Konu Başlığı: Nafile namazlar Gönderen: Sümeyye üzerinde 06 Eylül 2012, 16:50:04 19. BÖLÜM NAFİLE NAMAZLAR 87. Nafile Namazın Niteliği; 1- Nafile Namaz Kavramı: Farz ve vacip namazlardan fazla olarak sevap kazanma isteğiyle kılınan namazlara Nafile Namaz denir. Bu çeşit namazlara Tatavvu (Salâtu’t-Tatavvu) veya Mendup Namazlar da denmektedir. 2- Nafile Namazların Kılınması; Yeri: [386] Genel Olarak: (a) ÜM’e göre, teravih gibi, cemaatle kılınması meşru olanlar dışındaki nafileleri evde kılmak, camide kılmaktan efdaldir. (b) Hanbelî Mezhebine göre, revâtip nafileler ile vitir namazı ve cemaatle kılınması meşru olmayan namazları evde kılmak efdaldir. Birinci sefa (iki rekâte) başlamanın sahhati tahrime, ikinciye başlamanın geçerliliği ise tahrimenin devamıyla birlikte ona kalkışla olur: Ebu Hanife’ye göre, birinci şefta kıraatin terkedilmesiyle tahrime devam etmez, bu sebeple ikinci sefa başlamak sahih olmaz, bu ikincinin kazası gerekmeyip sadece birinci şef kaza edilir, ikincide kıraatin terkiyle tahrime değil, eda fasid olacağından, iki rekâtte kıraatin terkedilmesi gibi sadece birinci şef kaza edilir; bu son durumda ikinciye başlamak da sahihtir. eş-Şeybanî ve Züfer’e göre, şeflardan birinde bir rekâtte -iki rekâtın terki gibi-tahrime ve edayı ifsad eder, ikinciye başlanması sahih olmaz, sadece birinci şefin kazası gerekir. Ebu Yusuf’a göre, bir veya iki rekâtte terk sadece edayı bozar, tahrime bozulmayıp devam eder, bu durumda ikinci sefa başlamak da sahihtir. Kısacası, tahrime, kıraatin terkiyle, Ebu Yusufa göre mutlak olarak bozulmaz, eş-Şeybanî ve Züfer’e göre mutlak olarak bozulur, Ebu Hanife’ye göre, iki rekâtte terkiyle bozulur. en-Nesefî görüşleri şu beyitlerde özetlemiştir: Tahrimetu’n-Nefli La Tebka İza Terekte Fiha’l-Kıraatu Aslen ‘Inde Nu’man Ve’t-Terku Fi Rek’atin Kad Addehu Zufer Ke’t-Terki Aslen ve Eydan Şeyh Şeyban Ve kale Ya’kub Tebka Keyfemâ Terekte Fiha’l-Kıraat Fahfezhu Bi-İtkan “Terkettiğin takdirde, nafilenin tahrimesi kalmaz. Ebu Hanife’ye göre, ondaki kıraat aslîdir. eş-Şeybânî ve Züfer, bir rekâtte terkini, aslî terk gibi saymamıştır. Ebu Yusuf’a göre nasıl terkedilirse edilsin tahrime devam eder. Nafiledeki kıraate çok dikkat etmelisin.” [386] İbn Kudâme, age, c. II, s. 141-142; Cezîrî, Fame, c. I, s. 327, 372. |