> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Mükayeseli İbadetler İlmihali >  Tam Mülkiyet
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Tam Mülkiyet  (Okunma Sayısı 5490 defa)
27 Ağustos 2012, 14:06:42
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 27 Ağustos 2012, 14:06:42 »



1- Tam Mülkiyet (Malın Elde Edilmesi Ve Elde Bulunması):
 
Şart Olması:


Zekâtın farz olmasının en önemli şartlarından birisi, malın mükellefin elinde tam mülkiyetle bulunarak dilediği gibi tasarruf hakkına sahip olmasıdır.

Tam mülkiyetin şart olduğunun delili, malların, âyet ve ha­dislerde “malları, mallarınız...” gibi sahiplerine izafe edilmesi ile zekât ödemede temlikin[381] bulunmasıdır; çünkü kendi mülkü ol­mayan onu başkasına devredemez.

Cumhur'un tam mülkiyet adını verdiği şarta, Zeydiye Mezhebi “Temekkün” adını vermektedir. [382]

 
Tanımı Ve Kapsamı:

 

Malın zekâta tâbi olmasının ilk şartı tam mülkiyettir. Ancak, bunun tanımında hukukçular çeşitli görüşler ileriye sürmektedir: [383]

1) Hanefî Mezhebine göre, malın bizzat sahibinin elinde -zilyed olarak- malik sıfatıyla bulunması tam mülkiyeti meydana getirir. Bu sebeple, henüz ele geçirilmeyen mal için zekât ödemek gerekmez. Meselâ, ele geçmemiş mehir, senetsiz alacaklar için bu sebeple zekât ödenmez. Vakıf malda da tam mülkiyet bulunmadığı için, ona zekât farz değildir.

2) Şafiî Mezhebine göre, tam mülkiyet, zekâtın farz olması için şarttır. Bu vasfı taşımayan her çeşit mala zekât düşmez. Fakat elde bulunan ve başkasından ödünç alınan mal ve paraya, üzerin­den bir yıl geçince zekât düşer. Belli şahsa vakfedilmiş mal da ze­kâta tâbidir.

3) Maliki Mezhebine göre, tam mülkiyet, kişinin elinde bulu­nan mal için tasarruf hakkına sahip bulunması demektir. Rehin alınan mal, bu şartı taşımadığı için zekâta tâbi değildir. Elinde bu­lunan mal için tasarruf hakkına sahip olmayan kimseye, bu mal­dan dolayı zekât ödemek gerekmez. Vakıf mala zekât düşer.

4) Hanbelî Mezhebine göre, kişinin elinde bulunan malda başkasının hakkının bulunmaması ve bu malın kendi  seçimine göre faydası olmak üzere tasarruf edebilmek tam mülkiyeti mey­dana getirir. Belli şahsa ait vakıf mal zekâta tâbidir.

5) Hanefî hukukçu Züfer ile ve eş-Şafiî'ye göre mülkiyet yeter­lidir, zilyed olmak şart değildir. Bu yüzden mal-i zımâr zekâta tâ­bidir,

6) Zeydiye Mezhebine göre, temekkün, malın maliki elinde, yerini bilmesi, mani bulunmadan kullanılabilecek   durumda ol­ması, onun izniyle başkasının elinde bulunması ve bu kişinin de bunu kabullenmesi demektir. Maldan ümit kesilmemesi de böyle­dir. Kayıp olup bulunması umulan mal ile iadesi veya tazminatının ödenmesi umulan gasbedilmiş mal, malikinde delili bulunan vedi'a da böyledir.  Mal bu şekilde olmazsa, yıllar sonra ele geçti­ğinde, bu tarihten itibaren havelen-ı havle tâbi olur.

Şu halde, tam mülkiyet, şu unsurlar bir araya gelince gerçek­leşmiş olur: [384]

1) Malın sahibinin elinde bulunması,

2) Malda başkasına ait hak bulunmaması,

3) Kendi seçimiyle tasarruf hakkı bulunması,

4) Fayda ve menfaatin malike ait bulunması,

5) Mala elkonmamış olması; özellikle sosyalist ülkelerde ya-Şayan müslümanlar için böyle bir durum sözkonusudur.

6) Malın intifa hakkına sahip bulunmak:

a) Malın mülkiyet hakkı bulunmakla birlikte, kendisin­den faydalanma hakkı bulunmayan mallar zekâta tâbi olmaz­lar. Meselâ, kaçan veya kayıp köle, denize düşen mal veya dev­letçe müsadere edilen mallar, inkâr edilen  senetsiz  alacaklar -senetli ve delilli olanlarda zekât ödenir ve ödenmez diye her iki görüş  de  bulunmaktadır-,  evde  değil  açık arazide gömülüp izi kaybolan mallar bu türdendir. Bu gibi mallar Mal-i Zımâr ve Telef Mal adını alır. Fakat bu mallar ele geçince -diğer şartları da taşırlarsa- zekâta tâbi olur. [385]

b) Maliki Mezhebine göre, telef mal, altın veya gümüşse, sadece bir yıllık zekâtları ödenir; fakat sürü ise, bütün geçmiş yıllar için zekât ödemek gerekir. [386]

c) Oysa Şafiî Mezhebi ile hanefî hukukçu Züfer'e göre, mülkiyet bulunduğu için, bu gibi malların geçmiş bütün seneleri için zekâtlarının ödenmesi gerekir. [387] Debûsî'ye göre, ilk görüş tercih edilmelidir. [388]

Zekât için tam mülkiyet adıyla bilinen bu şart, gelir vergisi açısından gelirin elde edilmesi olarak ele alınır: “Genel bir görüşle gelir, fiilen veya hukuken, bir kişinin buna tasarruf ede­bildiği anda elde edilmiş sayılır. Diğer bir deyişle, gelirin elde edilmiş olması için, bir kazanç veya iradın, ya para olarak kişinin eline geçmiş olması veya tasarruf edebileceği bir hesaba yatırılmış bulunması gerekir. Muhasebe dilinde bu, bir paranın nakden veya hesaben alınmış olması şeklinde ifade edilir. Örneğin, bir avuka­tın, yaptığı hizmet karşılığına para olarak almış olması veya bu­nun bir bankadaki hesabına yatırılmış bulunması anında, gelir elde edilmiştir. Aynı şekilde, bir şirket ortağının payına düşen temettüü para olarak alması veya bunun şirketteki bir hesabına mat­lup olarak kaydedilmiş bulunması, gelirin, bu işlemlerin yapıldı­ğında elde edilmiş olmasını gösterir. Çünkü birinci halde gelir sa­hibi, esasen parayı almıştır; ona tamamen tasarruf etmektedir, ikinci halde ise, gelire hukuken tasarruf edebilecektir; parasını is­tediği zaman alabilir veya herhangi bir amaçla başkasına devrede­bilir. Buna karşılık, bir alacak hakkının doğmuş olmasına rağ­men alacağın ihtilaflı olması, şarta bağlı bulunması ya da vadesi­nin gelmemiş olması halinde gelir elde edilmiş sayılmaz. Şu hale göre, gelirin elde edilmesi zamanının tespiti, bunun vergiye tabî tutulabilmesi bakımından büyük bir önem taşımaktadır. Bu an­lamda, bir mühendis veya bir komisyoncunun, yaptıkları hizmet dolayısıyla alacakları ücret, hizmetin yapıldığı takvim yılının ge­liri değil, bunların ücrete fiilen tasarruf ettikleri takvim yılının geliri sayılacaktır. Ancak, bilanço esasına göre tespit edilen ticarî kazançlarda, henüz tahsil edilmiş olmasa dahi, bir yıl içinde doğ­muş olan alacaklar, o yıl içinde elde edilmiş sayılır. Kuşkusuz, hizmetin yapıldığı takvim yılı ile ücretin alındığı takvim yılı aynı olabilir ve bu, gelir bakımından en çok ortaya çıkan durumdur. Ancak, burada belirtilmek istenen nokta, hizmet veya işin yapıldığı zaman ile bunun karşılığının alındığı zamanın takvim yılı itiba­rıyla aynı olabilmesidir. Gelirin elde edildiği zamanın tespiti, ver­giye tâbi tutulması bakımından büyük önem taşır. Gerçekten, bir kimsenin hak ettiği bir gelirinin vergileme zamanı, onun fiilen ta­sarrufuna geçtiği zaman, yani takvim yılı olmak gerekir. Çünkü bu kişinin vergi ödeme gücü, onun geliri elde ettiği zamanın tespiti, zaman aşımının başlangıcı bakımından da önem taşır.” [389]

Libya Zekât Kanunu (m. 13), bağış ve hediye gibi yollarla mülkiyete geçen transfer mallarının, zekâta tâbi mallardan olduk­larını ve gerekli diğer şartları taşıdıkları takdirde, mülkiyete geç­tiği tarihten itibaren bir yıl sonra zekâtlarının ödeneceğini hükme bağlamıştır.




[382] Kardavî, FZ, c. I, s. 130.

[383] Cezîrî, Fame, c. 1, s. 592-593; Kâsânî, BS, c. II, s. 9; Serahsî, age, c. II, s. 168-170.

[384] Kardavî, FZ, c. I, s. 130; Şehhate, Fıkhu'l -İbâdât, s. 116; Tabbara, Rûhu'd-Dîni'l Islâmî, s. 335.

[385] Debusî, Esrar, c. I, v. 103-a; Kâsânî, BS, c. II, s. 9; Mergınânî, Hidâye, c. I, s. 97; Sıddıki, İslâm Devletinde Malî Yapı, s. 43; Yavuz, İZM, s. 448

[386] Mergınani, age, c. I, s. 113; Sıddıki, age, s. 44.

[387] Debusî, age, c. 1, v. 103-a; Kâsânî, BS, c. II, s. 9; Mergınânî, age, c. I, s. 97.

[388] Debusî, age, c. I, v. 103-b.

[389] Erginay, Vergi Hukuku, s. 143.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Tam Mülkiyet
« Posted on: 20 Nisan 2024, 00:28:42 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Tam Mülkiyet rüya tabiri, Tam Mülkiyet mekke canlı, Tam Mülkiyet kabe canlı yayın, Tam Mülkiyet Üç boyutlu kuran oku Tam Mülkiyet kuran ı kerim, Tam Mülkiyet peygamber kıssaları, Tam Mülkiyet ilitam ders soruları, Tam Mülkiyet önlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes