> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Mükayeseli İbadetler İlmihali > Toprağın Kiralanması
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Toprağın Kiralanması  (Okunma Sayısı 472 defa)
21 Ağustos 2012, 13:40:52
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 21 Ağustos 2012, 13:40:52 »



IV. Toprağın Kiralanması: [983]


Ürünün belli bir miktarı veya belli bir para karşılığında ki­ralanan, halk arasındaki söyleyişiyle icarla işlenen topraktan çı­kan ürünün zekâtını kimin ödeyeceği ihtilaflıdır:

a) Ebu Hanife ve Nehaî'ye göre, öşürde toprak esastır; öşür de bu toprağın vergisidir. Bu sebeple, icarla işlenen toprağın zekâtım, sahibi ödeyecektir. Kira bedelinin, öşür miktarından az veya çok oluşuna bakılmaz. Burada vergi, toprağın kullanılmasından dola­yıdır ve bu durumda kullanma toprak sahibine aittir. Çünkü malik, toprağın kullanılmasının karşılığı olan kira bedelini haketmektedir. Kiracı, yalnız kira bedelini öder, bundan başka bir sorumlu­luğu yoktur.

b) Cumhur'a (ÜM, Sevrî, Ebu Sevr, İbnu'l-Mubarek, Ebu Yusuf ve Muhammed'e) göre, öşür, elde edilen ürünün vergisidir. Bu se­beple, öşrü toprak sahibinin değil, icarla işleyenin ödemesi gerekir.

c) İbn Rüşd've Yusuf Kardavî'nin benimsediği üçüncü görüşe göre, hem kira bedeli, hem de ürün ayrı ayrı nisaba ulaşırsa, hem toprak sahibinin, hem de icarla işleyenin öşür ödemesi gerekir. Eğer yalnız birininki nisabı bulursa, yalnızca bu, öşürle mükellef olur. Çünkü İbn Rüşd'ün belirttiği gibi, ürünün ortaya çıkması bir yandan tohum ve emekle, öbür yandan da tarlayladır. Böylece bu görüş, ilk iki görüşün bir çeşit birleştirilmesiyle elde edilmiş olur. [984] Böyle bir durumda, icar, nisap hesabına katıl­maz. Toprak sahibi de bu esaslar çerçevesinde hareket eder. Böy­lece, malik ve kiracının birlikte zekâta tâbi tuttulmasıyla, zekâtın aynı malda iki kere ödenmesi önlenmiş olur. [985]

1948 tarihli Mısır zekât kanunu tasarısına göre, kiralama yo­luyla ziraatta, zekât yükü, toprak sahibi ile kiracı arasında paylaş­tırılır. Toprak sahibi, vergileri matrahtan düştükten sonra ücretin % 5'i, kiracı da masrafları düştükten sonra safi gelirin % 5'i ora­nında zekât öder. [986] Osman Huseyn -Abdullah'ın hazırladığı zekât kanunu tasarısı (m. 17/4) da, bu görüşü benimsemiştir. Buna göre, toprağın maliki ücretin % 5'ini, kiracı sulamanın aletli olup ol­mamasına göre kira ve diğer masrafları düştükten sonra safi gelir üzerinden % 5 veya % 10'unu zekât olarak öder.

 
Ürünün Satılması: [987]

 

Elde edilmeden satılan ürünün öşrünü ödemek müşteriye, fa­kat ürün yetişmişse satana aittir. Malik'e göre, ürünü, olgunlaşma­dan satmak doğru değildir. Yine Malik'e göre, satılan gayrimenkuldeki ürün için ödenecek zekâtların müşteriye yüklenmesi şartı akitte belirtilebilir.

 
Nisap:
 
Şart Olması: [988]
 
I. Nisap Şarttır:

 

a) Cumhur'a göre, diğer zekât mevzularında olduğu gibi, öşürde de nisaba ulaşmak şarttır. Nisap bütün ürünler için sözko-nusudur.  Çünkü Hz. Peygamber, “Beş vesk'ten az olan mahsulde zekât yoktur” buyurmuştur.

b) Cumhur ile Ebu Hanife'nin görüşünü birleştirmeye çalışan Davud ez-Zahiri’ye göre, sadece ölçüye giren ürünlerde nisap ara­nır, -pamuk, za'feran, yeşillikler gibi- ölçüye girmeyenlerde bu şart aranmaz.

c) Zeydiye Mezhebinden el-Bakır ve en-Nasır'a göre, İmrma, üzüm, buğday ve arpa için nisap şartı aranır, diğerlerinde ise ni­sabı bulmak gerekmez.

 
II. Nisap Şart Değildir:

 

İbn Abbas, Zeyd b. Ali, Nehaî, Ebu Hanife, bir nakilde Atâ, Mücahid, Hammad ve Ömer b. Abdilaziz'e göre, öşür Ödemek için, ürünün, nisabı doldurması şart değildir; ürün az olsun çok olsun zekâta tâbidir. Ebu Hanife, zekât mevzuu malların cinsinde de, miktarında da nasların mutlak ve umumîliğine dayanmıştır.

Cumhur'un görüşü diğerlerine göre, tercih edilir durumdadır. Çünkü konuyla ilgili olarak sahih hadisler bulunmaktadır. As­lında zekâtın ruh ve manası da bunu gerektirir. Zira zekât, zengin­den fakire uzanan bir çeşit yardımdır. Zenginlikse, belli bir ser­vetle gerçekleşir. Öyleyse, öşürde de nisap, -tıpkı diğer mallardaki gibi- şart olmalıdır. [989]

 
Miktarı:
 
I. Hububat İçin: [990]

 

Cumhur'a göre, -az önce geçtiği gibi- belli bir miktara ulaş­mayan ürün için zekât ödenmez.  Gerekli miktar, hadislerde “beş vesk” olarak iffede edilir. [991] Hadiste geçen “beş ölçek (vesk)” ve bunun kilogram olarak miktarı konusunda görüş ayrı­lığı bulunmaktadır:

a) Hanefîlerin de içinde yer aldığı Irak'lı hukukçulara göre, 1 vesk 60 sa', İsa' 8 rıtıl, 1 rıtıl 130 dirhemdir. Bu ölçüden hareket edilince 5 vesk, kullandığımız ağırlık ölçüsüne göre bir tondur.

b) Diğer ÜM'in yer aldığı Hicaz'h hukukçulara göre, 1 vesk 60 sa'dır. Ancak, 1 sa' 8 değil 5.33 rıtıldır. 1 rıtıl da, 128 dirhemdir. Bu ölçülere göre, zekâta tâbi mahsullerin asgarî miktarı, yaklaşık 2/3 ton, yani 653 kg.'hk bir ağırlığı göstermektedir.

Bağdat rıtlını esas alan her iki grup da zekât, fitre, yemin keffareti ve hac fidyesinde bir ölçü olarak kullanılan 1 sa’ın, 4 müdd olduğunu kabul ediyorlar. Bir müdd orta büyüklükte iki elin birleştirilmiş vaziyette aldığı miktar (bir koçam)'dır ki, bugünkü ifadeyle yarım kiloyu geçmez. Öyleyse 1 sa', yaklaşık 2 kilogram, 5 vesk'in karşılığı olan 300 sa' da 600 kg. civarındadır. Yine bir ilmî araştırmaya göre, [992] bu fark, ölçülen şeyin su veya buğday vb. olu­şundan ileri gelmektedir ve orta ağırlıkta buğday ile bir sa' 2,176 gr.'dır. Buna göre 5 vesk, 300 sa'x2.176=652,8 kg.'dır.

Hz. Peygamber, Medine ölçüsünü esas aldığına göre, müslü-manların sa’ın miktarında birleşmeleri gerekirdi, ancak onlar ih­tilafa düşmüşlerdir.

Bu. durum karşısında, Yunus Vehbi Yavuz'un benimsediği 1 tonluk ağırlığın aksine, [993] ihtiyatlı bir davranışla 5 vesk'i, 653 kg. olarak kabul etmek gerekir. [994]

Bu ölçüyü, genel bir ifade ile “Ölçülerek mübadele edilen” ürünler için gözönünde tutmalıyız.


 

[983] Bilmen, HFK, c. IV, s. 79; Debusî, ED, c. I, V. 132-b; Ebu Zehra, İslâm'da Sosyal Dayanışma, s. 168; İbn Rüşd, BM, c. I, s. 227; Karaman, age, c. I, s. 164; Kardavî, FZ, c. I, s. 400-401; Serahsî, age, c. II, s. 5, c. 3, s. 44, 49, 51; Sıddıki, İslâm Devletinde Malt Yapı, s. 77; Şeyb anî, As I, c. II, s. 123, 141.

[984] ABT/SAT, m. 2-a.

[985] Kardavî, bu görüşünü, 196.3'te açıkladığını, el-Ezher ulemasınca başlangıçta benimsenmediğini, ancak M. Ebu Zehra tarafından (Tanzîmu'l-Islâm li’1-Muctema', s. 159) aynen kabullenildiğini belirtmektedir, bkz. Kardavî, FZ, c. I, s. 403.

[986] Abdullah, Zekât, s. 73-74, 202.

[987] Bilmen, HFK, c, IV, s. 79; Cezîrî, ame c. I, s. 617; Kâsânî, BS, c. II, s. 5/, Malik: Zekât, 35; Serahsî, age, c. II, s. 206, c. III, s. 48; Şeybanî, Asl, c. II, s. 102-103,136-137.

[988] Ahmed b. Hanbel, Mesâîl, s. 167, no: 628; Bilmen, HFK, c. IV, s. 81; Debusî, age, e. I, v. 132-a; İbn Rüşd, DM, c. I, s. 242; Îbnu'l-Munzir, Kilabu'l-İcma, s. 32; Karaman, age, c. I, s. 158; Kardavî, FZ, c. I, s. 361-362; Maverdî, el-Ahkâmu's-Sultânıyye, s. 117; Mergınânî, age, c. I, s. 109; Serahsî, age, e. II, s. 208; Şafiî, Umm, c. II, s. 36; Şeybanî, Asl, c. II, s. 105; Tahâvî, age, s. 46.

[989] Karaman, age, c. I, s. 158; Kardavî, FZ, c. I, s. 352-354.

[990] Cezîrî, Fame, c. 1, s. 616, 617; Karaman, ager c. I, s. 159; Kardavî, FZ, c. I, s. 364-372; Maverdî, age, s. 117; Mergmânî, age, c. I, s. 109; Tahâvî, age, s. 46; Zcbidi, Tecrîd-i Sarih, c. V, s. 32, 81.

[991] LZK, m. 9.

[992] el-Mübarek, Ali Başa: el-Mtzan fi'l-Akyıse ve'l-Evzân, s. 86-88'den Karaman,İslamın Işığında Günün Meseleleri, c. II, s. 82-83; Kardavî, FZ, c. I, s. 369.

[993] Yavuz,/ZM, s. 187.

[994] LZK, m. 9. Ali, Muhammed: Religîon of İslam, s. 470'ten Ahmed, Ulam İktisadı, s. 138; Karaman, age, c. I, s. 159, c. II, s. 83; Kardavî, FZ, c. I, s. 367-373; er-Reyyis, M. Dıyauddin: el-Harac fı'd-Devleti'l-İslamiyye, s. 302-303; Kardavî, FZ, c. I, s. 370.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Toprağın Kiralanması
« Posted on: 28 Mart 2024, 17:49:59 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Toprağın Kiralanması rüya tabiri,Toprağın Kiralanması mekke canlı, Toprağın Kiralanması kabe canlı yayın, Toprağın Kiralanması Üç boyutlu kuran oku Toprağın Kiralanması kuran ı kerim, Toprağın Kiralanması peygamber kıssaları,Toprağın Kiralanması ilitam ders soruları, Toprağın Kiralanmasıönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes