๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 11 Eylül 2012, 17:29:20



Konu Başlığı: Rükünlerle İlgili Olanlar
Gönderen: Sümeyye üzerinde 11 Eylül 2012, 17:29:20
Rükünlerle İlgili Olanlar:

 
Eksiklik Ve Yanılmalar:

 
I. Genel Olarak:

 

(a) Uyuyarak kılınan rüknü iade etmemekle, namaz bozu­lur. [192]

(b) Fiilî bir rüknü yapma konusunda başkasının emrine uy­mak, meselâ başkasının ön saf boş, oraya git demesine uyarak iler­lemekle namaz bozulur. Fakat bir müddet bekledikten sonra ken­diliğinden gitme halinde namaz bozulmaz. [193]

(c) Şafiî Mezhebine göre, rükûdan kalkışı, yani kavmeyi üç defa teşbihten sonra Fatiha okuyacak, iki secde arasında oturmayı normal zikirden sonra teşehhüdde vacip olan miktarca uzatmak namazı bozar. Son rekâtteki oturmada,  rükûdan kalkışta tesbih namazlarındaki iki secde arasındaki oturuşu  uzatmak namazı bozmaz. [194]

(d) Şafiî ve Hanbelî Mezheblerine göre, fiilî veya başka bir rüknü, kasıtlı olarak diğerinden önce yapmakla   namaz bozulmaz. [195]

(e) Malik-î Mezhebine göre, namazın rükünlerinden  birini unutarak terketme halinde, namazın bozulması ve sahîh olması şu şekilde gerçekleşir:

(1) Namazın tamamlandığını kabul ederek selâm verir ve hemen rüknü terkettiğini anlarsa, eksikliğin bulunduğu rekâti hükümsüz bırakır ve ondan sonrakilere devam eder.

(2) Selâm vermez veya yanlışlıkla selâm verirse, terkedilen rükün son rekâtte olunca, eksik rükün yapılır ve namaz ta­mamlanır. Fakat bu durum son rekâtte olmazsa, eksikten sonra gelen   rekât   için   rükû   yapmadıysa,   eksiği   tamamlar,   rükû yaptıysa eksik rekâti hükümsüz bırakır ve eksik rüknü de yap­maz. [196]

(f) Caferî Mezhebine göre, rükûa kasten veya unutarak ilave­de bulunulması -cemaat namazında mütâbeat dışında- namazı bo­zar. İtmi’nanı kasten terketmekle de namaz bozulur; unutarak terkedilirse, ihtiyat yeniden kılmaktır. Namaz fiillerini,  namaz de­nilmeyecek şekilde   aralıklarda  kasten  veya  unutarak yapmakla namaz bozulur. [197]

 
II. Özel Olarak:

 
A. Niyet:

 

(a) Şafiî  Mezhebine  göre,   niyetle  ilgili  çeşitli   durumlarda namaz bozulur: [198]

(1) Niyette veya namazın sahih olma şartlarından birinde, bir rüknü eda edecek kadar şüphe içinde kalınırsa, namaz bozu­lur.

(2) Namazı kesme konusunda, tereddütlü bir şekilde bir müddet durmakla namaz bozulur.

(3) Namazı kesmeyi herhangi bir şarta bağlamak, meselâ “Filanca gelince namazımı keserim” demekle namaz bozulur.

(4) Cemaatle namaz kılınacağını gören münferidin niyet edip başladıktan sonra, başka bir namaza niyet etmesiyle namaz bozulur. Fakat farz bir namaza başladıktan sonra nafileye niyet etmekle namaz bozulmaz.

(b) Maliki Mezhebine göre, niyetten dönmekle namaz bozu­lur. [199]

(c) Hanbelî Mezhebine göre, niyeti bozmak, bozma konusun­daki tereddüt, -fiilen bozmasa da- bozmaya   azmetmek, niyette şüphelenmek namazı bozar. [200]




[192] Cezîrî, Fame, c. I, s. 296.

[193] Cezîrî, Fame, c. I, s. 302.

[194] Cezîrî, Fame, c. I, s. 293.

[195] Cezîrî, Fame, c. I, s. 293, 294.

[196] Cezîrî, Fame, c. I, s. 293.

[197] Humeynî, age, s. 57 (1), 58 (5), 61 (1).

[198] Cezîrî, Fame, c. I, s. 292.

[199] Cezîrî, Fame, c. I, s. 29.3.

[200] Cezîrî, Fame, c. I, s. 294.