Konu Başlığı: Namaz Kılınacak Yerle İlgili Mekruhlar Gönderen: Sümeyye üzerinde 10 Eylül 2012, 15:06:36 Namaz Kılınacak Yerle İlgili Mekruhlar: (a) Hamamda, gübrelikte ve yol üzerinde namaz kılmak: [254] (1) Hanefî ve Şafiî Mezheblerine göre, yol üzerinde, hamam içinde, gübrelikte, pisliğe yakın yerlerde, sahibinin izni ve rızası olmayan bir yerde namaz kılmak mekruhtur. (2) Maliki Mezhebine göre, necasetten emin olunca mekruh değildir, emin olmayınca namaz bâtıl olur, şüpheli olunca namaz vakit içinde iade edilir. (3) Hanbelî Mezhebine göre, bu gibi yerlerde özürsüz olarak namaz kılmak haramdır, kılınan namaz bâtıldır. Yalnızca mezarda cenaze namazı kılınabilir. (b) Resim bulunan yerde namaz kılmak: [255] (1) Hanefî Mezhebine göre, namaz kılınacak yerin kıble tarafında, yan taraflarında, üst taraflarında canlı resmi bulunursa, burada namaz kılmak mekruhtur. Yerdeki resim, ayakta duran insanların göremeyeceği kadar küçük veya başı ve bedeni yarım olursa; cansız resimleri veya tabiî manzaralar zihni meşgul etmedikçe mekruh olmaz. Resimli paralar da zihni meşgul etmedikçe onlarla namaz kılmak mekruh değildir. (2) Şafiî ve Maliki Mezheblerine göre, namaz kılanın önünde zihni meşgul eden resim bulunması mekruhtur; zihni meşgul etmezse mekruh değildir. (3) Hanbelî Mezhebine göre, namaz kılanın önünde resim bulunması mekruhtur. (c) Kor halindeki ateşe, sobaya, mangala, ocağa karşı namaz kılmak Hanefî Mezhebine göre, mekruhtur; namaz kılanın önünde mum, kandil, lamba ve ampul gibi aydınlatıcı araçların bulunmasında kerahat yoktur. Şafiî Mezhebine göre, ilk durumlarda da namaz kılmak mekruh değildir. (d) Camide ön safta yer varken, arka tarafta namaza durarak saflarda boşluk bırakmak, ÜM’e göre mekruhtur; Hanbelî Mezhebine göre, tek başına durmakla namaz bâtıl, başkalarıyla birlikte durmakla mekruhtur. (e) Önünden insan geçmesi muhtemel olan yerde namaz kılarken süre kullanmamak mekruhtur. (f) İnsan yüzüne karşı namaza durmak mekruhtur. Önüne dönmüş birine karşı namaza durmak mekruh değildir. (g) Mezar üstünde ve yanında namaz kılmak: [256] (1) Hanefî Mezhebine göre, namaz kılanın önünde kabrin bulunması mekruhtur; ancak peygamber kabirlerinin üstünde namaz kılmak mekruh değildir. (2) Şafiî Mezhebine göre, kabirlerin yanında namaz kılmak mekruhtur; peygamber ve şehit kabirlerindeyse mekruh değildir. (3) Malikî Mezhebine göre, necasetten emin olmayınca kabirler yanında namaz kılmak mekruhtur, emin olunca mekruh değildir. (4) Hanbelî Mezhebine göre, (h) Kilise vb.’de namaz kılmak: [257] (1) Bir grup hukukçuya göre, kilise vb.’de namaz kılmak mekruhtur. (2) Bir grup hukukçuya göre, bu gibi yerlerde namaz kılmak mekruh değildir. (3) İbn Abbas’a göre, resim bulunup bulunmamasına göre mekruh veya caiz hükmünü alır. Böylece namaz kılınacak yerleri, aşağıdaki gibi sınıflandırabiliriz: [258] (a) Bir grup hukukçuya göre, necaset olmayan her yerde namaz kılınabilir. (b) Bir grup hukukçuya göre, gübrelik ve çöplük, mezar, yol, hamam, deve yatakları ve beytullalı üstünde namaz kılınmaz. (c) Bir grup hukukçuya göre, sadece kabirler üstünde namaz kılınmaz. (d) Bir grup hukukçu, mezara hamamı da ilave eder. [254] Şeybânî, Asl, c. I, s. 199; İbnu'l-Munzir, Kunbu'l-îcma, s. 43; İbn Kudâme, age, c. 2, s. 67-71. [255] Şeybânî, Asl, c. I, s. 203-205; Kâsânî, BS, c. I, s. 115-116; Cezîrî, Fame, c. I, s.278. [256] Şeybani, Asl, c. I, s. 199;Serahsi, age, c. I, s. 206; Ceziri, Fame, c. I, s. 279-280. [257] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 92. [258] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 92;Şeybani, Asl, c. I, s. 199; Şafii, Umm, c. I, s. 92; Serahsi, age, c. I, s. 206; İbn Kudame, age, c. II, s. 67-71. |