๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 22 Ağustos 2012, 13:57:17



Konu Başlığı: Zekât Statüsü
Gönderen: Sümeyye üzerinde 22 Ağustos 2012, 13:57:17
Zekât Statüsü: [938]

 

Hukukçuların bütünü, bu gibi definelerin lukata, yani buluntu mal hükmünde olacağını kabul eder; zira müslümanm malı gani­mete konu olamaz.

Lukata, canlı ve cansız buluntu mal demektir. Böyle bir malı alıp kaldırana Lâkıt veya Mültekıt, bu kaldırma işine de İltikat denir. Lukata için, şu hükümler uygulanır: [939]

1) Buluntu malın öncelikle sahibi aranır (ta'rîf): Hanefî Mez­hebinin müfta bih görüşüne göre, arama süresi lukataya ve örfe göre değişir; ÜM'e göre, bir sene süreyle ilan yapılır, sahibi aranır.

İlan, miktarı veya değeri çok olan mallar için yapılır. Bu miktar konusunda ihtilaf bulunmaktadır: Bazılarına göre, bunun örf ve âdete bırakılması gerekir; diğer bazılarına göre ise, dinarın dörtte bir kıymeti esas alınır.

2) Bu şekilde ilan yapıldıktan sonra, maliki ve mirasçıları ortaya çıkarsa, ona verilir. Maliki bulunamazsa, konu ihtilaflıdır:

a) Hanefî Mezhebine göre, bulan kimse fakirlere tadadduk eder; kendisi fakirse ondan faydalanabilir.

b) Şafiî ve Hanbelî Mezhebine göre, araştırma ve bekleme sonucu sahibi çıkmazsa, bulan kimse maliki olur, ondan fayda­lanır. Ama sahibi ortaya çıkarsa, o takdirde buldukları elin­deyse aynen,  elinde değilse kıymetini tazmin ederek sahibine verir.                                                                 .

Şafiî Mezhebine göre, yer üstünde bulunan kenz-i cahilî için de, lukata hükmü uygulanır. [940]

c) Maliki Mezhebine göre, lukatanın sahibi bulunamazsa ve müslümanların silah zoruyla fethettiği yerlerdeyse devletin­dir, başka yerdeyse bulanındır.     

d) Bazı çağdaş bilginlere göre, kenz-i İslâmînin maliki bi­liniyorsa onun, bilinmiyorsa tamamı devletin olur, bunun sarf yeri de zekâttır. [941]




[938] Ahmed b. Hanbel, Mesâil, s. 167, no: 629; Bilmen, HFK, c. TV, s. 104; Cezîrî, Fame, c.I s. 614-615; Kâsânî, BS, c. II, s..65; Mavsılî, age, c. I, s. 117; Maverdî, age, s. 120; Mergmânî, age, c. I, s. 108; Zeydân, İslâm Hukukuna Giriş, s. 385.

[939] Cezîrî, Fame, c. I, s. 615; Mavsılî, age, c. I, s. 117.

[940] Şehhate, age, s. 138-139; Tabbara, age, s. 339.

[941] Şehhate, age, s. 138-139; Tabbara, age, s. 339; Zeydan, age, s. 385.