๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 28 Temmuz 2012, 09:20:42



Konu Başlığı: Vakti
Gönderen: Sümeyye üzerinde 28 Temmuz 2012, 09:20:42
2- Vakti: [861]

Vacip hükmünün sabit olması için, adağın mutlak, şarta bağlı, yer veya zamanla kayıtlı olup olmamasına, menzûrun bihin namaz, oruç gibi beüenî, sadaka gibi malî kurbet olup olmamasına göre değişir:
1) Adak mutlak olup, şart, zaman ve yerle kayıtlı değilse va­cip olma vakti, adakta bulunma vaktidir. Hemen yerine getirilir.
2) Adak muallak olursa, şartın gerçekleşme vakti, adağın va­cip olma vaktidir. Bu durumda, şarttan önce yerine getirilen adak, borç olarak değil, nafile olarak yerine getirilmiş olur.
3) Adak yerle kayıtlı -msl. “şu yerde namaz kılmak, sadaka vermek adağım olsun” şeklinde- olursa Ebu Hanife, Ebu Yusuf ve eş-Şeybanî'ye göre başka yerde yerine getirilmesi caizdir; Züfer'e göre, mutlaka bu yerde yerine getirilmesi gerekir.
4) Zamanla kayıtlı olursa, hüküm namaz ve oruç veya sadaka olmaya göre değişir. Sadaka konusundaki adağın vacip olma vakti, adağın yapıldığı vakittir, bu sebeple vaktinden önce de ödenebilir. Namaz ve oruç konusundaki adağın vacip olma vakti, Ebu Yusuf’a göre adağın yapıldığı vakittir, bu sebeple vaktinden önce de yerine getirilebilir, eş-Şeybanî'ye göre kayıtlanan vaktin gelmesi adağın vacip olma vaktidir.
Belli vakti olan adaklarda da, namazdaki esaslar dikkate alınır ve vacip olma vakti, ya yerine getirmeye başlama veya vak­tin sonudur. Belli vakti olmayanlar için de, Ramazan orucunun kazası, keffaret vb. dikkate alınır veya başlamayla veya ömrün so­nunda yerine getirmeye müsait vakitle vacip olur.