๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 26 Eylül 2012, 14:25:16



Konu Başlığı: Sehiv Secdesinden Sonra
Gönderen: Sümeyye üzerinde 26 Eylül 2012, 14:25:16
B. Sehiv Secdesinden Sonra:

 

Hanefî Mezhebine göre, genel hükme bağlı olarak, sehiv secdesi ya­pıldıktan ve gerekli zikirler okuduktan sonra selâm vermek vacip, ÜM'e göre farzdır; Caferi Mezhebine göre de selâm verilir.

 
IV. Niyet

 

a) Hanefî Mezhebine mensup hukukçular, sehiv secdesi için niyet yapılıp yapılmayacağı konusunda ihtilaflıdır: Bazılarına göre gerekmez; diğer bazılarına göre, -tilâvet ve şükür secdelerinin namaz kabul edil­melerine bağlı olarak- niyet etmek gerekir. Zahir ve ihtiyata uygun gö­rüş sonuncusudur.

b) Şafiî Mezhebine göre, sehiv secdesi için kalben niyet edilir; dille niyet yapılması veya kasıtlı olarak niyetin terkedilmesi halinde namaz bozulur.

c) Maliki mezhebine göre, secde selâmdan önce yapılırsa niyet ge­rekmez, sonra yapılırsa gerekli olur.

d) Caferi Mezhebine göre, sehiv secdesinin hemen öncesinde niyet şarttır, sebebi veya sebepleri belirtmek gerekmez.

 
25. Düşmesi:

 
Namaza Aykırı Davranış:

 

Hanefî Mezhebine göre, -secde yapacağını unutup selâm vererek bulun­duğu yerden ayrılmak, kıbleden dönmek veya konuşmak gibi- namaza aykırı davranışlarda bulunma halinde, sehiv secdesi düşer bunların ka­sıtlı yapılması halinde namazın İadesi gerekir.[289]

 
Kalabalık Cemaat:

 

a) Hanefî Mezhebine göre, -cuma veya bayram namazları, Ramazan'da vitir namazı gibi- kalabalık cemaatli namazlarda cemaatin yanılmaları­nı önlemek maksadıyla, imamın secde yapmaması evlâdır.[290]

b) Şafiî Mezhebine göre, karışıklığı önlemek için imamın sehiv sec­desini terketmesi sünnettir.[291]




[289] Cezîrî, Fame, c. I, s. 451.

[290] Cezîrî, Fame, c. I, s. 432; Mergınânî, Hidâye, c. I, s. 75.

[291] Cezîrî, Fame, c. I, s. 463.