๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 26 Eylül 2012, 14:26:11



Konu Başlığı: Salavât Ve Dualar
Gönderen: Sümeyye üzerinde 26 Eylül 2012, 14:26:11
II. Salavât Ve Dualar:

 
A. Okunması Gerekir:

 

Hanefî Mezhebinin muhtar görüşüne göre sehiv secdesinden sonra salavât ve dualar okunmaz; Kerhî, Tahâvî ve Maveraunnehir'li hukukçu­lara göre secdeden sonra salavât ve dualar da okunur.

 
B. Okunması Gerekmez:

 

Şafiî ve Maliki Mezheblerine göre, secdelerden sonra salavât ve dua­lar okunmaz.

 
III. Selâm:

 
A. Sehiv Secdesinden Önce:

 

Bazı hukukçulara göre, sehiv secdesinden önce selâm vermek gere­kirken, bazılarına göre gerekmez.

a) Selâm Bulunmaması: el-Hakem, Hammâd ve Neha'i'ye göre, bütün durumlarda, Malik'e göre eksiklik dolayısıyla yapılacak secdelerde selâm bulunmaz. Enes b. Malik, el-Hasenu'l-Basrî ve Atâ ile Şafiî Mezhebi sehiv secdesinden önce selâm bulunmadığı görüşündedir.

b) Selâm Bulunması: Hanefî Mezhebine ve İbn Sîrîn'e göre, bütün durumlarda, Malik'e göre fazlalık dolayısıyla yapılacak secde için selâm verilir: Ali b. Muham­med el-Bezdevî'ye göre, önüne doğru ve yalnızca bir tek selâm verilir, iki defa verilirse namaz bozulur; çoğunluğa göre sağa ve sola iki selâm veri­lir.132 Bazı kitaplarda iki tarafa verileceği sahih görüş olarak nakledi­lir.[287]

eş-Şeybanî ve Züfer'e göre, sehiv secdesinde selâm verme iftitah tekbirini iptal etmez; Ebû Hanife ve Ebû Yusuf a göre, secde yaparsa ip­tal etmez, yapmazsa iptal eder.[288]

c) Hale Göre Düzenlenmesi;

a) Maliki Mezhebine göre, eksiklik dolayısıyla yapılacak secde selâm verilmeden, fazlalık dolayısıyla yapılacak secde selâmdan sonra yapılır.

b) Hanbelî Mezhebine göre de, genel olarak sehiv secdesinin yapıl­masından sözedilirken belirtildiği gibi, iki hal dışında secde selâmdan ön­ce yapılır, sonra yapılacak secdeler iki yerde olmak üzere efdaliyet ifade eder.

d) Serbest Olması: -Bir nakilde- Atâ'ya göre, secdenin önce veya sonra yapılması konusunda mükellefin serbest olmasına bağlı olarak, sonra yapılınca selâm bulunacak, önce yapılınca bulunmayacaktır.




[287] Meselâ Cezîrî, Fame, c. I, s. 451; Mergınâni, Hidâye, c. I, s. 74.