> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Mükayeseli İbadetler İlmihali > Ortak Vakitli Namazlar
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Ortak Vakitli Namazlar  (Okunma Sayısı 637 defa)
13 Eylül 2012, 13:24:48
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 13 Eylül 2012, 13:24:48 »



Ortak Vakitli Namazlar: [117]

 

a) Cumhur’a göre, namazların ortak vaktinin bulunuşu, cem için sebep değildir.

b) İmamiye/Caferiye Mezhebine göre, öğle ile ikindi ve akşam ile yatsı namazlarının müşterek vakti bulunmaktadır:

1) Öğle ile İkindinin Ortak Vakti:  Öğlenin özel vakti ze­valden sonra, ikindinin özel vakti gündüz sonunda kılacak kadarlık   zaman   geçince   veya   kalınca   gerçekleşir.   Bu   ikisi arasındaki vakit, ortaktır ve bu ortak vakitte, öğle ile ikindi bir arada kılınabilir.  Ancak,  vakit sadece ikindiyi kılacak kadar darahrsa, önce ikindi, sonra öğle namazı kılınır.

2) Akşam ile Yatsının Ortak Vakti: Akşamın özel vakti, gurûbtan kılınacak kadar zaman geçince, yatsının özel vakti de gece yarısına yatsıyı kılacak kadar zaman kalınca gerçekleşir. Bu ikisi arasındaki vakit, ortaktır ve bu vakitte ikisi birlikte kılınabilir.

Bu bakış açısıyla Caferî Mezhebi, iki namazı birleştirmeyi sürekli bir şekilde tanımış olmaktadır.

 
İhtiyaç:

 

a) Cumhur’a göre, hadarda (mukimken) gerçek cem caiz leğildir, sûrî cem yapılabilir. [118]

San’ânî’nin belirttiğine göre, cem’u takdîm’de büyük bir güç­lük vardır. Namazı bu şekilde kılanlar, onu âdeta vakti girmeden kılmış olurlar. Bu çeşit, takdim edilen namazlar mantık, meftıum, umûm veya husus delâletlerinden birine dayanmaz. [119]

b) Nevevî’nin Müslim şerhinde [120] belirttiğine göre, imamlardan   bir   grup,   alışkanlık  edinmemek  kaydıyla  hadarda cem’in  cevazına  izin  vermiştir.   İbn   Şîrîn,  Rebîa,  Malikîlerden Eşheb, Hattâbî’nin belirttiğine göre şafiîlerden el-Kaffâlu’1-Kebîr, Ebu İshak el-Mervezî, bir grup hadisçi ve İbn Şubrume ile İbnu’l-Munzir bu görüştedir. [121]

Hanbelî Mezhebine göre de, hac sırasındaki cem’in sebebi, madem ki dua ve hutbe için vakit ayırmaktır, öyleyse her ihtiyaç durumunda cem meşru olur; ancak, bunu alışkanlık haline getir­memelidir[122]. Fakat hanbelî İbn Kudâme, yolculuk, yağmur, hastalık ve fırtına dışındaki sebeplerin cem için özür olmayacağını be­lirtir. [123]

San’ânî’nin belirttiğine göre, İbn Abbas’tan rivayet edilen cem’le ilgili hadis [124] bu konuda delil olamaz. Çünkü, takdim veya te’hîr türlerinden biri için belirli değildir. Sahabe ve tâbi’înden nakledilen eserler de delil olamaz; çünkü bu, içtihada açık bir konu değildir. [125]

c) Bazılarına göre, hadarda, sûrî cem yapılabilir. Kurtubî, bunu müstahsen (iyi; görüp tercih etmiş, malikî İbn Mâceşûn, hanefî Tahâvî ve İbn Seyyidinnâs da bu görüşü benimsemiştir. [126]

Bütün bu açıklamalardan ortaya çıkan sonuç şudur: Cem ko­nusunda DM’in en genişi Hanbelî Mezhebidir, en darı ise Hanefî Mezhebidir. Bu ikisi arasında yer alan Malikî Mezhebi birincisine, Şafiî Mezhebi ikincisine yakındır. [127]

Mezheplerin sûrî veya gerçek cem konusundaki görüşleri, farz namazı vaktinde kılma hususunda bazı sıkıntılı ve zorlu du­rumlarla karşılaşan ve bu yüzden namazını vaktinde kılma im­kânını kaybeden müslümanlar için zaman zaman uygulama im­kânı verir. Sözgelimi ameliyattaki doktor, nöbetteki asker, bekçi ve polis, mesai saatindeki işçi ve memur, çok önemli bir toplantıdaki ilim adamı gibi çalışma ve nöbet saatleri iki namaz vaktini kapla­yan müslümanlar, önce sûrî cem, sonra da gerçek cem imkânını gözönüne alarak namazlarını gönül huzuru içinde kılabilirler.

 
3- Cem’in Genel Şartları: [128]

 

Cem’i benimseyen görüşler, namazların bu şekilde kılınması için, yukarıda açıklanan özel şartlar yanında, bazı genel şartları da benimsemişlerdir




[117] Humeynî, age, s. 46-47; Şehhate, Fıkhu'l-îbâdât, s.21.

[118] San'ani, age, c. II, s. 451.

[119] San'ani, age, c. II, s. 452.

[120] c. II, s. 359.

[121] İbn Kudâme, age, c. II, s. 278; Begavi, Şerhu's-Sunne, c. IV, s. 199; Seyyid Sabık, age, c. I, s. 246.

[122] Şeltut-Sayis, age, s. 44.

İbn Teymiye'nin belirttiğine göre (İbn Teymiye, age, c. I-III, s. 246, 264-265, 272),  hastalık ve yağmur dolayısıyla hadarda cem'in meşru kılınmasının illeti, sefer, değil ihtiyaç olduğu için, kısa yolculuklarda da cem yapılabilir. Cem, bir ruhsattır; yağmur, sefer, hac işlemi vb. ile kayıtlanamaz.

[123] İbn Kudâme, age, c. II, s. 278 .

[124] Müslim, no: 705; Ebu Davud, no: 1211; Timizi, no: 187; Nesai, c. II, s. 451. Sıddık Hasan Han (er-Ravdatu'n-Nediyye, c. I, s.74), bu hadisin suri cemden söz ettiğini belirtir.

[125] San'ani, age, c. II, s. 451.

[126] San'ani, age, c. II, s. 451.

[127] Şeltut-Sayis, age, s. 40.

[128] İbn Kudâme, age, c. II, s. 279-281; İbn Teymiye, age, c. I-III, a. 255, 257-258; Cezîrî, Fame, c. I, s. 487-488, 495.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Ortak Vakitli Namazlar
« Posted on: 27 Nisan 2024, 03:56:49 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Ortak Vakitli Namazlar rüya tabiri,Ortak Vakitli Namazlar mekke canlı, Ortak Vakitli Namazlar kabe canlı yayın, Ortak Vakitli Namazlar Üç boyutlu kuran oku Ortak Vakitli Namazlar kuran ı kerim, Ortak Vakitli Namazlar peygamber kıssaları,Ortak Vakitli Namazlar ilitam ders soruları, Ortak Vakitli Namazlarönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes