Konu Başlığı: Menzûrun Bih Yönünden Adaklar Gönderen: Sümeyye üzerinde 29 Temmuz 2012, 16:41:43 Menzûrun Bih Yönünden Adaklar Teberrur Veya Kurbet Adağı: a) Hanefî Mezhebine göre gerekli şartları taşıyınca, Şafiî Mezhebine göre şartları taşıyınca ve rıza halinde yapılınca, teberrur adağının yerine getirilmesi gerekir. b) Maliki Mezhebine göre, rıza halinde yapılan tâat adaklarının, sadece yapılması kesinlikle istenmeyen -sünnet, rag'be ve mendup gibi- bir iş olup, oruç, sadaka gibi devamlı bir kurbet olması şartıyla yerine getirilmesi gerekir, nikah ve hibe gibi bazan kurbet, bazan kurbet olmayan işlerin adanması halinde yerine getirilmesi gerekmez. Aynı şekilde, zaten farz olan bir kurbet de adanamaz. Bu çeşide giren mutlak adak müstehaptır. c) Hanbelî Mezhebine göre, nafile konulardaki teberrur adakları -ister doğrudan “Allah için oruç tutayım” şeklinde mutlak, isterse “hastama Allah şifa verirse, malımı kurtarırsa Allah için şunu yapayım” şeklinde muallak olsun-, sahihtir ve in'ikad eder. Bu şekildeki adaklar, üç çeşittir: (1) Nimete erişme veya belânın uzaklaşması için yapılan adak, (2) Şartsız olarak -msl., doğrudan “Allah için oruç tutayım, namaz kılayım” şeklinde- yapılan adak. (3) Köle azadı, hasta ziyareti vb. vacip bulunmayan konudaki adak. Bu son çeşitteki şartı taşımayan öğle namazı, hac, Ramazan orucu gibi farzın adanmasının sahih olması ihtilaflıdır. Bazılarınca, vacibin adanması in'ikad etmez ve sahih olmaz. Muhalin adanması da bu hükmü taşır; bazılarına göre, bu çeşit adak da in'ikad eder, ya da adağın yerine getirilmesi gerekir veya fevrî olarak yemin keffareti ödenir. |