๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 09 Ağustos 2012, 10:15:28



Konu Başlığı: Tavaftaki Vaciplerin Terki
Gönderen: Sümeyye üzerinde 09 Ağustos 2012, 10:15:28
Tavaftaki Vaciplerin Terki:

Ziyaret Tavafındaki Vaciplerin Yapılmaması:

a) Ziyaret tavafını cünüp veya adetli, ya da lohusa olarak ya­pan mükellefin hacci, fasid olmaz. Ceza olarak bedene keser ve ay­rıca tavafı yeniden yapar. Fakat bayram günleri içinde tavaf yeni­den yapılırsa, ceza düşer. [569]

b) Abdestsiz olarak yapılan ziyaret tavafı için, dem kesilir. [570]

c) Tavaf yapılırken örtülmesi gereken yerlerin dörtte birinin açılması halinde tavaf yeniden yapılır, yapılmazsa dem gerekir.

d) Tavaf,  vakfenin yapıldığı bayram günleri içinde hemen yapılmayıp gelecek yıllarda yapılırsa, dem gerekir.

e) Hatîm denen yerde tavaf yapılırsa, Mekke'deyken iadesi, iade mümkün olmazsa dem gerekir. [571]

f) Hacer-i Esved'den başlamayarak tavaf yapılırsa, dem gere­kir.

g) Ka'be sola alınmadan tavaf yapılmaması halinde de, dem gerekir.

h) Hanefî Mezhebine göre, yürümeye gücü yetenlerin binek olarak tavaf yapmaları halinde, dem gerekir; Malik'e göre, yürü­mekten âciz olunsa da tavaf iade edilir, fakat memleketine dönünce artık iade edilmeyip, dem gerekir; eş-Şafiî'ye göre, hiçbir ceza ge­rekmediği gibi, binek olarak tavaf yapmak da caizdir. [572]

i) Ziyaret tavafını geciktirene, Ebu Hanife'ye göre dem gere­kirken, Ebu Yusuf ve Muhammed eş-Şeybânî'ye göre ceza gerek­mez. [573]

j) Tavafın ilk üç şavtında remel yapılmazsa İbn Abbas, eş-Şa­fiî Ebu Hanife, Ahmed b. Hanbel ve Ebu Sevr'e göre, dem gerekir. [574]

k) Tavafın eksik şavtlarını Mekke'deyken tamamlamak ge­rekir; memleketine dönünce,

(a) Hanefî Mezhebine göre şavtları dörtten yediye tamam­lamayanlar dem keser,

(b) Bir grup hukukçuya göre, tavaf iade edilir, demle eksik­lik giderilmez. Bu son görüş, ÜM'in görüşüdür.

1) Tavaf namazını terkedip mekleketine dönene, Malik'e göre dem; Sevrî'ye göre Harem'de oldukça kılmak; Ebu Hanife ve eş-Şafiî'ye göre istenilen yerde kılmak gerekir. [575]




[569] Mergınânî, age, , c. I, s. 165, 185; Serahsî, age, c. IV, s. 37-38; Şeybânî, Asl, c. II, s. 330-331.

[570] Merginânî, age, , c. ı, s. 165; Şeybânî, Asl, c. II, s. 331.

[571] Mergınânî, age, , c. î, s. 166; Serahsî, age, c. IV, 8. 46; Şeybânî, Asl, c. II, s. 336.

[572] İbn Rüşd, BM, c. ı, s, 168; Şeybânî, Asl, c. II, s, 335-336, 341.

[573] Mergınânî, age, , c. I, s. 168; Şeybânî, Asl, c. II, s, 331-333.

[574] İbn Rüşd, BM, c. I, a. 302; Serahsî, age, c. IV, s. 46.

[575] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 302.