๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 16 Ağustos 2012, 07:22:43



Konu Başlığı: Miktarı
Gönderen: Sümeyye üzerinde 16 Ağustos 2012, 07:22:43
Miktarı:

 

Yolda kalmışlara, dönüş ve çeşitli masraflar için memleke­tine dönmesini sağlayacak kadar ödeme yapılır. İkamet süresi ko­nusunda Şafiî Mezhebi kasru's-salâtı (yolculukta kısa kılınacak namaz uzaklığını) esas alarak gidiş ve dönüş günleri dışında dört gün kalınca zekât ödeneceği, fazlasında ödenmeyeceği görüşünü benimser; ancak bazı şafiî hukukçulara göre süre uzun da olsa ze­kât ödenebilir. [189]

Hanefî Mezhebine göre, yolda kalanlar, ihtiyacı kadar zekât alabilir; daha fazlasını almak helal değildir. Fakat mümkünse, bu gibilerin borç alması, zekât almaktan daha iyidir. [190]

Yolda kalanların vb.nin daha sonra malını elde etmesi ha­linde, Hanefî Mezhebine göre aldıkları zekâtı geri vermesi veya başkasına tasadduk etmesi gerekmez; Şafiî Mezhebine göre bu zekât geri verilir. Yusuf Kardavî'ye göre, birinci görüşün tercih edilmesi gerekmekle birlikte, faydası din ve topluma ait seyahatler için ikinci görüş uygulanabilir. [191]

Libya Bakanlar Kurulu, İbnu's-sebîl payının, el-Muellefetu Kulûbuhum ve fî sebîlillah paylarıyla birlikte, toplam gelirin % 30'u olduğunu, bunun da İslâm Davet Teşkilatı'nca harcanacağını ve bunun için, zekât idaresince gelirin bu kısmının, ilgili teşkilata gönderilmesini kararlaştırmıştır. [192]




[189] Cezîrî, Fame, c. I, s. 621, 626; İbn Rüşd, BM, c. I, s. 252; Kardavî, FZ, c. 680-681; Maverdî, age, s. 123; Mergınânî, age, c. I, s 112.

[190] Kâsânî, BS, c.H, s. 46; Mergınânî, age, c. I, s. 112.

[191] Arafe, age, s, 75,'80.

[192] Kardavî, FZ, c. II, s. 675-678