๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Müsned => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 24 Eylül 2011, 14:08:45



Konu Başlığı: Temizlik bölümü
Gönderen: Sümeyye üzerinde 24 Eylül 2011, 14:08:45
TEMİZLİK BÖLÜMÜ


(38 Hadistir)
 

41/1-Cabir'in şöyle dediği  rivayet edildi:

 Peygamber -salat ve selâm üzerine olsun- 'buyurdu iki: «— Hiçbiriniz durgun suya idrar yapıp sonra da onunla, abdest almasın.»

 

42/2 -Ebû Hureyre'nin  şöyle dediği  rivayet edildi:

Peygamberjsalat ve selâm     üzerine olsun- bize. durgun    suya  idrar yapıp sonra da onunla abdest atonarmzı veya yıkanmamızı yasak 'kıldı.»:

43/3  -Hz. Âişe'den şöyle rivayet edildi:

«— Allah'ın Elçis'î-salat ve selâm üzerine olsun-birgün abde'st almak istedi. Bu sırada bir 'kedi gelerek kaptan su içti. Hz. Peygamber aynı su ile abdest aldı.»

 

44/4 -Ebû Vâil'in şöyle dediği rivayet edilirki:

«Peygamber-salat ve  selâm   üzerine olsun   bir kimsenin  çöplüğünde idrarını ayakta yaparken  gördüm.»

                                                 

45/5  -İbn Abbas'ın şöyle dediği rivayet edildi:

«— Allah'ın Elçi'sİnİ^salat ve şehlâm üzerine olsun-gördüm: süt içti (sonra su ile) ağzını ça lika I adı. Ve (yeniden) abdest almaksızın namaz kıl­dı.»

 

46/6  -Cafer İbn Bbû Talib'in şöyle dediği' rivayet edildi:

Ashabdan birkaç Peygamber'İn -salat ve selâm üzerine olsun- hu­zuruna geldiler. Onlara:

« Sizleri böyle dişleri sararmış mı göreyim sürekli misva'k kulla­nınız. Ümmeti'me güçlük, vereceğini biimeseydim, her namaz (için abdest aldıklarında)   misvak  kullanmalarını   emrederdim.»   buyurdu.

Diğer bir rivayette şöyle dendi:

«— Görüyorum ki, sararmış dişlerinizle yanıma geliyorsunuz. Her zaman misvak kullanınız. Ümmetime güçlük vereceğim" büfneseydim, her abdest aldıklarında  misvak kullanmalarını emrederdim.

 

47/7  -Ali bin Ebî Tâlib'İn (r.a) şöyle abdest aldığı rivayet edildi:

 Hz. Ali abdest almağa başlayarak (önce) üç defa ellerini yıkadı, ağ­zına ve burnuna üç defa su verdi. Üç defa yüzünü ve kollarını yıtkadı; ba­şını üç defa mesnetti. Sonra iki ayağını yıkadı ve bütün bunları yaptıktan-sonra:

«— İşte Hz. Peygamber'in abdesti1 bırdur.» dedi.

 

48/8a  -Abd Hayr'in şöyle dediği rivayet edildi:

Ali (r.a) abdest almak için su istedi. Üç defa ellerini yıkadı; üç defa ağzını, üç defa burnunun içini, yıkadı. Üç defa yüzünü, üç defa kollarını yıkadı. Başını iıç defa me&hedip, üç defa ayaklarını yıkadı. 'Bütün 'bunla­rı yaptuktan sonra:  «Peygamber (s.a)'in abdesti  işte budur» dedi.

 

48/8b -Aynı  râvî zinciriyle gelen haberin   diğer bir şekli:

Ali (r.a) su istedi, üç defa ellerini yıkadı-, üç defa ağzını, üç defa bur­nunun içini yıkadı. Üç defa yüzünü, üç defa kollarını yıkadı; bir sefer ba­şını   meshedip üç  defa  kollarını   yıkadı.  Bütün'    bunları yaptıktan sonra: Peygamber (s.a.)'in abdesti  işte budur» dedi.

 

48/8c  -Diğer bir rivayette şöyle dendi:

«Ali  {r.a) su istedi. Üstü açık bir kapla su getirildi.

— Râvî Abd-i Hayr diyorki, biz de ona bakıyorduk. Önce sağ eliyle kabı alıp, sol elinin avucuna su doldurdu. Sonra üç defa elİ3rini< yıkcdı. Sonra sağ elini kaba sokup su alarak ağzını ve burnunun içini yıkadı. 3u işi üç sefer yaptı. Sonra üç defa yüzünü; üç defa dirseklerine kadar kol­larını yıkadı. Sonra eliyle su alıp bununla bir sefer başını mesnetti. Her ayağını üç sefer yıkadıktan .sonra avucuna su aldı, içti. (Kendini seyreden­lere): Peygamber (s.a.) in abdest alışına bakmaktan hoşlanan kimse (bil­sinki-i-şte bu, O'nun abdestidir» dedi.

 

48/8d -Diğer bir rivayette şöyle dendi:                         ,

«— Hz. Ali su istedi. Önce üç sefer ellerini yıkadı. Üç sefer ağzını üç sefer burnunun içini yıkadı. Üç defa yüzünü, üç defa koflarını yıkadı. Daha sonra avucuna su alarak başının önündeki! saçsız [1] yerini ıslattı. Bunları yaptıktan sonra: Resûlullah (s.a)'in abdest alışına bakmaktan hoş­lanan kimse işte benim abdestime baksın» dedi.

 

49/9  -Hz. Osman'ın azadlısı Humrâ'ntn şöyle dediği rivayet edildi

 «Hz. Os­man  abdest alırken  uzuvlarını   (suyu  her  seferinde yenilemek  suretiyle) üçer sefer yıkadı ve dedi ki:   «Peygamberi (s.a.) bu şekilde abdest alırken gördüm.»

 

50/10 -Bureyde'nin oğlu babasından   şöyle   rivayet etti:

 «— Nebî-salat ves elam üzerine olsun- abdest alırken her uzvunu bir sefer yıkardı.»

 

51/11 -İbn Ömer'in (r.a.) şöyle dediği rivayet edildi:'

Allah'ın Elçisi-salat ve selâm üzerine olsun- buyurdu ki: [kuru kalan) topukların vay ateşteki haline.*                                                                  ,

52/12  -Sakîf  kabilesinden, el-Hakem adlı biri babasından şöyle rivayet etti.

 Peygamber-salat  ve  selâm üzerine olsun-  abdest aldıktan sonra bir avuç su alarak abdest yerlerine serpti

 

53/13 -Şureyh'in şöyle dediği rivayet edildi.

 Hz. Âişe'ye -Allah ondan- razı ol­sun- «Mesh üzerine mesti edeyimmi?» diye sordum.

«— Git Aii'den r.a. sor; O, Peygamber [s.a.) ile yolculuk yapardı» ce­vabını verdi.

Râvî Şureyh devam etti:  «Bunun üzerine Ali'ye -Allah ondan razı olsun- gitim; «Mesh et» dedi.

 

54/14  -Süleyman  İbn Bureyde  babasının şöyle dediğini rivayet etti:

Peygamber -Saiat ve selâm üzerine olsun- abdest alıp mestleri üze­rice mesh etti ve bununla beş vakit namaz kıldı.

 

55/15-İbn Bureyde, babasının şöyle dediğini  rivayet etti:

Peygamber -saiat ve selâm Özerine olsun- Mekke'nin fethi sırasında bir abdest ile beş vakit namazı kılınış, mestleri üzerine de mesh etmiş­ti. Bunun üzerine Hz. Ömer:                !

«—. Ey Allah'ın Resulü. Bugün sizi ilk defa bunu yaparken gördük» deyince,

«— Bunu bilerek yaptım ya Ömer»  cevabım verdi.

 

56/16 -İbrahim'in (en-Neheı) şöyle dediği rivayet edildi.

 Cerir bin Abduilah'-dan işiten  biri  bana haber verdi. Cerîr diyor  ki:

«— Peygamber -salât ve selâm üzerine olsun- mestleri üzerine mesh yaptığını 'Mâide suresi   indi'kten sonra' gördüm.»

 

57/17 -Hammâm İbn ei-Hâriis'ten şöyle rivayet edildi:

Kendisi, Cerîr bin Abdullah'ın abdest alırken mestleri üzerirre mesh yaptığını görmüş ve ona bunun gerekçesini sormuştu. Cerîr de cevabın­da:

«— Gerçekten ben, Peygamberin -salat ve selâm üzerine olsun- onu yaptığını görmüştüm. Ancak, Mâide (suresinin-) İnmesinden sonradırki, ben O'nun ashabından oldum» diye açıkladı.

 

58/18  -Mugîre bin Şûbe'den gelen habere göre:

Peygamber'in -salat ve selâm üzerine olsun- gittiği (Tebük) seferine kendisi de katılmış birlikte yola çıkmışlardı. Bir ara Allah'ın Elçisi-salat ve selâm üzerine olsun -ayrılıp helaya gitmiş sonra dönmüştü. Üzerinde (Rûm) Bizans malı, kollan dar bir cüb'be bulunuyordu. Resûlullah -salat ve selâm üzerine, olsun- kolun darlığı nedeniyle ('kollarını sıvamayip) cübbe-yi kaldırıp öylece kollarını çıkarmıştı.

Mugîre burrdan sonra şöyle anlattı:

«— Beraberimddci ibrikten kendilerine su dökmeğe başladım. Na­maz abdesti giıbi abdest aldı. Mestlerini çıkarmayıp, üzerini mesh etti. Sonra gidip namaz kıldı.»

                                                               

59/19-  Mugîre bin $ûbe'nin şöyle dediği rivayet edildi:

«— Peygamber'e -salat selâm üzerine olsun- su döktüm, abdest al­dı. Bu sırada üzerinde Rum (Bizans) malı, kolları dar bir Cübbe vardı. Kol­larını (sıvamayıp) Cübbenin altından çıkardı. Ve mestleri üzerine mesh etti.»

Diğer bir rivayette şöyle dedi:

*— Allah'ın Elçisi -salat selâm üzerine olsun mestler üzerine mesh etti. Bu sırada üzerinde Şâm [2] malı, kolları dar bir cübbe bulunuyordu. Ellerini cübbenin altından çrkardı. (Böylece kollarını yıkadı.)

 

60/20 -Mugire bin ŞûbeVrin şöyle dediği  rivayet edildi:

 « Peygamber'in -salat ve  selâm  üzerine olsun- mesh ettiğini  gör­düm.»

 

61/21-İbn Ömer'in şöyle dediği rivayet edildi:

«— Irak savaşına katılmıştım. Birgün 'Sad bin Mâlik'in mestleri üze­rine mesh yaptığını ansızın gördüm, sordum:

«— Ne bu yaptığın?»  dedim.

«— Ey Ibn Ömer. Geri döndüğün zaman bu yaptığımı babana sor.» diye tenbih etti.

Dönüşümde bunu babama sordum;  dedi ki:

«— Peygamber'in -salat ve selâm üzerine olsun- mesh ettiğini gör­düm. (O'na uyarak) mesh ettik.»

Diğer rivayette şöyle dedi.                                 

«(Savaş için) İrak'a gitmiştim. Orada Sâd bin* Mâlik'i, mestleri üze­rine meshederken görüverdim; «Ne bu  yaptığın?» dedim.

«Geri döndüğün zaman Ömer'e sor» diye cevap verdi.

Dönüşümde Ömer'e gidip bunu sordum; bana:

(t— Peygamber'in -salat ve selâm üzerine olsun- mesh ettiğini gör­düm öylece mesnettik.» diye açıkladı.

  Diğer bîr rivayette şöyle ded

21/2)

«— Celavlâ savaşı İçin Irak'a gitmiştim. Sâd bin Ebî Vakkas'ı mes­hederken gördüm ve:

« Nedir bu yaptığın Sâd?» diye sordum. Bana:

«_* Mü'minlerin Emîrine kavuştuğun zaman bunu sor» diye cevap verdi.

Dönüşümde Ömer'i gördüm ve onun yaptığını anlattım. ,   Ömer:

«— Sâd doğru söylemiştir. Peygamber'i -salat ve selâm üzerine ol­sun- meshederken gördüm. Öylece meshetti'k.» buyurdu.

İbn Ömer'den gelen başka bir rivayet de şöyledir:

(21/3)

Irak savaşına gitmiştim. Orada Sâ'd b. Ebî Vakkas'ı mestleri üzerine mesh ederken gördüm; öyle yapmamasını söyledim. Bana:

«— Geri döndüğün zaman bunu Ömer'e sor» diye ten-bih etti. Bir sü­re sonra geri döndüm [babam) Ömer'e onu sordum. Sâd'ın yaptığını an­lattım.

Bana: «— Amcan senden daha bilgilidir. Biz Resülullah (s.a) meshe­derken gördük ve meshettiık diye cevap verdi.

 

62/22    Hadis:Hz. Ömer'in oğlu Abdullah'ın oğlu Sâlİm'den rivayet edildiğine göre:

Babası Abdullah ile, Sâd bin Ebt Vakkâs, mestler üzerine rnesheîme konusunu tartışmışlardı. Sâd, «meshederim» derken, Abdullah: «mesnet-men doğrusu beni şaşırtıyor» diye cevap veriyordu.

Sâd dedi ki:

«— Hz. Ömer'in yanında toplandık. Ömer (oğluna) şöyle dedi:

«Amcan SÜNNETİ senden iyi  bir.»

 

63/23 İbni Ömer'in şöyle dediği rivayet edildi:

Peygamber -salat ve selâm üzerine olsun- yolculuk sırasında mestle­ri  üzerine mesnetti ve bunun süresini belirtmedi.»

 

64/24- Huzeyme bin Sabit Hz. Peygamberden rivayetle şöyle dedi:

Peygamber -salât ve selâm üzerine olsun- iki  mest üzerine meshetmenin  süresini  şöyle  belirtti:  Yolcu olmayan  için  bir  gündüz  bir gece;yolcu için de üç gün üç gecedir; abdestliyken giymiş bu süre içerisinde onları çıkarmaz.Diğer bir rivayette şöyle buyurdu:

(24/1)

«— Mestler üzerine meshetmenin süresi, yolcu için- üç gün, yojcu olmayan için bir gündüz ve bir gecedir. Mestleri giymeden önce a'bdest almak şartıyla bu süreyi kullanır.

 

65/25-Huzeyme b. Sabit'in şöyle dediği rivayet edildi:

Peygamber'den-salât ve seiâm üzerine olsun- mestler üzerine mes-hetmenin süresi soruldu.

« Yolcu için üç gün üç gece; yolcu olmayan için- de bir gün bir ge­cedir.» buyurdu.   

                                                     

66/26-Hz. Ali, Peygamber (s.a)'den şöyle rivayet etti:

 «— Yolcu mestleri üzerine üç gün üç gece, yolcu olmayan da üç gün üç gece mesh eder.» buyurdu.

 

67/27-Hz. Âişe'nin şöyle dediği  rivayet edildi:

Peygamber -salât ve selâm üzerine olsun- hanımlarından biriyle, ge­cenin başında cirrsî münasebette bulunur, yıkanmadan uyurdu. Gecenin sonunda  uyandığı zaman yine münasebette bulunurdu. Ve yıkanırdı.»

 

68/28-Hz. Arşe (r.a) nin şöyle dediği' rivayet edildi:

Peygamber-salât ve selâm üzerine olsun- eşiyle gecenin başlarında cinsî münasebette bulunur, yukanmazdı. Gecenin bitiminde uyandığı va­kit ikinci defa münasebette bulunur ve öylece yıkanırdı.»

 

69/29    Hz. Âişe (r.a.) nin şöyle dediği rivayet edildi:

Peygamber -salât ve selâ>m  üzerine  olsun- cünüpken uyumak istediğinde namaz  için  olduğu gibi  abdest alırdı.»

 

 70/30-Huzeyfe'den şöyle rivayet edildi:

Peygamber-salât ve selâm  üzerine olsun-eiini ona uzattı. Ö da elini vermeyerek çekti. Hz. Peygamber;

«— Neden  böyle yaptın?» diye  sordu. Huzeyfe: Cünübüm» dedi. Peygamber (s.a):

«— Göster elini   bize,  mü'min neci®  [pis) değildir» buyurdu. « Mü'min, asla necis olma2.»

 

71/3-Huzeyfe'den  şöyle rivayet edildi.

Peygamber -saiât ve selâm üzerine olsun.- elini Ona uzattı. O ise eli­ni vermekten çekiniyordu. Bu hareket karşısında Hz. Peygamber: «— Müslüman cünüplü'kle  necis olmaz»  buyurdu.

 

72/32-Hz. Âişe'den şöyle rivayet edildi:

«— Peygamber -salât ve  selâm  üzerine olsun-    Âişe'ye: seccadeyi bana getir» dedi. Hz. Arşe:

«— Hay izliyim diyecek oldu. « Hayzın elinde değil ya» buyurdu.

 

73/33 -İbrahim dedi  Jofr: «Ümmü Süleym'dan İşiten b'iri bana söyle anlattı.

«Ümmü Süleyman, Peygambere -salât ve selâm üzerine olsun- sor­du:                                                                                                                 

«— Kadın da erkek gibi ihtilâm olduğunu görürse (ytıkanır mı) Hz. Peygamber:

«— Yıkanmalıdır»  cevabını  verdi.

 

74/34 -Hz. Âişe'nin şöyle dediği  fivayet edildi:                             

'Peygamtoer-salât ve selâm üzerine olsun-  buyurdu ki: «— Hamam ne çirkin bir yerdir 'kî orada avret yerleri örtülmez ve te­miz olmayan bir su vardır.»

 

75/35- Hz. Âişe'nin şöyle dediği rivayet edlldi:

«— Peygamber'in  -salât ve selâm   üzerine   olsun- Çamaşırında kuru­muş  olan  meniyi   ovarak temizledim.»

 

76/36- Hammâm'dan şöyle rivayet edildi:

-— Müslümanların annesi Hz. Ayşe'riin evinde, bir adam konuk kal­mıştı. Hz. Ayşe Ona, bir yorgan gönderrrVi'ş, gece üzerine örtmüştü. O ge­ce konuk cünüp olmuştu. Adam 'bütün yonganı yıkayıverd'İ. Bunu duyan Ay­şe dedi ki:                               "    .

« Yorganı yıkamasının arrlamı neydi? sadece 'kirli yerini ovalasay-dı, yeterdi. Peygamberin -salât ve selâm üzerine olsun- çamaşırının kirli yerini ovardım, sonra bununla namaz kılardı.»

 

77/37- ibn Abbas'ın şöyle dediği rivayet edildi:

Peygamber -salât ve selâm üzerine olsun- buyurdu ki:

.«—Her Ölü hayvanın derisi tabaklandığında temiz oiur.» [3]

 

78/38- İbn Abbas'ın şöyle dediği rivayet edildi:

Peygamber -salât ve selâm üzerine oton- geçerken Hz. Sevde'nin öl­müş olan koyununu gördü:

»Sa'hipleri derisinden faydalansalar ya» buyurdu. Bu söz üzerine, koyunun derisini yüzüp evde su tulumu yaptılar ve eskiyinceye 'kadar kul­landılar.   

 



--------------------------------------------------------------------------------

[1] Hz. Ali'nin  başının önündeki saç  döküktü  (tek. Alî  el-Kari,  s. 220.

 

[2] Bir önceki  rivayette  Rûm  [Bizans]  malı diye  geçer. Şâm, o  tarihte  Rumların elindeydi. Rûm. demekle Şâm kasdedi iştir.

 

[3]   Domuz, İnsan, ve  köpek  derileri,  bu  hükmün dışındadır.



Konu Başlığı: Ynt: Temizlik bölümü
Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 24 Eylül 2011, 14:30:22
ALLAH razı olsun paylaşım için. Hadislerde her türlü temizlik konularından bahsedilmiş. Günümüzde tartışılan konulra cvp niteliğinde hadisler de var içinde. Faydalı olması dileğiyle.


Konu Başlığı: Ynt: Temizlik bölümü
Gönderen: Ceren üzerinde 30 Temmuz 2016, 22:54:15
Aleykumselam.Temizlik imandan gelir.Ve allaha layik olan kul hem ruhen hemde bedenen temiz olmalıdır.Rabbim bizleri her konuda temzo olan kullardan eylesin inşallah....


Konu Başlığı: Ynt: Temizlik bölümü
Gönderen: ✿ Yağmur ✿ üzerinde 31 Temmuz 2016, 00:52:28
Esselamu aleykum
Temizlik çok geniş bir konu ...Ama temizlik ilo önce insanı ilgilendirir zannımca ....Çünkü insan temiz olmazsa insanlık islenir ve sonra dünya pislikten geçilmez . .Rabbim maneviyatı güçlü ve temiz kullarından etsin inşallah....


Konu Başlığı: Ynt: Temizlik bölümü
Gönderen: Pelinay üzerinde 31 Temmuz 2016, 11:57:33
Aleykumusselam.amin ecmain insallah.temizlik her seyin basi temizlik imanin yarisi..
Insalah bu konuda cok hassas davrananlardan oluruz.Allah razi sun


Konu Başlığı: Ynt: Temizlik bölümü
Gönderen: Mehmed. üzerinde 07 Nisan 2022, 15:03:31
Ve aleykümüsselam Temizlik ilk bahistir fıkıh kitaplarında Rabbim gereğince öğrenip ibadetlerimizde ve genel hayatımızda temizlenip temiz kalabilmeyi bizlere nasip eylesin


Konu Başlığı: Ynt: Temizlik bölümü
Gönderen: Sevgi. üzerinde 10 Nisan 2022, 06:28:00
Aleyküm Selam. Bilgiler için Allah sizlerden razı olsun kardeşim