๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 14 Ağustos 2012, 08:37:19



Konu Başlığı: Zekatın ödenmeyeceği yerler
Gönderen: Sümeyye üzerinde 14 Ağustos 2012, 08:37:19
19. BÖLÜM ZEKATIN ÖDENMEYECEĞİ YERLER

 125. Mükellefin Yakınları Ve Hayır Kurumları
 
1- Mükellefin Yakınları:


 

Karı-koca ve diğer yakın veya uzak akrabaya zekât ödenip ödenmeyeceği konuları, hukukçular arasında tartışılmıştır:

 
Karı Ve Kocanın Birbirine Zekât Ödemesi: [307]

 

Karı ve kocanın birbirine zekât ödemesi, karı-koca arasında ayırım yapıp yapmamaya göre ele alınmıştır:


Karı-Koca Ayırımı Yapanlar:
 
Kocanın Karısına Zekât Ödemesi:


 

DM'e göre, koca, karısına zekât ödeyemez. Hatta İbnu'1-Munzir, kocanın karısına zekât ödeyemeyeceği konusunda icma bulun­duğunu nakletmektedir. [308]

 
Karının Kocasına Zekât Ödemesi:

 

Ebu Hanife, Zahirî ve Şafiî Mezhebleri, Şevkânî, Sevrî, bir nakilde malik, Ahmed b. Hanbel, zeydî hukukçular el-Hadî, en-Nasır ve el-Mueyyid Billah'a göre, karı, fakir olan kocasına zekâtödeyebilir. Çünkü kadın,  kocasının malıyla zengin sayılmaz, er­kek karısından nafaka alamaz.

Ebu Yusuf ile Muhammed eş-Şeybanî'ye göre, karı, kocasına zekât ödeyebilir.

 
Karı-Koca Ayırımı Yapmayanlar:

 

Tahâvî ile Şafiî ve Hanbelî Mezhebleri, karı-koca arasında bir ayırım yapmaksızın, birbirlerine zekât ödeyemeyecekleri görü­şündedir. Zira aralarında bir menfaat bağı bulunmaktadır.

Nafile sadakalar, karı-koca arasında karşılıklı olarak öde­nebilir; hatta böyle bir işlem efdaldir. [309]

 
Akrabaya Zekât Ödenmesi: [310]

 

Zekât ödeme açısından akrabayı, uzak ve yakın akraba sek­inde iki grupta ele almak uygundur:

 
Uzak Akraba:

 

Nafakası zekât mükellefine gerekmeyecek şekilde uzak olan ıkrabaya -hangi sınıfa girerse girsin- zekât ödenebilir.

 
Yakın Akraba:

 
I. Fakir Ve Miskin Sınıfı Dışında Bulunan Akraba:

 

Fakir ve miskin dışındaki sınıflarda bulunan akrabaya -haksahibi olduğu takdirde- zekât ödenebilir.

Yusuf Kardavî, kalpleri kazanılacaklar sınıfına yapılacak demenin devlete ait olmasını benimsediğinden, [311] bu sınıftaki ak-abaya da zekât ödenemeyeceğini savunur.




[307] Ahmed b. Hanbel, Mesâil, s. 149, no: 551, 553; Bilmen, HFK, c. IV, s. 118; Cezîrî, Fame, c. I, s. 622-624; Kardavî, FZ, c. II, s. 719-721; Kâsânî, BS, c. II, s. 48, 49; Maverdî, el-Ahkâmu's-Sultâniyye, s. 124; Mergınânî, Hidâye, c. I; s. 113; Debusî, Esrar c. I; s. 128-a; Sıddıki, İslâm Devletinde Malî Yapı, s. 185; Şeybanî, Asl, c II, s. 128-129; Tahâvî, Muhtasar, s. 53

[308] İbnu'l-Munzir, Kitabu'l-İcma, s. 33; Kardavî, FZ, c. II, s. 719; Şeybanî, Asl, c. II, s. 128-129.

[309] Kâsânî, BS, c. II, s. 50

[310] Ahraed b. Hanbel, age, s. 149, no: 551, 553; Kardavî, FZ, c. II, s. 716-719-Kâsânî, BS, c. II, s. 39-40; Şeybanî, Asl, c. II, s. 128.

[311] Bkz. yukarıda 118. 3.