๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 11 Ağustos 2012, 12:08:10



Konu Başlığı: Zamanı Ve Yeri
Gönderen: Sümeyye üzerinde 11 Ağustos 2012, 12:08:10
II. Zamanı Ve Yeri:

a) Hanefî Mezhebine göre, ihramdan çıkabilmek için, bay­ram günlerinde ve Harem bölgesinde tıraş olmak vaciptir. Bu gün­lerde tıraş olmadıkça ihramdan çıkılmaz;  Harem bölgesi dışında tıraş olunursa kurban kesmek gerekir.

b) Ebu Yusuf’a göre, tıraş için belli bir zaman ve yer yoktur; eş-Şeybani'ye göre belli yer vardır, fakat zaman yoktur;  Züfer'e göre belli zaman vardır, yer yoktur; Ebu Hanife'ye göre, hem belli zaman ve hem de yer vardır. Tıraş bayram günlerinden sonra ve Harem dışında yapılınca,  Ebu Hanife'ye göre dem gerekir;  Ebu Yusuf’a göre dem gerekmez; eş-Şeybani'ye göre Harem, Züfer'e göre bayram günleri dışında tıraş olunduğu için dem gerekir.[501]

İmam Malike göre, akabe cemresini taşlamazdan önce tıraş olana fidye gerekir; eş-Şafiî, Ahmed b. Hanbel, Davud ez-Zahirî ve Ebu Sevr'e göre, hiçbir ceza gerekmez. Fakat akabe cemresini taş­ladıktan sonra, kurbandan önce tıraş olana, Malik'e göre hiçbir ceza gerekmez; Ebu Hanife'ye göre, taşlamadan veya kurbandan rnce tıraş olana dem, -kıran haccı yapıyorsa iki dem- gerekir; Zü­fer'e göre, kıran haccı yapana üç dem gerekir. Taşlama yapmadan önce kurban kesene hiçbir ceza gerekmez; eş-Şafiî'ye göre, taşla­madan ve tıraştan önce ifada tavafı yapana iade etmek gerekmez; Evzaî'ye göre, akabe cemresini taşlamadan önce ifâda tavafı yapıp cinsi birleşmede bulunana dem gerekir. [502]




[501] Kâsânî, BS, e. I, s. 141, 142; Serahsî, age, c. IV, s. 70, 71.

[502] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 284.