdullah b. Ebi Ferve’den -bu metruktur-, o da Abdullah ibn Râfi’den, o da Hâris b. Gaziyye’nin Mekke’nin fathi günü Resulullah (s.a.v)’in şöyle buyurduğunu haber vermiştir:

﴿ لاَ هِجْرَةَ بَعْدَ الْفَتْحِ ﴾

“Artık (Mekke’nin) fethinden sonra hicret yoktur”

İbnü’s-Seken (ö. 353/963) der ki: “Bu hadisi; Yezîd b. Hasîfe, Abdullah ibn Râfi’den, o da Gaziyye ibnu’l-Hâris’ten rivayet etmiştir. Doğruyu en iyi bilen Allah’tır.”

Zehebî (ö. 748/1347) “Tecrîd”de der ki: “’Bu, Hâris b. Gaziyye’dir.’

Denildi ki: ‘Bu, Gaziyye ibnu’l-Hâris’tir. Medinelidir. Abdullah ibn Râfi, bu hadisi, bundan rivayet etmiştir.’”  

(Suyûtî’nin belirttiği) üçüncü kişi, dördüncüsünün aynısıdır. Fakat bu şahsın ismi hakkında görüş ayrılığı vardır.

* * *

-280 ﴿ وُجُود الأَبْدَالِ ﴾

“Ebdâl’ın varlığı”[11] ile ilgili hadisler

Hadis, şu yoldan gelmiştir:

1.      Enes

Bu hadis, çeşitli lafızlarla gelmiştir. Fakat bunların hepsi, zayıftır.

Yine bu hadis, şu yollardan da gelmiştir:

2.      Ubâde ibnu’s-Sâmit                            

3.      Abdullah ibn Ömer                              

4.      Abdullah ibn Mes’ud                          

5.      Ebu Saîd el-Hudrî

6.      Hz. Ali                      

7.      Avf b. Mâlik  

8.      Ebu Hureyre

9.      Muâz b. Cebel

Hafız Sehâvî (ö. 902/1496), Ebdâl hususunda, “Nazmu’l-Leâli fi hadisi’l-Ebdâl” adında bir cüz yazmıştır.

İbnü’l-Cevzî (ö. 597/1200) “Mevzuât”da Ebdâl’ın var olması ile ilgili hadisleri getirip bu hadisleri tek tek eleştirmiş ve bu hadislerin uydurma olduğuna hükmetmiştir.

Suyûtî (ö. 911/1505)’de “Nüket”de, İbnü’l-Cevzî ‘nin bu görüşünü tenkit etmiştir.

Yine Suyûtî, “Teakkubât”da ise şöyle der: “Bunun yanında Ebdâl ile ilgili haber, sahihtir. Hatta mütevatir olduğunu bile söyleyebilirim. Ebdâl ile ilgili hadisleri, bir eserde topladım. Bu kitap da, Ebdâl hakkında gelen hadislerin geliş yollarını da tamamen bir araya getirdim.”

Daha sonra Suyûtî, Ebdâl hadsisini rivayet eden sahabe ile tabiundan bazı kimseleri ve bunu onlardan nakleden hadis hafızlarını belirtmiştir.

Devamla da der ki: “Bu, manevi mütevatir derecesine ulaşmıştır. Öyle ki Ebdâl’ın varlığının doğruluğuna kesinlikle hükmetmek zaruret halini almıştır.”

(Zebîdî’de) “Şerhu’l-İhyâ”da Ebdâl ile ilgili hadisi nakletmiş ve bunun doğruluğunu kabul etmiştir.

(Zürkânî’de) “Şerhu’l-Mevâhib”de konu ile ilgili olarak şöyle der: “İbnü’l-Cevzî, Ebdâl ile ilgili bütün hadislerin uydurma olduğunu iddia etmiştir. Suyûtî ise, İbnü’l-Cevzî ‘nin bu görüşüne karşı çıkmıştır. Ve dedi ki: ‘Ebdâl haberi, sahihtir. Hatta mütevatir olduğunu bile söyleyebilirim.’Yani manevi mütevatir. Nitekim Suyûtî, Ebdâl hadisinin mütevatir olduğuna da işaret etmiştir.”

Bununla birlikte Ebdâl hadisini batıl olduğu iddiası da ortaya atılmıştır. İbn Teymiyye (ö. 728/1327)’nin iddiasına göre; “Ebdâl” lafzı, sahih bir haberde değil de, munkatı’[12] zayıf bir haberde gelmiştir. Belki de İbn Teymiyye, sadece Ebdâl denilen şahısların ortaya çıkmasına karşı çıkmaktadır. Görünen o ki, İbn Teymiyye, hem Ebdâl’ın varlığını kabul etmemekte ve hem de Ebdâl’ın var olduğunu iddia edeni de yalanlamaktadır.

Hafız İbn Hacer (ö. 852/1447) “Fetâvâ”da konu ile ilgili olarak şöyle der: “Ebdâl, pek çok hadiste gelmiştir. Bunlardan bazısı, sahihtir. Bazısı da sahih değildir.

“Kutb”a[13] gelince, bu, bazı rivayetlerde gelmiştir.

“Gavs”a[14] gelince, bu da, Sufîler arasında meşhur şekliyle bilinmektedir. Gavs ile ilgili herhangi bir rivayet sabit olmamıştır.”

* * *

-281 ﴿ وُجُود الْجِنِّ ﴾

“Cinle...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Daha Önce Geçen Konuları Kapsayan Bölüm
« Posted on: 29 Mart 2024, 17:13:22 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Daha Önce Geçen Konuları Kapsayan Bölüm rüya tabiri,Daha Önce Geçen Konuları Kapsayan Bölüm mekke canlı, Daha Önce Geçen Konuları Kapsayan Bölüm kabe canlı yayın, Daha Önce Geçen Konuları Kapsayan Bölüm Üç boyutlu kuran oku Daha Önce Geçen Konuları Kapsayan Bölüm kuran ı kerim, Daha Önce Geçen Konuları Kapsayan Bölüm peygamber kıssaları,Daha Önce Geçen Konuları Kapsayan Bölüm ilitam ders soruları, Daha Önce Geçen Konuları Kapsayan Bölümönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes