๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 11 Ağustos 2012, 12:30:15



Konu Başlığı: İki Rekât Namaz Kılmak
Gönderen: Sümeyye üzerinde 11 Ağustos 2012, 12:30:15
G. İki Rekât Namaz Kılmak (Tavaf Namazı): [463]

Her çeşit tavaf bittikten sonra, Hanefî ve Maliki Mezhepleri ile el-Hâdî'ye göre, iki rekat namaz kılmak vaciptir; Cumhur'a göre sünnettir. Bu namaz kendi memleketine dönünce kılınabildiği gibi, efdal olan şekliyle Ka'be'de ve hemen de kılınabilir. Ka'be'de efdal olan kılınma yeri Makam, Mizab'ın altı, Hıcr'in Beytullah'a yakın yeri, şeklindeki sıradır. Birinci rekatte el-Kâfirun, ikinci rekatte el-İhlâs sûreleri okunur, namazdan sonra istilâm (Hacer-i Esved'i selâmlama) yapılır.


Sünnetleri: [464]


 

a) Iztıbâ Yapmak: Tavafa başlamazdan önce ridanın bir ucunu sağ koltuk altına alıp, öbür ucunu sol omuz üstünden atmaya Iztıba denir.

b) Remel Yapmak: Tavafın ilk üç şavtında kısa adımlarla ve omuzları silkerek, çalımlı ve gösterişli yürümeye Remel adı ve­rilir. Ebu Hanife, eş-Şafiî, Ahmed b. Hanbel, İshak b. Raheveyh, Ebu Sevr ve İbn Abbas'a göre, remel sünnettir. [465] Remel, sadece er­kekler içindir.                                         

eş-Şafiî'ye göre, Mekkeli olsun veya olmasın -arefe gününden öncesiyle sa'y arasındaki tavaflarda- Remel sünnettir. Malik'e göre müstehaptır; İbn Ömer'e göre, Mekkeliler remel yapmaz. [466] Hanefî Mezhebine göre, kendisinden sonra sa'y bulunan tavaf­larda, remel yapmak sünnettir.

c) Hacer-i Esved'i Öpmek veya İstilâm (Selamlama):   Her Şavtın sonunda mümkünse Hacer-i Esved'i öpmek veya el ile do­kunmak sünnettir, mümkün değilse ona doğru eller kaldırılıp, öpü­lür gibi işaret yapılır. Bu işarete İstilâm denir. İstilâm sırasında tekbir, tehlil, hamd ve salavât okunur. Tavaf istilâm ile bitirilir. Kadınlar istilâm yapmaz. Rükn-i Yemani'de istilâm yapılır.

d) Tavafın bütün şavtlarını birbiri ardına aralıksız yapmak,

e) Tavaftan sonra kılınan iki rekat namazdan sonra Makam-ı İbrahim'in arkasında dünya ve ahirette muhtaç olduğumuz haller için dua etmek,

f) Namazdan sonra Safa tepesine çıkmazdan önce, Zemzem kuyusuna gidifjibir miktar içmek ve dökünmek müstehaptır.


[463] Ahmed b. Hanbel, age, s. 212-213, no: 788-792; İbn Rüşd, BM, c. I, s. 132, 275; Serahsî, age, c. IV, 12; Şafiî, Umm, c. II, s. 175-176; Şevkânî, es-Sumûtu'z-Zehebİyye, s. 138.

[464] Cezîrî, Fame, c. I, s. 655-658 58; Mergınânî, age, c. I, s. 140; Şafiî, Umm, c. II, s. 170-177.

[465] Müslim: Hac, 39/240

[466] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 275; Serahsî, age, c. IV, s. 10-11.