๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 12 Ağustos 2012, 14:28:33



Konu Başlığı: Vakfenin Sünnetleri
Gönderen: Sümeyye üzerinde 12 Ağustos 2012, 14:28:33
Vakfenin Sünnetleri: [431]

 

a) Gusül yapmak ve abdestli bulunmak,

b) İmamın iki hutbe okuması,

c) öğle ve ikindi namazlarını birlikte ve öğle vaktinde kıl­mak. Bu şekilde namaz kılmanın, üç şartı vardır: [432]

(1) Namazı Arafat hutbesini okuyan imamın arkasında ve cemaatle kılmak; yalnız başına kılanlar, bu namazları,   Ebu Hanife'ye göre birleştiremez, Ebu Yusuf ve eş-Şeybani'ye göre birleştirebilir.

(2) Hac niyetiyle ihramlı bulunmak,

(3) Arefe günü bizzat Arafat'ta bulunmak.

Ebu Hanife'ye göre, her iki namazda da imam bulunmalıdır; Züfer'e göre, sadece ikindiyi imamın kıldırması yeterlidir. [433]

(1) Öğle ve ikindi namazları, bu şekilde birarada kılındı­ğında, ezanın okunma zamanı konusunda görüşler değişiktir: [434]

(a) Malik'e göre, hutbeden bir miktar okuyunca, bu sırada ezan da okunur.

(b) eş-Şafiî'ye göre, imam ikinci hutbeye başladığı anda ezan okunur.

(c) Ebu Hanife ve Ebu Sevr'e göre, cuma hutbesinde olduğu gibi, önce ezan, sonra hutbe okunur.

(2) İkisi birarada kılınan öğle ve ikindi namazlarının ezan ve kaametleri konusunda, hukukçular ayrı ayrı görüşlerdedir: [435]

(a) Malik'e göre, normal zamanlarda olduğu gibi, iki ezan ve iki kaamet vardır.

(b) Ebu Hanife, eş-Şafiî, Sevrî ve Ebu Sevr'e göre, bir ezan ve iki kaamet okunur.

(c) Ahmed b. Hanbel'e göre, sadece iki kaamet okunur.

Arefe günıi bu şekilde kılınan namazlardan öğle öncesinde, imamın hutbe okumaması halinde de namaz sahihtir. Bu namaz­larda kıraat gizli yapılır.

(3) Cem'u't-Te'hîr (sonraki namaz vaktinde kılma) şek­lindeki bu namazlar, imam yolcu olunca kısa olarak kılınır. Fa­kat imam Mekkeli olunca durum ne olacaktır? [436]

(a) Malik ve Evzaî'ye göre -İmam Mekkeli olsun veya ol­masın- namazı kısa kılmak sünnettir.

(b) Ebu Hanife, Sevrî, eş-Şafıî ve Davud ez-Zahirî'ye göre, Mina ve Mekkeli imamın namazı kısa kılması caiz değildir.

(c) Ebu Hanife'ye göre, hac emîri Mina ve Arafat'ta kasru's-salât'ı uygulamayanlardansa, rastlayan cuma   namazını orda bulunanlara kıldırır.

(d) Ebu Sevr ve Ahmed b. Hanbel'e göre, Mekke valisi olunca, öğle ile ikindiyi birarada kıldırır.

(e) Vakfeyi namazdan sonra yapmak,

(f) Oruçlu olmamak, imama yakın bulunmak, dünya dü­şüncelerinden uzaklaşmak,

(g) Binek üzerinde durmak,

(h) Cebel-i Rahnıet'teki kara taşların yanında durmak,

(i) Elleri açık olarak kaldırıp huşu ve ihlasla hamd, tek­bir, tehlil ve salavâtı bol bol okuyup dilediği gibi dua etmek,

(j) Tclbiye yapmak; kendisi, annesi-babası, bütün mü'minler için bol bol istiğfar etmek,

(k) Güneş batmadan önce dilediği gibi gizlice dua etmek.




[431] Krş. Cezîrî, Fame, c. I, a. 661-664.

[432] Mergınânî, age, c. I, s. 144.

[433] Mergınânî, age, c. I, s. 144.

[434] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 280.

[435] İbn Rüsd, BM, c. I, s. 280; Mergınânî, age, c. I, s. 143.

[436] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 280-281.