๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 14 Ağustos 2012, 08:24:25



Konu Başlığı: Mezhepleri Farklı Olanlar
Gönderen: Sümeyye üzerinde 14 Ağustos 2012, 08:24:25
2- Mezhepleri Farklı Olanlar: [342]

1) Ehl-i sünnet'e göre, -bid'ati küfrü gerektirmedikçe- kıble ehli olan her müslümana zekât ödenebilir.

2) Ca'feri (İmamiye) Mezhebine göre, zekât isna aşeriye (oniki imam)  şiasından olmayanlara ödenmez. Bu   şart, sadece kalpleri kazanılacaklar sınıfı için aranmaz. Bazı Caferi hukukçu­lara göre, nafile sadaka için, isna aşeriye şiasından olmak gere­kir.

Yusuf Kardavî, “İmam Ca'fer Sadık'tan nakledilen sözü, hem sadaka ve zekât, hem de müslümanlar için umumî olarak anla­mak mümkündür” diyerek, İmam Cafer'in mezhep görüşü olarak belirtilenle ilgisi olmadığını belirtmektedir.

3)  İbazîler arasında, üç görüş bulunmaktadır:

a) Bazısına göre, fakir olduğu bilinir, fakat mezhebi be­nimseyip benimsemediği bilinmezse ödenebilir.

b) Bazısına göre, muhalif de olsa ödenebilir; bunların bir kısmı kendileri içinde yaşaması gerektiğini ileri sürer.

c) Üçüncü gruba göre, mükellefin akrabası olunca ödenebi­lir.

Başka bir görüş de nakledilmektedir: Sahih olan görüş, ibazî olmayana ödenmeyeceğidir. Böyle biri bulunmazsa, zekât, hali bilinmeyene ödenir. Bundan sonra sırayla, kendi mezhe­bine göre, takva sahibi olana ödeme yapılır. Bu durumda sırayla, ibazîler aleyhinde bulunmayanlar, az bulunanlar, çok bulunan­lar, hıristiyanlar, sabiîler, yahudiler, ateşperestler ve putperest­lere ödeme yapılır. Bütün bu ödeme durumları imkânsızlık, âni ölüm korkusu hallerinde mümkündür.

4) Zeydiye Mezhebi hukukçularından Zeyd b. Ali, el-Hadi, el-Kasım ve en-Nasır'a göre, kaderiye, mürcie, hariciye mensuplarına ve Âlu Muhammed'e savaş açanlara zekât ödenmez.

Seleften bir grup ve el-Mueyyid Billah ile İmam Yahya'ya göre, diğer mezhep mensuplarına da zekât ödenebilir.




[342] Kardavî, FZ, e. II, s. 712-715.