๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Mükayeseli İbadetler İlmihali => Konuyu başlatan: Sümeyye üzerinde 05 Eylül 2012, 15:27:56



Konu Başlığı: İbadet Ve İbadet Yeri İle İlgili Olarak Kılınanlar
Gönderen: Sümeyye üzerinde 05 Eylül 2012, 15:27:56
İbadet Ve İbadet Yeri İle İlgili Olarak Kılınanlar (el-İkbâl Alellah):


Tahıyyetu’l-Mescid: [413]

Herhangi bir camiye sadece ziyaret veya ilmi faaliyet için gi­ren mükellefin kıldığı iki rekâtlik namaz, Tahıyyetu’l-Mescid adını alır. Bazı hukukçular, bu namazın adını Tahıyyetu Rabbi’l-Mescid olarak zikreder, doğru söyleyiş de bu olsa gerekir:

 
I. Genel Olarak:
 
A. Hükmü:

 

(a) ÜM’e göre, tahıyyetu’l-mescid sünnet, Malikî Mezhebine göre, mendup, Zahirî Mezhebine göre, vaciptir. Herhangi bir sebeple tahıyyetu’l-mescidi kılamayacak mükellefin, ÜM’e göre dört defa Subhanellahi Ve’1-Hamdu Lillahi Vela İlahe İllallahu Vallahu Ekber demesi menduptur, Hanbelî Mezhebine göre, mendup değildir.

Hanefî ve Malikî Mezheplerine göre, kılınmazdan önce otur­makla -bu mekruh ise de- borç düşmez; Şafiî Mezhebine göre, kasıtlı olarak ve bilmeyerek veya unutarak uzun süre oturunca düşer; Hanbelî Mezhebine göre, oturuşu uzun sürerse düşer.

Camiye girince, rükû ve secdeli namaz kılınması halinde, bu, tahıyyetu’l-mescid yerine geçer.

 
B. Miktarı:

 

(a) Hanefî Mezhebine göre, tahıyyetu’l-mescid, iki veya dört rekâttir; dört rekât kılınması efdaldir, daha fazla kılınmaz.

(b) Şafiî ve Hanbelî Mezheplerine göre, normal olarak iki re­kât kılınırsa da, rekât sayısı arttırılabilir.

(c) Malikî Mezhebine  göre,  tahıyyetu’l-mescid,  iki rekâttir, daha fazla kılınmaz.

 
C. Şartları:

 

a) Vakit:

Tahıyyetu’l-mescidin kılınması için, camiye mekruh vakitler dışında girmek gerekir;” Şafiî Mezhebine göre, bu şart değildir, mekruh vakitlerde de kılınabilir.

b) Durma ve Bulunma Gayesi:

(a) ÜM’e göre, camide bulunmak ve beklemek şart değildir, bu namazı kılmak için sadece geçiş bile yeterlidir.

(b) Malikî Mezhebine göre, bu namazı kılmak için, bir süre durmak şarttır.

c) Abdestli Olmak:

(a) ÜM’e göre, tahıyyetu’l-mescid namazını kılmak için, camiye abdestli girmek gerekir.

(b) Şafiî Mezhebine göre, abdestsiz olunca kısa zamanda abdest alınabilirse, namazın kılınması gerekir.

d) Cemaatle Namaz Kılınması:

(a) ÜM’e göre, camiye girildiğinde, içeride cemaatle namaz kılmıyorsa, tahıyyetu’l-mescid  kılınmaz.

(b) Maliki  Mezhebine göre, bu şart, düzenli olarak vazife yapan imamı olan cemaat için sözkonusudur.

e) Hutbe Okunması:

(a) Hanefî ve Maliki Mezheplerine göre, camiye, hatip hutbeye çıkınca girilirse,  tahıyyetu’l-mescid kılınmaz.

(b) Şafiî ve Hanbelî Mezheplerine göre, bu durumda, otur­madan önce, iki hafif rekât olarak kılınır, daha fazla ve oturul­duktan sonra kılınmaz.




[413] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 165; Bilmen, age, s. 203; İbn Kudâme, age, c. II, s. 135; Cezîrî, Fame, c. I, s. 332; Gazali, İhya, c. I, s. 205.