๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 27 Ağustos 2012, 14:19:23



Konu Başlığı: Kul Borca Olması
Gönderen: Sümeyye üzerinde 27 Ağustos 2012, 14:19:23
Kul Borca Olması: [324]

1) Nevevî, borcun zekât mükellefliğine engel olduğunu kabul­lendiğimiz takdirde, kul borcu veya Allah borcu olmasını dikkate almamak gerektiğini savunur.

2) Hanefî ve Malikî Mezhebleri ise, borcun nisabı etkilemesi için, kullar tarafından istenmesinin gerektiğini   ileri sürer. Züfer'e göre, zekât borcu, zekâtın farz olmasını engellemez.  Ebu Yusuf’tan bir rivayete göre, zekât borcu, nisab elde olduğu sürece zekâtın farz oluşunu engeller, nisab tüketilmişse zekâtın farz oluşunu engellemez.

3) Kardavî, zekâtı devlet tahsil ediyorsa, Allah'a ait borçların -devletçe tahkik ve tespiti zor olduğundan- nisabı düşürmediği, fa­kat mükellefçe doğrudan fakirlere ödendiği takdirde öncelikle bu borçların ödenmesi gerektiği görüşündedir.

Kanatimizce, birinci görüş uygulamaya ve zekâtın ruhuna daha elverişlidir.




[324] Kardavî, FZ, c. I, s. 161; Kâsânî, BS, c. II, s. 6-9; Mavsıli, İhtiyar, c. I, s. 99; Serahsî, age, c. II, s. 169, 186.